سی ان ان: داعش، محصول سیاست اوباما در عراق و سوریه

سی ان ان طی برنامه یی در مورد کارنامه باراک اوباما، از برخی مقامها و کارشناسان آمریکایی نقل می کند که داعش، یکی از میراثهای سیاست باراک اوباماست.
سی ان ان: بگویید آیا ظهور داعش، شما و دولت تان را متعجب کرد؟

باراک اوباما : توانمندی داعش برای انجام تهاجمات مهم زمینی، بر روی صفحه رادار اطلاعات من نبود!!.

سی ان ان: همه متحیر شده بودند که چند هزار شبه نظامی به سرعت در عراق و سوریه عمل کنند و ترس را در منطقه و جهان بکارند. بزودی آنها مرگبارترین حملات از زمان یازده سپتامبر را انجام دادند و سایه ای بر ریاست جمهوری باراک اوباما و حتی فراتر از آن برروی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انداختند.
دونالد ترامپ: «شیوه ای که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند و خلائی که ایجاد شد، باعث شد در وهله اول داعش تشکیل شود؛ اکنون آنها در 32کشور مختلف می باشند». 
سی ان ان: آیا رئیس  جمهور اوباما می توانست مانع از تشکیل داعش شود؟ منتقدان او به یک تصمیم گیری مهم اشاره دارند، ترک عراق  درحالی که  ژنرال های او هزاران نیروی بیشتر می خواستند.
ژنرال دیوید پترائوس: «من نمی دانم که آیا ۱۰۰۰۰ نیرو به ما اهرم نفوذ می داد،  تردید داشتم که ممکن است به ما بدهد ولی می خواستم که این پیشنهاد را امتحان کنم».
سی ان ان: مهمترین عامل ظهور داعش مالکی بود. مالکی که یک تندرو شیعی بود سرکوب خشنی را علیه مسلمانان سنی در سراسر کشور انجام داد، درنتیجه بسیاری از آنها به سوی داعش رانده شدند.
در این میان تصمیم حیاتی دیگری نیز در برابر رئیس جمهور قرار گرفت، چگونه بحران فزاینده در کشور همسایه در سوریه را اداره کند.  
سفیر سابق  آمریکا در سوریه رابرت  فورد به واشنگتن باز گشت و با دیوید پترائوس که در آنزمان رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا بود ملاقات کرد، او گفته بود افراطیون در سوریه  قویتر می شوند درحالی که رزمندگان  میانه روی که  با اسد می جنگند ضعیفتر می شوند.
رابرت فورد: «نفرات اطلاعاتی ما در سوریه  می گفتند، اگرما هیچ کاری نکنیم افراطیون صحنه را بدست می گیرند».
پترائوس از کاخ سفید خواست که میانه رو ها را  در سوریه مسلح کند.
دیوید پترائوس: «توصیه ها انجام شد که برخی از نیروهای اپوزیسیون را مسلح کنیم که البته تصمیم انجام این کار گرفته نشد».
اوباما درکنفرانس مطبوعاتی اوت ۲۰۱۲: «مرز سرخ ما در سوریه این است که ببینیم تعداد زیادی تسلیحات شیمیایی جابجا  شوند و مورد استفاده قرار گیرند که، این محاسبات مرا تغییر می دهد».
رئیس جمهور به ارتش دستور داد که برای یک حمله آماده شود و حمله قریب الوقوع بود.  اما  اوباما این تصمیم را اجرا نکرد.
رابرت فورد: وقتی صحنه خالی شد،  راه برای افراطیون باز شد، آنها محلی امن برای  تجمع  و عضوگیری و آموزش یافتند.
دیوید پترائوس: محصول این سیاست گسترش خشونت و بی ثباتی و افراطی گری بود ، نهایتاً سونامی پناهندگان را به کشورهای متحدان ما در اروپا  فرستاد.
رابرت فورد: زمانی بود و شیوه ای بود که می شد به اپوزیسیون مدره در سوریه  کمک کرد تا پیروزشود. قطعا ما آن فرصت را از دست دادیم.
سی ان ان ۹۵۱۰۰۵