کنفرانس در پارلمان ایتالیا: ضرورت یک سیاست قاطع علیه دیکتاتوری آخوندی

طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان ایتالیا که به ریاست جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا و با شرکت نمایندگان سنا و پارلمان این کشور برگزار شد، شرکت‌کنندگان ضمن بررسی عواقب نمایش انتخابات حکومت آخوندی بر لزوم اتخاذ سیاستی قاطع در قبال این رژیم به‌خاطر موج اعدام‌ها و مداخلات تروریستی آن در منطقه تأکید کردند.

آنها هم‌چنین با رد سراب میانه‌روی در فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران گفتند که همة سران و کارگزاران رژیم در زمینة استمرار سیاست سرکوب و اعدام، تروریسم و مداخله‌جویی در کشورهای منطقه با هم اتفاق نظر دارند و هر دو باند رژیم در قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ که جنایت علیه بشریت به‌شمار می‌رود مشارکت داشته‌اند.

کنفرانس مطبوعاتی رم در سالن مطبوعات پارلمان ایتالیا با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف این کشور برگزار شد؛ سخنرانان این کنفرانس علاوه بر جولیو ترتزی، عبارت بودند از:
سناتور لوچو مالان عضو هیئت‌رئیسة سنای ایتالیا
دانیله کاپتزونهDaniele Capezzone نمایندة پارلمان ایتالیا
الیزابتا زامپاروتی از مسئولان انجمن به قابیل دست نزنید
و دکتر فیصل محمد مسئول انجمن سوریه دموکراتیک

در شروع این جلسه، جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا، گفت: «انتخابات اخیر رژیم ایران، از طرفی ادامة وضعیت سابق و از طرف دیگر تغییر عمیقی در ایران به‌وجود آورده است... که تأثیر آن در رابطه با خاورمیانه و به‌خصوص در قبال مردم ایران، بسیار منفی است. تأثیر منفی آن در زمینة دموکراسی، حقوق بشر و برابری زن و مرد به‌وضوح دیده شد. حذف فیزیکی مخالفان به‌خصوص مجاهدین خلق توسط رژیم حاکم... به‌طور سیستماتیک ادامه داشته است. به‌ویژه در سال ۱۹۸۸ که سران رژیم... در مدت‌زمان کوتاهی تصمیم گرفتند، حکم خمینی برای قتل عام... کسانی را که با این رژیم سر سازش نداشتند به‌اجرا درآوردند... رئیسی که در انتخابات رژیم ایران شرکت داشت، در این فاجعه که جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود...، مشارکت داشت. هم‌چنین افرادی از دولت روحانی مانند وزیر دادگستری او پورمحمدی، در این جنایت شرکت داشتند.

وزیر خارجه پیشین ایتالیا، تصریح کرد: «به این دلیل به فاجعة ۲۹ سال پیش اشاره می‌کنم که همین روند طی ۴ سال ریاست‌جمهوری روحانی، ادامه داشت و در این مدت، بیش از سه هزار نفر اعدام شدند».

وی سپس با اشاره به مداخلات توسعه‌طلبانة رژیم آخوندی در منطقه، افزود: «ایتالیا که به فکر تجارت با رژیم ایران است، باید چشمانش را روی توسعه‌طلبی... رژیم ایران و خطرات ناشی از آن باز کند... ایران تحت حاکمیت آخوندها نمی‌تواند در ثبات خاورمیانه نقشی داشته باشد... در دیدار اخیر ترامپ از عربستان و در کنفرانس سران کشورهای عرب و مسلمان به‌وضوع مشاهده شد که اکنون قوانین بازی با گذشته تغییر کرده و این امر باید در نقطه‌نظر اروپا و ایتالیا، تأثیر جدی بگذارد».

دانیله کاپتزونه Daniele Capezzone نمایندة پارلمان ایتالیا سخنران بعدی این جلسه بود؛ وی از جمله تأکید کرد که رژیم آخوندی، هیچ‌گونه آزادی برای مردم قائل نیست و در تمامیت خود، در سرکوب و کشتار مردم، برهم‌زدن آرامش و بی‌ثبات‌کردن منطقه و پیگیری برنامة اتمی و موشکی، متحد است.

سناتور لوچو مالان عضو هیئت رئیسة سنای ایتالیا در سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی، گفت: «در ایران یک رژیم مذهبی وجود دارد و با نگاهی به قانون اساسی آن، به‌وضوع می‌توان دید که در هر صورت، اختیارات ولی فقیه در همة وجوه سیاسی، دست بالا را دارد... لذا صحبت از انتخابات در ایران... یک اشتباه مهلک است...».

سناتور مالان، اضافه کرد: «در دوره ریاست‌جمهوری روحانی باصطلاح مدره، بیش از سه هزار نفر اعدام شدند. دهقان وزیر دفاع روحانی افتخار می‌کند که در دولت او، بودجة نظامی دو برابر شده و تا سال ۲۰۱۸ شاید ۴ برابر بشود؛ آیا این نشانة اعتدال است؟ این در حالی است که وضعیت مردم ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود و آنها فقیرتر می‌شوند».

الیزابتا زامپاروتی از مسئولان انجمن به قابیل دست نزنید در کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان ایتالیا دربارة نمایش انتخابات رژیم، گفت: «نام‌بردن از جناح مدره و محافظه‌کار در ایران، شرم‌آور است. روحانی و رئیسی دو روی سکه‌یی هستند که ولی فقیه نام دارد. چرا که او بر سر تمامی موضوعات، حرف آخر را می‌زند و خودش تصمیم می‌گیرد. در ایران، رأی مردم رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کند، بلکه تعادل قوای درونی رژیم تعیین‌کننده است. اگر یک انتخابات واقعاً آزاد برگزار شود، آخوندها حتماً بازنده خواهند بود».

الیزابتا زامپاروتی در ادامه، تصریح کرد: «در مورد مقبولیت این رژیم باید به گفتة خود روحانی بسنده کرد که گفت، مردم ایران کسانی را که طی این ۳۸ سال فقط با زندان و اعدام سر و کار داشتند، نمی‌خواهند. پس به گفتة خود روحانی، این رژیم بر محور اختناق و اعدام حکومت می‌کند... در قتل عام ۳۰ هزار زندانی در سال ۶۷، رئیسی از قضات هیأت مرگ بود و روحانی... هم به‌عنوان یکی از مسئولان امنیتی آن دوره و با در نظر گرفتن این‌که وزیر دادگستری‌اش در همان هیأت مرگ بوده، به همان اندازه در این قتل عام نقش دارد... رژیم ایران مشکل اصلی منطقة خاورمیانه است. این رژیم به‌خاطر ماهیتش، هرگز قادر نخواهد بود به حقوق بشر احترام بگذارد. چرا که در این صورت، کل دستگاه آن فرو می‌پاشد. ما در انجمن به قابیل دست نزنید، همواره خواهان آن بوده‌ایم که در مذاکرات اروپا با رژیم ایران، وضعیت حقوق بشر، زنان، جوانان و اعدام‌ها مد نظر قرار گیرد».

آخرین سخنران کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان ایتالیا، دکتر فیصل محمد مسئول انجمن سوریه دموکراتیک بود. وی دربارة هم‌دستی خامنه‌ای با بشار اسد در کشتار مردم سوریه گفت که رژیم آخوندی، بیش از ۶۰ هزار نیروی نظامی را برای حفظ رژیم اسد روانة سوریه کرده است.
وی با استقبال از اجماع کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا در کنفرانس ریاض نسبت به اتخاذ موضعی قاطع و متحد علیه مداخلات رژیم، افزود: «دربارة انتخابات رژیم ایران نیز فقط می‌توانم بگویم... که تصمیم‌گیرنده خامنه‌ای است و لذا انتخابات آزادی در ایران وجود ندارد».

در پایان کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان ایتالیا، خبرنگاران شبکه‌های مختلف این کشور، از جمله تلویزیون کانال سه، تلویزیون اخبار ۲۴ ساعته و رادیو رادیکال، با سخنرانان پیرامون نمایش انتخابات و مداخلات رژیم در منطقه، مصاحبه کردند.