ایران - ذخایر ارزی ۷ میلیارد کاهش یافت!

برخلاف تمامی آمال و آرزوهای دیکتاتوری خامنه‌ای مبنی بر گشایش‌های مالی و اقتصادی برای دوران پسا برجام، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش از کاهش «7 میلیارد دلاری ذخایر ارزی» کشورخبرداده است.

بنابراین: «انتظار می‌رود، کسری بودجه از 1.7 درصد در سال 16-2015 به 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 17-2016 افزایش یابد. بعلاوه بودجه امسال به تأمین مالی اضافی (بیش از تأمین مالی کسری) نیاز دارد. همچنین ذخایر ارزی ایران در نیمه نخست سال جاری حدود 7 میلیارد دلار کاهش یافته است که یکی از دلایل این کاهش، رشد واردات پس از اجرای برجام عنوان شده است».
(خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس 15 مهر 1395)

ترجمان این جملات به معنای وجود تنگناهای شدید اقتصادی به‌ویژه در زمینه تجارت خارجی است که با تمامی خاصه‌خرجی و بخشش‌های مالیاتی دولت آخوند روحانی، طرف‌های تجاری خارجی رژیم همچنان از ورود به بازار ایران خودداری می‌ورزند.
به‌موازات این وضعیت وخیم باید به وجود تحریم‌های بانکی و تبادلات ارزی با بانک‌های رژیم آخوندی نیز اشاره نمود که به‌یقین به این وضعیت ضریب میزند. کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باور هستند که اقتصاد ایران در زمینه‌های غیرنفتی با «رشدی معادل صفر درصد» طی سال گذشته روبرو بوده است و رژیم آخوندی با تولید 2 و نیم میلیون بشکه نفت در روز توانسته تنها در زمینه نفت و گاز مسائل اش را حل نماید.

همچنین بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که در اردیبهشت سال جاری انتشار یافته است، بحران‌هایی مانند چشم‌انداز رشد نقدینگی و یا منفی بودن تراز تجاری ایران، همچنان به قوت خود باقی مانده است.
این صندوق جهانی پیشتر اعلام کرده بود: «صندوق بین‌المللی پول اعتقاد دارد تراز تجاری ایران در سال میلادی گذشته منفی بوده است و واردات ایران 0.7 میلیارد دلار بیشتر از صادرات بوده است.
تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2015 بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بوده و این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است تراز حساب‌های جاری ایران در سال جاری منفی شود و به منفی 3 میلیارد دلار برسد». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تسنیم 7 اردیبهشت 1395)

به‌یقین کاهش 7 میلیاردی ذخایر ارزی کشور علامت مثبتی برای بهبود روند اقتصاد به‌شدت ضربه خورده دیکتاتوری ولی‌فقیه نیست. این کسری در حالی به وقوع می‌پیوندد که دولت آخوند روحانی در دوران  پسا برجام توانسته به بازار نفت و گاز جهانی وارد شده و بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول «در سال 2015 بالغ بر 2.55 میلیون بشکه نفت در روز» بفروش رسانده است. در زمینه فروش گاز نیز ایضاً وضعیت مشابهی گزارش شده، مبنی بر اینکه: «تولید گاز ایران نیز از معادل 2.98 میلیون بشکه در روز نفت در سال 2015 به معادل 3.01 میلیون بشکه در روز نفت طی امسال خواهد رسید».
اکنون برای بسیاری از کارشناسان این سؤال مطرح است که به چه دلیل رژیم آخوندی با وجود فروش این حجم از نفت و گاز کشور، با کاهش ذخیره ارزی روبرو گردیده است. امری که به‌یقین ریشه در سیاست‌های جنگ‌طلبانه، توسعه برنامه‌های موشکی، خریدهای تسلیحاتی و تروریستی رژیم و نیز صدور بنیادگرایی به کشورهای همسایه، ازجمله عراق، لبنان و یا هزینه‌های جنگی در سوریه برای حفظ بشار اسد خون‌ریز دارد.