سیستان و بلوچستان ۲۰۰ روز از سال در غباری از شن

براساس جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان آلودهترین شهر جهان ثبت شده است و سیستان و بلوچستان به دلیل طوفان های شن و ماسه بیش از ۲۰۰ روز از سال را در شرایط فوق بحرانی به سر می برد.

عمق سیاستهای فاجعه آمیز حاکمیت آخوندی در این منطقه به حدی است که نماینده مجلس ارتجاع اعتراف کرد: «در سفر استانی سال ۹۳ اعضای هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان مقرر شد که تثبیت شنهای روان هزار هکتار از اراضی سیستان در دستور کار قرار گیرد اما متاسفانه از آن سال تاکنون حتی تثبیت یک هکتار از شنهای روان نیز در دستور کار دولت قرار نگرفته است».
وی در قسمتی از اعترافاتش با اشاره به گسترش بیماریهای ریوی و تنفسی در بین مردم این استان محروم گفت:” هم اکنون از ۳۶۵ روز سال بیشتر از ۲۰۰ روز زابل در شرایط بحرانی قرار دارد؛ به طوری که طبق آمارهای رسمی در سال ۹۲ حدود ۱۴۸ روز شرایط سیستان و بلوچستان فوق بحرانی و خطرناک بود، حتی دربسیاری از روزها شرایط آلودگی دراین استان به ۴ برابر حد بحران می رسد؛ بنابراین ۱۵۰ روز از سال یعنی درحدود ۵ ماه شرایط دراستان سیستان و بلوچستان بحرانی است.“
بیشتر بخوانید
دانشجویان دانشگاه زابل در اعتراض به این که زابل بعنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شد، با ماسکهای اعتراضی به صورت خود، از معصومه ابتکار رئیس محیط زیست کابینه آخوند روحانی در این دانشگاه، استقبال کردند.
دانشجویان همچنین پلاکاردهایی با مضمون “سیستان و بلوچستان هوا ندارد”، “با تلاش معصومه ابتکار زابل آلوده ترین شهر جهان شد” و “آلودگی محیط زیست یعنی توقف تدریجی زندگی” به حضور وی اعتراض کردند.
معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از دیپلم بین‌المللی ثبت تالاب هامون به عنوان زیستگاهی زیست کره که در دانشگاه زابل برگزار شده در یک درگیری باندی، آلودگی هوا را به دولت قبلی نسبت داد و گفت: «اگر دولت گذشته سالهای بی‌توجهی به هامون و بی‌توجهی به مسائل آلودگی را نداشت ما امروزه میراث دشوار مواجه با این مشکلات را نداشتیم چرا که این مشکلات دولت قبل است».
سایت عصر هامون با درج این خبر افزود: مردم سیستان که به خاطر انتخاب شهر زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان ناراحت بودند با ماسک و پلاکارد به سفر ابتکار اعتراض کردند.