فراخوان عفو بین الملل برای آزادی فعالان کارگری در ایران

عفو بین الملل در بیانیه خود هشدار داد در آستانه‌ی روز جهانی کارگر، چندین فعال کارگری در زندان هستند و برای بسیاری دیگر به خاطر فعالیت های مسالمت‌آمیز صنفی احکام زندان تا ۱۰ سال صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: عفو بین الملل یک بار دیگر از مقامهای رژیم ایران خواست تا کسانی که به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز کارگری زندانی شده‌اند را فورا و بدون قید شرط آزاد و حکم‌های سنگین زندان که به دلائل مشابه برای فعالان دیگر صادر شده را لغو کنند. این سازمان همچنین از مقامهای رژیم خواست به ممنوعیت و سرکوب اتحادیه‌های مستقل کارگری پایان دهند و بگذارند کارگران گردهمایی های مسالمت‌آمیز از جمله در روز جهانی کارگر برگزار کنند و از حق تشکیل و عضویت در اتحادیه‌های مستقل کارگری استفاده کنند تا در جهت بهبود معیشت خویش که به گفته کارگران بیش از پیش سخت و فقرزده شده قدم بردارند.
در این بیانیه همچنین آمده است:‌ به نظر می‌رسد مقامهای رژیم ایران قرار است امسال نیز مطابق رویه سالهای گذشته حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز به مناسبت روز جهانی کارگر را زیر پا بگذارند. اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است که در آستانه روز جهانی کارگر ماموران اطلاعاتی چند تن از فعالان اتحادیه های کارگری از جمله علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای‌ کارگرات نیشکر هفت تپه در دزفول و شیث امانی عضو هیات مدیر اتحادیه آزاد کارگران ایران در سنندج را برای بازجویی احضار کردند و آنان را از برگزاری تجمع در این روز برحذر داشته اند.