مژدگانی که گربه عابد شد! کوبلر در مورد مراجع دینی در عراق گفت: من به شدت شیفته حکمت و بینش خردمندانه آنها هستم

من برای کمک گرفتن از مرجعیت تلاش نمیکنم
بلکه از نقش آنها تقدیر میکنم
و بسیار از بابت حکمت و خردمندی آنها شگفت زده هستم!

تلویزیون امریکایی الحره در برنامه های 7مه خود، مارتین کوبلر را طی مصاحبه یی با موج انتقادات و اعتراضات جامعه عراق روبه روکرد و درمورد فقدان بیطرفی و گزارشهای مغرضانه او را به زیر علامت سوال کشید.
کوبلر در این مصاحبه ناگزیر شد به اعتراضات مردم عراق علیه خودش و به برخی از رسواترین موارد نقض حقوق مردم عراق توسط حکومت مالکی اذعان کند.اما در مواردی که مرزسرخ حکومت آخوندی و نوری مالکی است، مانند رساندن سلاحهای رژیم ایران به بشار اسد ازطریق عراق یا اعدامهای خودسرانه،  اظهار بی اطلاعی کرد یا  به نعل و به میخ زد و تلاش کرد اعتراض مالکی را برنیانگیزد.
درمورد نقض حقوق بشر، کوبلر که در مراسم رزجهانی حقوق بشر در جلسه مالکی در دسامبر گذشته، به تعریف و تمجیدهای مشمئز کننده یی از دیکتاتور عراق جدید به خاطر پیشرفت حقوق بشر پرداخته بود، گفت: ما معتقدیم که بطور عام وضعیت حقوق بشر در عراق رضایت بخش نیست و اعترافات به زور گرفته می شو. وقتی که فردی دستگیر می شود باید ظرف 48 ساعت به دادگاه ارجاع داده شود. تظاهر کنندگان هم  خواسته هایی قانونی داشتند.
کوبلر به ویژه در باره مراجع دینی در عراق گفت: من با مراجع دیدار می کنم چرا که من به شدت شیفته حکمت و بینش خردمندانه آنها هستم. ارزش مراجع دینی و سازمان ملل یکی هستند و ما همه ضد خشونت هستیم و به گفتگو دعوت می کنیم و من از نقش مرجعیت تقدیر می کنم و طبعا من می روم که توصیه های آنها را دریافت کنم ...و بسیار از بابت حکمت و خردمندی آنها شگفت زده هستم.
الحره، درمورد فراخوانهای تعویض کوبلر در عراق خاطر نشان کرد: لیست العراقیه خواستار تغییر مارتین کوبلر چه بسا بخاطر موضع شما در قبال انتخابات است و همچنین برخی از استانها و یک نماینده لیست کردی نیز خواستار تغییر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق شده اند.
کوبلر پاسخ داد: از نظر بسیاری بیان مواضع، موجب نگرانی آنها شده و خواستار تغییر من شده اند مثلا دیروز در روزنامه بود که ما ضد اهل سنت هستیم و جانبدار هستیم، و کوبلر باید در این رابطه موضع گیری کند.
درمورد انتخابات شوراهای استانهادر عراق که کوبلر آن را عالی و موفقیت آمیز توصیف کرده بود، الحره پرسید: ایا فکر نمی کنید که موضع سازمان ملل و مشخصا موضع شما در قبال انتخابات زود بود و باید صبر می کردید؟ یعنی شما صبح روز انتخابات در رسانه ها اعلام کردید که انتخابات موفق بوده و تقلب در آن بسیار کم بوده و حتی گفتید جوهری که استفاده شده عالی می باشد؟
کوبلر با یک فقره عقب نشینی پاسخ داد: من نگفتم موفق بوده، گفتم مسالمت آمیز بوده است!
الحره در سوال دیگری از کوبلر پرسید: دولت عراق متهم است که به حکومت ایران اجازه می دهد تا ازطریق عراق به رژیم سوریه کمک بفرستد. نظر شما در این رابطه چیست؟
کوبلرخودش را به بی اطلاعی زد و به نحو عجیبی گفت: ما در این رابطه ذیربط نیستیم...
درمورد اعدامها درعراق نیز، کوبلر ضمن اشاره به محکوم بودن اعدام  درنظرگاه سازمان ملل، به توجیه اعدامهای خودسرانه درعراق پرداخت و اضافه کرد: این اعدامها فقط مربوط به عراق نمی شود در دنیا کشورهایی هست که اعدام می کنند...
الحره با شگفتی پرسد: با توجه به اوضاع بحرانی عراق، فکر نمی کنید که چنین حرفی از سوی سازمان ملل اوضاع را بیشتر به هم می ریزد و آیا این یک اظهار نظر تحریک کننده نیست؟
کوبلرجواب داد: من با صدور بیانیه ای اعدام 21 نفر در عراق را محکوم کردم ...».

شنبه 21اردیبهشت1392