سی ان ان: تصویب قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران در کمیته روابط خارجی

باوجود درخواست در آخرین دقیقه توسط جان کری وزیر امور خارجه و معمار توافق ایران، کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه لایحه جدیدی را تصوب کرد که فعالیت های موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در ایران را با حمایت قوی ازجانب دموکرات ها، هدف قرار می داد... .

اما در رای گیری ۱۸ به ۳ همه بجز ۲ نفر از ۱۰ دموکرات از قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده رژیم ایران حمایت کردند که بطور قابل توجهی شامل تحریم های مربوط به تروریسم علیه سپاه پاسداران می شود.

۴ عضو ارشد دموکرات ها بن کاردین، باب منندز، کریس کونز، کوری بووکر نیز ازامضا کنندگان این لایحه بودند.
خبر تصویب تحریم های جدید علیه رژیم ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری جهان داشت.

سی ان ان ۲۵ می ۲۰۱۷

گزارش های خبرگزاری های رویتر، سایت سیاتل تایمز و ویکلی استاندار:

خبرگزاری رویتر۲۵مه: کمیته سنای آمریکا لایحه تحریمهای جدیدی را علیه ایران پیش می برد
آمریکا ممکن است تحریم های جدیدی را با قطعنامه که توسط کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب شد، علیه رژیم ایران بخاطر توسعه موشک های بالستیکی، انتقال سلاح، حمایت از گروه های شبه نظامی اسلامی و نقض حقوق بشر، اعمال کند...

این قطعنامه اگر توسط سنا تصویب شود، باید توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود، قبل از اینکه برای رئیس جمهور برای امضا و تبدیل شدن به قانون فرستاده شود.

جمهوریخواهان و دموکرات ها مصربودند که پاسخی به برنامه موشکی و سایر فعالیت های رژیم ایران بدهند. این لایحه ای که کمیته روز پنجشنبه تصویب کرد مورد حمایت ۴۸ سناتور از ۱۰۰ سناتور قرارگرفته است...

این لایحه تحریم های اجباری علیه هرفردی که با برنامه موشک بالیستیک مرتبط باشد و کسانی که با آنها تجارت کنند اعمال می کند.

همچنین تحریمها شامل سپاه پاسداران، قدرتمندترین نیروی امنیتی رژیم ایران می شود که نیروی عمده در اقتصاد آن است.
دولت ترامپ در حال بررسی است که آیا رسماً سپاه پاسداران  را بعنون یک سازمان تروریستی لیست گذاری کند یا خیر...

سایت سیاتل تایمزبه نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس: کمیته سنا از تصویب لایحه تحریم های جدید علیه رژیم ایران حمایت می کند
واشنگتن ـ کمیته سنا با اکثریت قاطع از لایحه ای دو حزبی حمایت کرد که رئیس جمهور دونالد ترامپ را مجاز می دارد تحریم های جدیدی علیه رژیم ایران وضع کند، درحالیکه توافق اتمی مهم با تهرن را نیز حفظ می کند.

کمیته روابط خارجی روز پنجشنبه با وجود نگرانی هایی که از جانب وزیر خارجه سابق جان کری و چند دموکرات ابراز شده بود که این اقدام ممکن است به هر ترتیب به برهم خوردن توافق اتمی مذاکره شده با دولت اوباما بیانجامد، ۱۸ به ۳ به آن رای داد. ...
سناتور باب کورکر از تنسی... گفت او اخیراً گزارش سری اطلاعاتی را مطالعه کرده که بطور مشروحی حمایت تهران را از تروریسم و سایر اعمال بی ثبات کننده تهران را توضیح داده است.. .
    
سایت ویکلی استاندارد: این لایحه با اکثریت قاطع در کمتیه سنا به تصویب رسید
مخالفت عمده ازطرف جان کری نتوانست این لایحه را از برخورداری از حمایت گسترده دوحزبی منع کند...

این لایحه نهادهایی را که در برنامه موشک بالیستیکی رژیم ایران شرکت داشته باشند تحریم می کند و تحریم های مربوط به تروریسم را بر سپاه پاسداران اعمال می کند.
این لایحه همچنین رئیس جمهور را ملزم می سازد که اموال هرنهادی که در فروش، یا انتقال تسلیحات ممنوعه به ایران یا از ایران باشد را مسدود کند.. .

سناتور باب کیسی دموکرات از پنسیلوانیا که دوسال قبل از توافق اتمی حمایت کرده بود گفت ”پیشبرد این لایحه دوحزبی، پیام روشنی به رژیم ایران می فرستد که کشورما برای مقابله با تجاوز آن درنقاطی مانند سوریه و یمن و حمایت آن از گروه های تروریستی مانند حزب الله و توسعه فن آوری موشک بالیستیکی آن و نقض مستمر حقوق بشر آن، تلاش خواهد کرد ”.

سناتور بن کاردین دموکرات ازمریلند عضو ارشد کمیته گفت: ”رژیم ایران به بی ثباتی منطقه کمک می کند و هیچ علاقه ای به پیوستن مجدد به کشور های مسئول با توقف رفتار شریرانه از خود نشان نداده است. تصویب دو حزبی امروز لایحه ایران، تاکیدی بر نقش کنگره در بیان نقشه مسیری برای پس زدن اعمال تجاوزکارانه رژیم ایران است ”... .

جنا لیفت هیتز هفته گذشته از ویکلی استاندارد گزارش کرد که، اعضای سابق دولت اوباما ازجمله جان کری وزیر خارجه برای سد کردن تصویب تحریم های غیر اتمی علیه ایران، بسیج کرده بودند... .