کنگره آمریکا: جلسه استماع پیرامون تهدیدات جهانی رژیم آخوندی و فراخوان به لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران

یک جلسه استماع در زیرکمیته تروریسم، منع تکثیر و تجارت در کنگره امریکا، پیرامون تهدیدات جهانی رژیم آخوندی به ریاست قاضی تد پو برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این جلسه استماع ضمن محکوم‌کردن نقض حقوق بشر، مداخلات و ماجراجوی‌های موشکی حکومت آخوندی، به قرار دادن سپاه پاسداران رژیم در لیست تروریستی فراخوان دادند.

قاضی تد پو در بخشی از سخنان خود با اشاره به افشای طرح‌های رژیم آخوندی در پروژه تولید بمب اتمی توسط دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در واشینگتن، در اوایل اردیبهشت ماه، گفت که شک و تردیدهایی نسبت به پایبندی رژیم به برجام وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: «ما باید هر کاری را که می‌توانیم انجام بدهیم تا جهان و مردم ایران بفهمند که ما از آنها در تغییر رژیم حمایت می‌کنیم. این باید سیاست آمریکا باشد و نه یک درگیری نظامی با رژیم ایران».

در جلسI استماع زیرکمیتة تروریسم، منع تکثیر و تجارت کنگره آمریکا که تحت عنوان «نتیجه توافق اتمی: تهدید جهانی رژیم ایران» برگزار شد، قاضی تد پو رئیس این کمیته در سخنان افتتاحیة خود، به افزایش مداخلات تروریستی و ۱۴ آزمایش موشک‌های بالیستیک رژیم آخوندی بعد از برجام اشاره کرد، و گفت: «علت استمرار پیشبرد برنامة موشک‌های بالیستیک توسط رژیم ایران این است که این موشک‌ها بهترین سیستم حمل برای تسلیحات اتمی است... شک و تردیدهایی دربارة پایبندی رژیم ایران به توافق اتمی وجود دارد... شورای ملی مقاومت ایران ماه گذشته اعلام کرد، رژیم ایران، هم‌چنان روی برنامه تسلیحاتی‌کردن یعنی قدم نهایی در مسیر تولید بمب اتمی کار می‌کند».

تد پو تأکید کرد، اکنون زمان آن است که اقدامات قاطعی در قبال این رفتارهای رژیم ایران در پیش گرفته شود.

پس از آن ویلیام کیتینگ رئیس دموکرات‌ها در زیرکمیتة تروریسم و منع تکثیر در سخنانش، تصریح کرد: «من از اعمال سخت‌گیرانة توافق اتمی حمایت می‌کنم تا مطمئن باشیم که رژیم ایران هیچ‌گاه از تعهداتش... عدول نکند... پرونده حقوق بشر رژیم ایران نیز مشمئزکننده است... در ایرانشرکت در فعالیت‌های مدنی به‌شدت محدود است، روزنامه‌نگاران و فعالان به‌طور عام دستگیر می‌شوند و آزادی بیان سرکوب می‌شود... ما باید از هر فرصتی برای تضعیف حمایت رژیم ایران از سازمان‌های تروریستی، آزمایش‌های موشکی آن...، استمرار دخالت‌هایش در... منطقه و نقض فاحش حقوق بشر، استفاده کنیم».

دکتر ایلان برمن معاون پژوهشکدة شورای سیاست خارجی آمریکا که از میهمانان این جلسه استماع بود در سخنرانی خود، گفت: واشینگتن باید اهرم اقتصادی را که زمانی علیه رژیم ایران در اختیار داشت، مجدداً ایجاد کند. این کار را می‌توان با لیست‌گذاری موجودیت‌هایی که درگیر فعالیت‌های غیر قانونی هستند و هم‌چنین با لیست‌گذاری سپاه پاسداران رژیم ایران انجام داد که یک‌سوم یا میزان بیشتری از اقتصاد ایران را تحت کنترل خود دارد».

ایلان برمن در بخش دیگری از این جلسه، اضافه کرد: «روابط استراتژیک بین رژیم ایران و کرة شمالی به اواخر دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد... در هر آزمایش اتمی که رژیم کرة شمالی طی دهة گذشته انجام داده، مهندسین رژیم ایران به‌عنوان ناظر حضور داشته‌اند. این نشان‌دهندة یک رابطة استراتژیک وسیع‌تر، عمیق‌تر و شریرانه‌تر است که نه فقط در رابطه با موشک‌های بالیستیک، بلکه در رابطه با دیگر برنامه‌های استراتژیک نیز وجود دارد».

ری تکیه نیز گفت: «قربانیان تروریسم رژیم ایران در سراسر منطقه هستند، ولی آسیب‌پذیرترین اهداف آن، همواره خود مردم ایران بوده‌اند... برای مقابله با رژیم ایران باید از تمامی ضعف‌های آن استفاده کرد؛ از جمله بالا بردن بهای ماجراجویی‌های خارجی، تضعیف اقتصاد آن و حمایت از نارضایتی داخلی... ما باید حقوق بشر را در رأس دستور کارمان قرار بدهیم و در حالی که سران رژیم ایران مردم را سرکوب می‌کنند، ما نباید چشمان خودمان را ببندیم».

در این جلسه قاضی تد پو با اشاره به لایحه‌یی که خودش برای لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌خاطر فعالیت‌های تروریستی آن ارائه کرده، از کارشناسان حاضر سئوال کرد که آیا از نام‌گذاری تروریستی سپاه حمایت می‌کنند یا خیر؟ همة میهمانان استماع به این سئوال پاسخ مثبت دادند.