سنای کانادا: ارائه لایحه اس ۲۱۹ برای تحریم‌های غیر اتمی رژیم آخوندی و سپاه پاسداران

لایحه تحریم‌های غیر اتمی رژیم که با شماره S-۲۱۹ در کمیته امور خارجی سنای کانادا تصویب شد.

این لایحه جهت بررسی در سنای کانادا، به جلسه رسمی سنا ارائه شد.

لایحه تحریمهای غیر اتمی رژیم اواخر سال گذشته توسط سناتور دیوید تکا چاک رئیس کمیتة بانکی، اقتصاد و تجارت سنای کانادا ارائه شده و خواهان اعمال تحریم بر رژیم و سپاه پاسداران به دلیل سه تهدید عمدة گسترش تروریسم در خارج، نقض حقوق بشر در داخل و تحریک به نفرت و نسل‌کشی شده است.

این لایحه، وزیر امنیت دولت کانادا را ملزم می‌کند که یک گزارش سالانه در مورد تهدیدات مذکور به پارلمان ارائه کند در بخش دیگری از این لایحه، از وزیر امنیت کانادا خواسته شده است که نام‌گذاری سپاه پاسداران را به‌عنوان یک گروه تروریستی مورد بررسی قرار بدهد

سناتور دیوید تکاچاک رئیس کمیته بانکی، اقتصاد و تجارت سنای کانادا که ارائه دهنده این لایحه نیز هست طی سخنانی در جلسه رسمی سنا هنگام ارائه لایحه، گفت: این لایحه بطور کامل با سیاستهای اعلام شده دولت برای پاسخگو دانستن رژیم ایران بخاطر حمایتش از تروریسم و نقض حقوق بشر همخوانی دارد. این لایحه مردم ایران را هدف قرار نمی دهد بلکه آنهایی را که مردم ایران را سرکوب می کنند مورد هدف قرار می دهد.
سرپیچی های رژیم ایران از اصول و قواعد بین المللی در حال حاضر بحرانهای بین المللی و امنیتی ایجاد کرده که این رژیم را مشمول اعمال مجازاتهای اقتصادی کرده است

رئیس کمیته بانکی، اقتصاد و تجارت سنای کانادا افزود: «سیاست ما در مورد تعامل مجدد با ایران باید روی منافع مردم ایران سوار باشد نه واحدهای فاسد و جنایتکاری مثل ستاد اجرایی فرمان خمینی و سپاه پاسداران که از حساب مردم ایران میلیاردها دلار به جیب زده اند.
رژیم ایران بدون هیچ ابهامی طی ۴۰ سال گذشته روشن کرده است که تلاشهای غرب را بی پاسخ گذاشته است. با امضای برجام به این رژیم یک فرصت طلایی داده شد ولی رژیم همانطور که همیشه نسبت به هر دستی که از غرب به سمتش دراز می شود پاسخ داده، با خصومت بیشتر، اعدامهای بیشتر، قطع دست و پای بیشتر، و کینه بیشتر نسبت به اقلیتهای ایران پاسخ داد.
بطور غیر قابل بحثی مستند شده است که صنعت جنایت گسترده رژیم از جمله اعدام نوجوانان از زمانی که تحریمهای اتمی بر طبق برجام برداشته شدند فقط افزایش یافته است. همانطور که همکارمان ایروین کاتلر اشاره کرد، این روحانی است که ناظر بر این اشتهای پایان ناپذیر رژیم برای اعدام بوده است، این رژیم هر ۹ ساعت یک نفر را به اتهامات مختلف از جمله مفسد فی الارض، و محاربه، اعدام می کند. همین روحانی است که بدترین نقض حقوق بشر را در ایران ترغیب و تشویق کرد.
سیاستهای داخلی رژیم ایران سرکوبگرانه و فوق العاده ظالمانه هستند اما این سیاستها بخش جدایی ناپذیر جاه طلبی های جهانی این رژیم است که همچنان تهدیدی برای منافع غرب و کاناداست.
صادقانه بگویم رژیم ایران به مثابه یک شرکت جنایتکار است. که با مافیا تفاوتی ندارد. لایحه S۲۱۹ علامتی به مردم تحت ستم در همه جا می دهد که می شود روی کانادا حساب کرد تا مستبدین با هر مرامی که مردم خود را سرکوب می کنند محکوم می کند».

سناتور لئو هوساکاس، رئیس پیشین سنا نیز طی سخنانی درباره لایحه S۲۱۹ در اجلاس سنای کانادا گفت: «هدف این لایحه ایجاد یک چارچوب روشن برای سیاست کانادا در برابر رژیم کنونی ایران است و به این صورت به جامعه جهانی کمک میکند تا مانع حمایت این رژیم از تروریسم دولتی بشوند.
رژیم ایران مستمرا پایه ای ترین استانداردها و قواعد بین المللی را در طول ۳۰ سال گذشته با حمایت دولتی از تروریسم نقض کرده است. این رژیم همچنین مستمرا اصول بین المللی نظیر بیانیه جهانی حقوق بشر و سایر پیمانهای حقوق بشری را نقض کرده است. این موارد تهدید جدی برای صلح و امنیت بین المللی ایجاد کرده و می کند. این لایحه یک چارچوب روشن و یک معیار روشن در قوانین داخلی کانادا برای هر گونه تعامل مجدد با رژیم ایران مشخص می کند.
این لایحه مقرر می کند که وزیر امور خارجه یک گزارش سالانه در مورد تروریسم تحت حمایت رژیم ایران منتشر کند که شامل لیست نهادها و مقامهای این رژیم است که مسئول اقدامات تروریستی و سایر نقضهای حقوق بشر هستند.
این لایحه بطور خاص نهادهای وابسته به موسسات دولتی رژیم که در مرکز فعالیتهای تروریستی این رژیم هستند از جمله ستاد اجرایی فرمان خمینی و سپاه پاسداران را تحریم می کند.
رژیم ایران در مرکز یک شبکه تروریستی ایستاده که تهدیدی نه فقط برای کشورهای همسایه بلکه برای کل جامعه بین المللی است.
 سیاستهای بین المللی این رژیم، از سرکوب داخلی نشات می گیرد. من تصریح می کنم که حمایت رژیم ایران از تروریسم بین المللی سه دهه است که ادامه داشته و نهادینه شده است و بسرعت این رویکرد عوض نخواهد شد. تجربه نشان داده است تعامل و مماشات با این رژیم، آنرا را جری می کند. حمایت از تروریسم را متوقف نمی کند. بلکه منجر به تهاجم بیشتر این رژیم و قربانیان بیشتر و رنج بیشتر خواهد شد
لایحه S۲۱۹ به روشنی تهدیدی را که رژیم ایران برای جامعه بین المللی دارد مشخص می کند».

لایحه مقابله با تروریسم تحت حمایت رژیم، تحریک به نفرت و نسل کشی و نقض حقوق بشر، تجزیه و تحلیل مداوم از فعالیتها و حمایتهای رژیم از تروریسم، تحریک به نفرت، و نقض حقوق بشر، شناسایی مقامات رژیم که مسئول چنین فعالیتهایی هستند را مد نظر قرار داده و تقویت نظام تحریمهای غیر اتمی کانادا علیه رژیم آخوندی را با این مفاد فراهم می کند:
(الف) از وزیر امور خارجه می خواهد یک گزارش سالانه از تروریسم تحت حمایت رژیم ایران، تحریک به نفرت، و نقض حقوق بشر ارائه کند که شامل شرح اقدامات انجام شده توسط دولت کانادا برای رسیدگی به این فعالیت ها می شود؛
(ب) خواهان آن میشودکه قانون اقدامات ویژه اقتصادی علیه ارگانهایی که امنیت بین المللی را به خطر انداخته و به بحرانهای جهانی دامن می زنند، علیه این موسسات و ارگانها اعمال شود:
(1) ستاد اجرایی فرمان خمینی
(2) مقامات رژیم که در گزارش سالانه به عنوان افرادی که وزیر معتقد است مسئول فعالیت های تروریستی، حمایت از تروریسم، تحریک به نفرت و یا نقض جدی حقوق بشر، هستند
(3) سایر نهادهای نام برده شده در گزارش سالانه، از جمله کسانی که وزیر معتقد است متعلق و یا تحت کنترل ستاد اجرایی فرمان خمینی یا سپاه پاسداران و یا کسانی هستند که به نمایندگی از این دو ارگان عمل کرده اند
از وزیر امنیت عمومی و آمادگی اضطراری می خواهد لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران را بعنوان یک گروه تروریستی تحت قانون جنایی بررسی کند.
مصوبه همچنین مسدود کردن دارایی های ساکنان دائمی و اتباع خارجی در کانادا را که در گزارش سالانه به عنوان مسئول فعالیت های مرتبط با تروریسم، تحریک به نفرت، و یا نقض جدی حقوق بشر نامگذاری شده اند، در نظر می گیرد و قانون مهاجرت و پناهندگی را اصلاح می کند به طوری که پذیرش افرادی را که در سپاه پاسداران و یا بسیج خدمت کرده اند در کانادا ممنوع می کند.