ایران- ابعاد نهادینه شدن فساد در حاکمیت ولی فقیه

ابعاد افشاء فساد و چپاول در دستگاه‌های حکومتی که گوشه‌هایی از آن طی چند هفته گذشته با انتشار اسناد «حقوق‌های نجومی» به درون جامعه درز پیدا کرد، اکنون به بحرانی دیگر برای کلیت ولی فقیه تبدیل گشته است. فشار و تنفر اصولی افکار عمومی، به‌ویژه اقشار محروم و زحمت‌کش به حدی است که باند های حکومتی ناخواسته مجبور به دادن اطلاعات قطره‌ای در این رابطه شده و به‌تبع آن انگشت اتهام را به‌طرف یکدیگر دراز می کنند.

درتازه ترین نمونه یک کارگزار باند خامنه‌ای در سخنانی ضمن اعتراف به نهادینه شدن فساد در درون رژیم پوسیده آخوندی گفت: «فیش‌های نجومی و وام‌های سرسام‌آوری که توسط برخی مسئولان کشور در هنگامه‌ای که مردم دچار سختی و فشار اقتصادی هستند سبب توجه خاص به نوع فساد در جامعه شد. این مسئله تا جایی بود که این داعیه را که فساد در بخش‌هایی از جامعه نهادینه‌شده و به‌صورت سازمان‌یافته و پیوسته عمل می‌کند، به اثبات رساند». (خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس 13 تیر 1395)

سالیان سال است که مردم محروم و تحت ستم ایران تمامی علائم نهادینه شدن فساد در حاکمیت چپاولگر خامنه‌ای را با گوشت و پوست واستخوان از طریق محرومیت، فقر، بیکاری، ناعدالتی های عمیق اجتماعی، بحران‌های مالی و نبود امکانات رفاهی و رکود اقتصادی لمس می کنند. علائمی همچون اختلاس‌ها و دزدی‌های میلیاردی، پول‌شویی، رانت خواری، هابی گری، پورسانت خواری، زمین خواری، دریا، جنگل و بیابان خواری، زندگی های اشرافی در بلبشو و خوان و خوان بازی های حاکمیت ولی فقیه. حاکمیتی که از صدر تا ذیل آن در فساد، دزدی اموال مردم و غارت اموال عمومی مشارکت مستقیم دارند. سخن از ابعاد مخربی است که به یقین صدمات جبران ناپذیر آن بر پیکر جامعه و مردم میهن امان طی سه دهه حاکمیت آخوندی با هیچ دورانی از تاریخ ایران قابل مقایسه نیست.

این پاسدار دلواپس سپس در ادامه ضمن اعتراف «به فقر اقتصادی و اینکه جمع‌آوری پلاستیک از میان زباله‌ها به یک شغل تبدیل‌شده است», با اشاره به برادر آخوند روحانی ادامه می‌دهد «رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند». وی سپس به قدری از جزئیات کلاه‌برداری و اختلاس‌های برادر آخوند روحانی یا همان «حلقه فریدون» پرداخته و می‌افزاید: «کاسبی تحریم کردن کار بسیار ناپسندی است و کسی که در دوره تحریم به مردم تحت‌فشار برای خود کاسبی کند حداقل‌های انسانی را ندارد و نهایت بی‌انصافی است. اصل شعار کاسبان تحریم خوب بود اما این شعار به خودشان برمی‌گشت، بیایند اعلام کنند سال ۹۰ چه کسانی صرافی زدند. میلیاردر معروف در این دولت چه می‌کند؟ عده‌ای هستند که فرقی ندارد این دولت باشد یا آن دولت. هرکجا باشد سود خود را می‌برند. به‌عنوان‌مثال برادر آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت قبل مصوباتی داشت و الآن ثروت افسانه‌ای را از آن خودکرده است. این فرد چگونه به این ثروت رسیده است درحالی‌که برادرش مسئول مقابله با فساد مالی شده است».

سخن از انواع و اقسام فساد، همچون فساد اداری، فساد بانکی، فساد مالی، فساد اقتصادی، فساد دولتی، فساد قضائیه و فساد در راس نظام آخوندی، بنام «فساد رهبری» در ایران است که خود را با عناوینی همچون «حلقه فریدون» و یا حلقات مشابه آن به نمایش می‌گذارد.