محکومیت مداخلات منطقه ای و تروریسم رژیم آخوندی در کنفرانس مشترک سران آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی

در کنفرانس سران آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی، که روز یکشنبه در ریاض برگزارشد علاوه بر ملک سلمان و دونالد ترامپ، رهبران یا مقامات عالیرتبه کشورهای عربی و اسلامی، از جمله پرزیدنت محمود عباس رئیس دولت فلسطین، رئیس جمهور مصر، پادشاه اردن و نخست وزیران پاکستان و مالزی شرکت داشتند.

ناظران و گزارشگران رسانه ها از این کنفرانس به عنوان رویدادی بی سابقه و تاریخی یاد کردند و خاطرنشان کردند آن چه در این کنفرانس چشمگیر است غیبت رژیم آخوندهای حاکم بر ایران و رژیم بشار اسد در سوریه، است.

در کنفرانس ریاض سران عربستان و آمریکا در سخنرانیهای خود، مداخلات منطقه یی و تروریسم شریرانه رژیم آخوندی را به شدت محکوم کردند.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجة عربستان در ریاض، در واکنش به دور دوم آخوندروحانی،وی را به خاتمه دادن به نقض حقوق بشر و برچیدن شبکة تروریستی و برنامة موشکهای بالستیکی رژیم فراخواند. داد و بر مقابلة آمریکا و کشورهای منطقه با صدور بنیادگرایی و تروریسم رژیم تأکید کرد.
وزیرخارجه عربستان نیز تأکید کرد: رژیم ایران یک حکومت حامی تروریسم است که باید از سوی جامعة بین‌المللی تحریم شود.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجة آمریکا و عربستان که هم‌زمان با سفر دونالد ترامپ برگزار شد، عادل الجبیر دربارة دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با ملک سلمان، گفت: «آنها دربارة فعالیت‌های شریرانة (رژیم) ایران و دربارة این واقعیت صحبت کردند که باید دست به اقدام زد تا تضمین شود که (رژیم) ایران به سیاست‌های تجاوزکارانه‌اش در منطقه ادامه ندهد...، حمایت از تروریسم را متوقف کند، به قطعنامه‌های شورای امنیت دربارة موشک‌های بالیستیک پایبند باشد و نقض حقوق بشر و دخالت در امور کشورهای منطقه را... متوقف کند».

رکس تیلرسون نیز دربارة قراردادهای نظامی امضا شده میان عربستان و آمریکا، تصریح کرد: «بستة تجهیزات نظامی و خدماتی، برای پشتیبانی از امنیت درازمدت عربستان و تمام منطقة خلیج (فارس) به‌خصوص در برابر نفوذ بدخواهانة (رژیم) ایران و تهدیدات مرتبط با (این رژیم) است که در همة مرزهای عربستان وجود دارد... تمامی تدابیر جدید تلاش‌های مشترک ما را برای خنثی‌کردن تهدیدات منطقه‌یی از سوی (رژیم) ایران در سوریه و یمن و در مرزهای عربستان، تقویت خواهد کرد...».

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «ما از نزدیک، تلاش‌هایمان را در زمینة چگونگی مقابله با افراط‌گرایی (رژیم) و به‌طور خاص حمایت آن از شبه نظامیان در یمن، عراق و سوریه،) هماهنگ می‌کنیم».

در ادامة این کنفرانس خبرنگاران دربارة نمایش انتخابات رژیم آخوندی و ابقای آخوند روحانی سئوال کردند.

رکس تیلرسون در پاسخ گفت: «ما امیدواریم روحانی که الآن یک دورة جدید دارد، از این دوره برای شروع روند برچیدن شبکة تروریسم (رژیم) ایران استفاده کند؛ برچیدن تأمین مالی این شبکة تروریستی، برچیدن اداره، تدارکات و هر چیزی که آنها برای تأمین این نیروهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه انجام می‌دهند. این چیزی است که ما امیدواریم او انجام دهد. ما هم‌چنین امیدواریم که او پایانی بر آزمایش موشک بالیستیک (رژیم) ایران بگذارد. هم‌چنین امیدواریم که او حق آزادی بیان و آزادی سازمان‌دادن را برقرار کند تا ایرانی‌ها بتوانند زندگی را که شایستة آن هستند، داشته باشند. این چیزیست که ما امیدواریم این انتخابات بیاورد. من اظهار نظری در مورد انتظارات خودم نخواهم کرد. ولی ما امیدواریم که اگر روحانی خواهان تغییر روابط (رژیم) ایران با بقیة جهان است، این کارهایی است که می‌تواند انجام بدهد.

عادل جبیر: به‌عنوان علامتی از مشارکت استراتژیک ما: من هم با نکاتی که رکس تیلرسون گفت موافقم.

وزیر خارجة عربستان در بخش دیگری از سخنان خود، ماه (رژیم) ایران را با اقداماتش قضاوت می‌کنیم، نه با حرف‌هایش. آنها می‌خواهند روابط بهتری با ما داشته باشند، اما بعد به سفارت‌هایمان حمله می‌کنند و دیپلمات‌هایمان را ترور می‌کنند. آنها شبکه‌های تروریستی را در کشور ما و سایر کشورهای متحدما می‌کارند. آنها شبه نظامیان را که می‌خواهند کشورها را ناامن کنند، تأمین تسلیحاتی می‌کنند و در کشورهای عربی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن دخالت می‌کنند. آنها اصلی‌ترین گروه تروریستی، یعنی حزب‌الله را ایجاد کرده‌اند. آنها برای القاعده و بسیاری از رهبران آن که به‌مدت بیش از ۱۵ روز در ایران زندگی می‌کنند، تسهیلات و حمایت فراهم می‌کنند».

وی با اشاره به نمونه‌هایی از اعمال تروریستی رژیم، افزود: «این رفتار یک حکومت حامی تروریسم است که به‌حق در فهرست حکومت‌های حامی تروریسم قرار گرفته و به‌خاطر این رفتار، مستحق تحریم از سوی جامعة بین‌المللی است... ما هم‌چنان سیاستمان را نسبت به (رژیم) ایران، بر پایة اعمال آنها تنظیم خواهیم کرد».
سایت وزارت خارجة آمریکا