هراس رژیم آخوندی از تحولات منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و تغییر سیاست دولت جدید امریکا نسبت به منطقه خاورمیانه و پیامدهای آن

یک رسانهی باند خامنهای با عنوان «پشت پرده توافق واشینگتن ـ ریاض» و «ابعاد آشکار و پنهان طرح ایجاد مناطق امن در سوریه» نوشت: مناطق شرقی از شمال سوریه تا مناطق جنوبی این کشور، به استثنای ادلب و تدمر چندان قابلیتی برای گنجایش آوارگان سوری ندارد؛ اما به لحاظ جداسازی شرق سوریه در امتداد مرز با عراق به منظور قطع راههای مواصلاتی نظام به سوریه از راه عراق، جنبه راهبردی دارد.

دونالد ترامپ، هفته پیش در یک مکالمه تلفنی با ملک سلمان گفت ایالات متحده بهزودی موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن را مورد بررسی قرار خواهد داد. ترامپ میخواهد به همپیمانان منطقهای خود اطمینان دهد که سیاست درونگرایی واشنگتن به معنای بیتفاوتی نسبت به متحدان منطقهایاش نیست.
این رسانه حکومتی افزود: ازسوی دیگر دولت ترامپ قصد دارد (به سران نظام ایران) و رهبران روسیه و سوریه و متحدان منطقهای آنها نظیر حزبالله لبنان این پیام را ارسال کند که سیاستهای واگرایانه دولت اوباما با رویکارآمدن دولت جدید در واشنگتن جای خود را به سیاست فعال و غیرانفعالی سپرده است. از دیدگاه دولت ترامپ، عربستان محور کشورهایی است که در برابر (نظام) قرار دارد. میتوان گمانهزنی کرد که ملکسلمان در تماس تلفنی ترامپ، شرایط مالی طرح ایجاد منطقه امن در سوریه را پذیرفته است.
خبرگزاری رسمی رژیم نیز از زبان یک تحلیلگر عراقی وحشت رژیم آخوندی از اوضاع سوریه را برملا کرد و نوشت: طرح ایجاد منطقه امن در سوریه یک طرح شیطانی است.
رسانههای حکومتی همچنین از همکاری پنهان آمریکا با ترکیه و روسیه برای عبور از رژیم آخوندی در سوریه خبر دادند. یک رسانه باند روحانی به نقل از گزارش مؤسسه تحقیقات رسانهای خاورمیانه که در وسترن ژورنالیسم به چاپ رسید، نوشت: دیدار محرمانهای میان فرماندهان ارتش آمریکا، ترکیه و روسیه صورت گرفته و در مورد چگونگی محدود کردن یا حتی حذف کردن (نظام) در سوریه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا گفتوگو کردهاند.
مؤسسه تحقیقات رسانهای خاورمیانه میافزاید: ظاهراً پوتین دریافته که با تغییر رژیم در آمریکا، زمان آن رسیده که همکاری استراتژیک خود با (نظام ایران) را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.
طی چند ماه گذشته رسانههای طرفدار پوتین و تحلیل گران روسی روند ارسال این پیام را آغاز کردهاند که «(نظام ایران) در حوزه منافع روسیه، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.»
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه، (حکومت ایران) همکاری جدید میان ترکیه، روسیه، و آمریکا با هدف کاهش نفوذ آن در سوریه را یک تهدید جدی ارزیابی میکنند.