کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمود عباس با ماکرون

محمود عباس رئیس دولت فلسطین که برای دیداری سه روزه به فرانسه سفر کرده بود با امانوئل ماکرون و سایر مقامهای ارشد این کشور دیدار کرد.

محمود عباس بر نقش فرانسه در روند صلح خاورمیانه تأکید کرد.
محمود عباس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل ماکرون در پاریس گفت:‌ در ابتدا پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را تبریک می گویم می خواهم به خاطر درگذشت خانم سیمون وی که برای حقوق زنان مبارزه کرد به مردم فرانسه تسلیت بگویم.

این اولین بار نیست که با هم ملاقات می کنیم . امروز می خواهم از فضای مثبت و گفتگوهای سودمندی که با شما داشتم قدردانی کنم. ما در گفتگو هایمان بر سر موضوعات مهم برای هر دو کشور گفتگو کردیم. بویژه بر سر اهمیت تقویت روابط دوجانبه و ادامه کار کمیته مشترک دولتی و در این رابطه می خواهم به خاطر کمک هایی که فرانسه برای حمایت از بنای نهادهای دولتی و زیر ساخت های فلسطین ارائه می کند قدردانی کنم.

امضای پروژه ساختمان یک مدرسه دولتی در رام الله توسط فرانسه که در سپتامبر آینده شروع خواهد شد دلیلی بر اهتمام دوجانبه برای تقویت روابط میان دوکشور است.

در گفتگو هایی که با امانوئل ماکرون داشتم او را در جریان تلاش های آمریکا برای ایجاد صلح قرار دادم. ما بر همکاری با دونالد ترامپ به منظور به ثمررساندن معامله تاریخی صلح با راه حل دو کشوری تاکید کردیم.

در اینجا می خواهم بر اهمیت نقش فرانسه در حمایت از محقق شدن صلح در منطقه تاکید کنم. سال گذشته ابتکار صلح فرانسه به تشکیل اجلاس پاریس با شرکت ۷۰ کشور کمک کرد.

تنها گزینه ما راه حل دوکشوری بر اساس مرزهای سال۶۷ است. براین اساس می بایست اشغالگری اسرائیل پایان یابد و مردم ما در کشورشان که پایتخت‌آن بیت المقدس شرقی است به آزادی و استقلال دست یابند همچنین در ارتباط با خشونت و تروریسم در منطقه با رئیس جمهور فرانسه گفتگو کردیم. خشونت و تروریسم را در هر شکل و با هر منبعی که داشته باشد محکوم می کنیم .در این رابطه از تمامی تلاش های بین المللی و منطقه ای برای ریشه کن کردن این دو پدیده در منطقه و جهان حمایت می کنیم. ما تاکید کردیم که دولت فلسطین بخشی از این تلاش جهانی در مبارزه با تروریسم و بنیاد گرایی است.
 
 حمایت رئیس جمهور فرانسه از حق مشروع مردم فلسطین
امانوئل ماکرون پس از دیدار با محمود عباس در پاریس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک مطبوعاتی با وی از حق مشروع مردم فلسطین حمایت کرد.

امانوئل ماکرون گفت:‌ در گذشته که در منصب دیگری بودم با محمود عباس ملاقات کردم و امیدوار بودم که با او دیدار مجددی داشته باشم و امروز این امر محقق شده است. من به محمود عباس در مورد مساله فلسطین و اسرائیل گفته ام که من نیز روش فرانسه را که روشی صحیح است ادامه خواهم داد و در راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد. می بایست برای این نزاع راه حلی پیدا شود. این صلح می بایست با در نظر گرفته شدن حقوق مشروع خلق فلسطین در کشوری مستقل بر پایه قوانین بین المللی ایجاد شود.
من نگرانی ام را نسبت به وخامت اوضاع در کرانه غربی، بیت المقدس شرقی و غزه که در آن وضعیت انسانی بدتر می شود اعلام کردم. فرانسه امیدوار است بتواند به راه حلی در این رابطه دست پیدا کند.
هیچ راه حلی جز راه حل دو کشوری وجود ندارد. فرانسه همواره ادامه شهرک سازی ها در فلسطین را محکوم کرده است. بر اساس قوانین بین المللی این عملی غیر قانونی است .از ابتدای امسال این شهرک سازی ها به مرزهای بی سابقه ای رسیده و این امر می تواند باعث بی اعتمادی شود و بنیاد گرایی را تغذیه کند. در این رابطه امیدوارم ابتکار عمل های مختلفی که در ماههای اخیر شروع شده ادامه پیدا کند. ابتکار عمل فرانسه و ابتکار عملی که رئیس جمهور آمریکا شروع کرد موضوع فلسطین در صدر اولویت های جامعه جهانی قرار گرفت. من با تواضع تمام می دانم که شما به پایان دادن به خشونت التزام دارید . صلحی که میان فلسطین و اسرائیل ایجاد می شود باید اجازه دهد که هر دو ملت درکنار هم در صلح و امنیت و مرزهایی امن و قانونی زندگی کنند.
از اینکه روابط میان فلسطین و فرانسه در سالهای اخیر به نقطه بی سابقه ای رسیده بسیار خوشوقتم و امیدوارم که در آینده نیز این روابط را ادامه دهیم.
الجزیره پنجشنبه ۱۵ تیر