تصویب لایحه دوحزبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی و نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران با اکثریت قاطع ۴۱۹ رأی مثبت

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع ۴۱۹ رأی مثبت در برابر تنها ۳ رأی منفی لایحه H.R. ۳۳۶۴ برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی و نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران را به تصویب رساند.


این یک پیروزی بزرگ برای کارزار مقاومت ایران است که از سالها پیش در تلاش بوده تا ارگان اصلی تروریسم و صدور بنیادگرایی و سرکوب فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران مشمول تحریم‌های تصریح‌شده در لیست های تروریستی شود.

لایحة مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم آخوندی که پیش از این در سنای ایالات متحده با رأی قاطع ۹۸ رأی مثبت از میان صد سناتور به تصویب رسیده بود، در مجلس نمایندگان پس از تأکیدات دو حزبی اعضای کنگره بر لزوم حسابرسی از رژیم و مجازات سپاه پاسداران و عوامل آن، روز سه‌شنبه به رأی گذاشته شد و با ۴۱۹ رأی موافق تصویب شد.

بعد از اینکه بخاطر افشاگریهای گسترده مقاومت ایران در زمینه اتمی، در سال ۲۰۰۷ سپاه پاسداران در لیست تحریمهای مربوط به سلاحهای کشتار جمعی قرار گرفت، همه تلاش رژیم این بود که این ارگان اصلی سرکوب و تروریسم و حافظ نظام ولایت فقیه را از این تحریمهای تروریستی مصون نگه دارد.


مقاومت ایران از تصویب لایحه قانونی اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم آخوندی بخاطر نقض حقوق بشر و تولید و تکثیر موشکهای بالستیک و نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران استقبال میکند و آن را یک قدم ضروری در راستای تصحیح سیاست مخرب مماشات میداند که باید با قدمهای دیگر از جمله اخراج سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن به خصوص از سوریه و عراق و برسمیت شناختن حق مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندی تکمیل شود.
این نامگذاری و اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران می بایست از مدتها قبل صورت می گرفت چرا که سپاه پاسداران حافظ تمامیت فاشیسم دینی حاکم بر ایران، ارگان اصلی سرکوب، صدور تروریسم و افراطی گری در منطقه و دستیابی به سلاح هسته یی و موشکهای بالستیک است. خامنه ای در ۲۸ سال گذشته بخش اعظم ثروت و منابع مردم ایران را در اختیار سپاه قرار داده است. بخش اعظم اقتصاد ایران توسط سپاه پاسداران بلعیده شده است.

لایحه «قانون ۲۰۱۷ مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده ایران» سپاه پاسداران را طبق فرمان ریاست جمهوری ۱۳۲۲۴ در لیست تروریستهای جهانی که به طور ویژه نامگذاری شده اند قرار می دهد و تصریح می کند: «دولت آمریکا موظف است ۹۰ روز بعد از اینکه این لایحه به قانون تبدیل شد، همه افراد و نهادهای ایرانی و خارجی را که ”مقام، عوامل و وابستگان به سپاه پاسداران” هستند، مورد تحریم قرار دهد. داراییهای افرادی که در این فهرست قرار گیرند در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا از مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند. هیچ فرد یا شرکت آمریکایی حق ندارد با هیچ ارگان و فردی که مستقیم یا غیر مستقیم به پاسداران وابسته باشد مراوده مالی، تجاری و خدماتی برقرار کرده و این تحریمها را نقض نماید.

در طول دو دهه گذشته مقاومت ایران به طور مستمر و در دهها کتاب، جزوه، مقاله، کنفرانس مطبوعاتی بر نقش سپاه پاسداران در سرکوب، صدور تروریسم و بنیادگرایی و پروژه تولید بمب اتمی تأکید کرده و خواستار گنجاندن آن در لیستهای تروریستی شده است.

در این میان می توان به کتاب ”سپاه پاسداران، ارتش بنیادگرایی و تروریسم” به قلم آقای مهدی ابریشمچی مسئول کمیسیون صلح شورا و کتابهای ”امپراطوری اقتصادی سپاه پاسداران”، ”کمپهای آموزش تروریستی در ایران” و ” چگونه رژیم ایران به جنگ سوریه سوخت میرساند” از انتشارات نمایندگی شورای ملی مقاومت در آمریکا اشاره کرد که حاوی جزییات بسیار دقیقی راجع به ساختار و کارکردهای سپاه پاسداران به زبانهای فرانسه و انگلیسی است.

خانم رجوی در روز ۳ اسفند ۱۳۸۸ اعلام کرده بود: «سپاه پاسداران و همه شرکتها و مؤسسات وابسته به آن, که بخش اعظمی از اقتصاد ایران را به کنترل خود درآورده است, باید در لیست تروریستی قرار گرفته و مورد تحریم کامل قرار گیرند».

در روز ۴ فروردین ۱۳۹۶ شورای ملی مقاومت در اطلاعیه یی اعلام کرد: سپاه پاسداران و ارگانهای وابسته به آن که اصلی ترین اهرم سرکوب در داخل ایران و صدور تروریسم و بنیادگرایی در منطقه و جهان هستند، باید هر چه سریعتر در لیست تروریستی گذاشته شوند و مورد تحریم قرار گیرند. ملاحظات سیاسی صرفا باعث تشجیع رژیم در دخالت نظامی و صدور بحران در منطقه می شود.

در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای ملی مقاومت اعلام کرد: «با گذشت ۳۸ سال جنایت و تروریسم در داخل و خارج ایران، زمان حسابرسی توسط مردم ایران و اجرای عدالت فرارسیده است. اولین قدم ضروری قرار دادن سپاه در لیست تروریستی سازمان ملل متحد و آمریکا و اروپا وکشورهای منطقه و اعمال تحریمهای همه جانبه علیه آن است. قدم بعد این است که بازوی جنگ و جنایت ولایت فقیه از کلیه کشورهای منطقه و به خصوص سوریه، عراق، یمن و لبنان اخراج شود. این تنها راه دستیابی به صلح و آرامش در منطقه است».

لایحه اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی و سپاه پاسداران که درمجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، تحت عنوان ارائة بازبینی به کنگره و مقابله با تجاوز حکومت ایران، توسط اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه شده و چند نمایندة دیگر در میان ارائه‌دهندگان آن هستند؛ شامل: الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در کمیتة خارجی، کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت جمهوری‌خواه و استنی هویر نفر شمارة دو دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان.

اد رویس در آستانة تصویب تحریم‌های جدید تأکید کرد که دولت‌های آمریکا نتوانسته‌اند به تهدیدات رژیم ایران پاسخ بدهند و زمان آن از خیلی وقت پیش گذشته است که به آن، با اقدامات مؤثر پاسخ داده شود.
وی افزود: «تشویق‌کننده است که طی ماه‌های اخیر ایالات متحده سرانجام (رژیم) ایران را به‌خاطر حمایتش از تروریسم و سایر اعمال خطرناکش، در مدار اخطار قرار داد... اکنون زمان آن است که گام‌های بعدی را بر داریم».
اد رویس گفت که لایحة تحریم‌های جدید، یک لایحة قوی دو حزبی است و من در انتظار آن هستم که به قانون تبدیل شود.

رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان هم‌چنین در اجلاس کنگره پیش از رأی‌گیری بر سر لایحة تحریم‌ها، با اشاره به جنایات سپاه خامنه‌ای در سوریه و استمرار برنامة موشکی رژیم آخوندی، گفت: «برای تقویت واکنش آمریکا به تهدید (رژیم) ایران، این لایحه در برگیرنده موادی است که مقدمتاً توسط... سناتور کوکر ارائه شد؛ این مواد تحریم‌ها را علیه کسانی که درگیر نقض حقوق بشر توسط این رژیم هستند و از تروریسم آن و تلاش‌هایش در زمینة برنامة موشک‌های بالیستیکی که تحت کنترل سپاه پاسداران است حمایت می‌کنند، افزایش می‌دهد...».
الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در کمیتة امور خارجی نیز در سخنان خود در این اجلاس تصریح کرد که این لایحه اقدامات بسیاری را که سران رژیم ایران برای ایجاد خشونت و بی‌ثباتی انجام می‌دهند، تحت پیگرد قرار خواهد داد؛ اقداماتی از قبیل برنامة موشک‌های بالیستیک، حمایت از تروریسم و کارنامة وحشتناک حقوق بشری این رژیم و تلاشش برای تقویت (نیروهای نظامی).
وی تأکید کرد: «من بارها گفته‌ام که باید این رژیم را حول تمامی این موضوعات شدیداً تحت فشار قرار بدهیم و این لایحه، دقیقاً همین کار را انجام خواهد داد».
در ادامة این جلسه دیوید سیسیلین از حزب دموکرات تصریح کرد: تصویب این لایحه برای مورد مؤاخذه قرار دادن (رژیم) ایران به‌خاطر حمایتش از تروریسم، نقض حقوق بشر و مقابلة مستمر با میثاق‌های بین‌المللی از جمله در زمینة موشک‌های بالیستیک، حائز اهمیت است. امروز ما گام مهمی را در جهت مؤاخذة حکومت ایران، از جمله سپاه پاسداران بر می‌داریم و هر کسی که در پی حمایت از آنها باشد... مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.هر کسی که به برنامة موشک‌های بالیستیک (رژیم) ایران کمک کند، برای آن سلاح فراهم کند یا به حکومت ایران در نقض گستردة حقوق بشر یاری برساند، در معرض تحریم قرار خواهد گرفت».
وی افزود: «مهم است بدانیم که این تحریم‌ها برجام را نقض نخواهند کرد...».

کریستوفر اسمیت رییس زیرکمیته آفریقا، حقوق بشر جهانی و سازمان‌های بین المللی، گفت: «دولت آمریکا کاملاً حق داشت که در اوایل فوریه، به (رژیم) ایران به‌خاطر ادامة آزمایش‌های موشکی‌اش، اخطار بدهد. این لایحه، با اعمال تحریم‌های مضاعف علیه برنامة موشکی (رژیم) ایران، تأکیدی بر آن اخطاریه است... این لایحه همچنین سپاه پاسداران را به‌عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان در معرض تحریم‌های تروریستی قرار می‌دهد».
وی افزود: «این نکته نیز بسیار مهم است که لایحه، اعمال تحریم علیه کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، مجاز می‌کند. وزارت خارجه می گوید حدود ۸۰۰ زندانی سیاسی... در ایران، وجود دارد».
برد شرمن از اعضای ارشد دموکرات در کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان، تأکید کرد: «این لایحه تمامیت سپاه پاسداران را همان‌طور که نیروی قدس پیشاپیش لیست‌گذاری شده، مشمول تحریم‌های تروریسم می‌کند و تحریم تسلیحاتی را نیز ایجاد می‌کند. باید به خاطر داشته باشیم که چهرة واقعی رژیم تهران، چهرة وزیر خارجة (این رژیم) نیست، بلکه صدها هزار نفری هستند که در نتیجة اعمال (رژیم) ایران در سوریه کشته شده‌اند».
دیوید پرایس از دیگر نمایندگان دموکرات کنگره در سخنان خود، گفت: «این لایحه بدون نقض برجام، به رفتار غیر قابل قبول (رژیم) ایران در زمینة غیر اتمی، از قبیل توسعة موشک‌های بالیستیک، نقض حقوق بشر و تأمین مالی تروریسم رسیدگی می‌کند».

پس از سخنرانی‌های اعضای کنگره، رأی‌گیری بر سر لایحة H.R. ۳۳۶۴ شروع شد و لایحه با ۴۱۹ رأی مثبت به تصویب رسید.
در لایحة مصوب تحریم‌های رژیم توسط کنگرة آمریکا، اهداف آن از جمله به این ترتیب اعلام شده است:
(صفحة ۲)
یک استراتژی منطقه‌یی برای مقابله با تهدیدات متعارف و نامتقارن (رژیم) ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا
اعمال تحریم‌های افزوده در پاسخ به برنامة موشک بالیستیک (رژیم) ایران
اعمال تحریم‌های افزوده مرتبط با تروریسم علیه سپاه پاسداران
اعمال تحریم‌های افزوده علیه افرادی که مسئول نقض‌های حقوق بشری هستند
اجرای تحریم تسلیحاتی
بازبینی قابلیت اجرای تحریم‌های مربوط به حمایت (رژیم) ایران از تروریسم و برنامة موشک بالیستیک
گزارش دربارة هماهنگی تحریم‌ها بین ایالات متحده و اتحادیة اروپا
گزارش دربارة شهروندان آمریکایی زندانی در ایران
صفحة ۱۶
در این لایحة آمده است: «سپاه پاسداران نه فقط نیروی قدس، مسئول اجرای برنامة بین‌المللی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة (رژیم) ایران، حمایت از اعمال تروریسم بین‌المللی و برنامة موشک‌های بالیستیک است... ۹۰ روز بعد از اجرای این قانون، رئیس‌جمهور باید تحریم‌های مشخص شده... را علیه سپاه پاسداران و افراد خارجی که مقامات، مأموران یا وابستگاه به سپاه هستند اعمال کنند».
(صفحة 6 و 7)
لایحة مجلس نمایندگان تأکید می‌کند که حداکثر تا ۱۸۰ روز بعد از اجرای آن به‌عنوان قانون و پس از ان هر دو سال یک بار، وزرای خارجه، دفاع و خزانه‌داری و مدیر اطلاعات ملی بایستی به‌همراه هم به کمیته‌های مربوطه در کنگره و به رهبری آن، استراتژی خود را برای مقابله با تهدیدات رژیم آخوندی ارائه بدهند.

این گزارش باید شامل یک ارزیابی از توانایی‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک رژیم و فعالیت‌های آن در منطقه باشد. از جمله: ابعاد، توانایی‌ها و فعالیت‌های سپاه پاسداران، از جمله سپاه قدس، ابعاد توانایی‌ها و فعالیت‌های عملیات سایبری رژیم، انواع و میزان حمایت رژیم از حزب‌الله، گروه‌های عراقی، رژیم بشار اسد، شبه نظامیان حوثی در یمن و سایر گروه‌های خشونت‌طلب در سراسر خاورمیانه؛ هم‌چنین ابعاد و اهداف فعالیت‌های اطلاعاتی رژیم و استفادة آن از پروپاگاند.
گزارشی از اقدامات آمریکا چه به صورت یک‌جانبه و چه در همکاری با دولت‌های خارجی، برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم آخوندی.

در بخش دیگری از لایحة تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم و سپاه پاسداران، آمده است: «به‌طور عام حداکثر تا ۹۰ روز بعد از اجرایی‌شدن این قانون و بعد از آن به‌طور سالانه، وزیر خارجه باید به کمیته‌های مربوطه در کنگره فهرستی از تمامی افرادی را ارائه کند که... مسئول قتل‌های فراقضایی، شکنجه و سایر نقض‌های فاحش حقوق بشر... علیه افرادی در ایران هستند که تلاش دارند:
الف: فعالیت غیر قانونی مقامات حکومت ایران را افشاء کنند
و ب: حقوق بشر و آزادی‌های به‌رسمیت شناخته‌شدة بین‌المللی را به‌دست بیاورند، از (این حق) استفاده کنند، از آن دفاع و یا آن‌را ترویج کنند؛ (حقوقی مثل) آزادی‌های مذهبی، آزادی بیان، انجمن و تجمع و حقوق برخورداری از محاکمة عادلانه و انتخابات دموکراتیک».
لایحة کنگرة آمریکا تحریم‌ها و مجازات‌های مختلفی را علیه سپاه پاسداران، برنامة موشک بالیستیک و ناقضان حقوق بشر در حکومت آخوندی اعمال خواهد کرد. لایحة کنگرة آمریکا تحریم‌هایی را علیه کرة شمالی و روسیه در بر می‌گیرد.

لایحة مصوب تحریم‌ها اکنون به سنای آمریکا باز گشته و پس از تصویب نهایی، برای امضای رئیس‌جمهور و تبدیل آن به قانون به کاخ سفید ارسال خواهد شد.
به‌دنبال تصویب لایحة دو حزبی تحریم‌های رژیم آخوندی و سپاه پاسداران با رأی قاطع ۴۱۹ عضو مجلس نمایندگان، اعضای کنگره آمریکا از مجازات رژیم آخوندی و حسابرسی از آن به‌خاطر تروریسم، برنامة موشکی و نقض وحشیانة حقوق بشر، استقبال کردند.
پل رایان رئیس کنگره لایحة H.R. ۳۳۶۴ را از گسترده‌ترین بسته‌های تحریمی تاریخ توصیف کرد.

سناتور رابرت منندز از اعضای ارشد دموکرات در سنای آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد، لایحة نهایی بر پایة قانون سال ۲۰۱۷ برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة (رژیم) ایران بنا شده که توسط خود او به‌همراه سناتورها باب کورکر، بن کاردین، مارکو روبیو، تام کاتن و باب کیسی ارائه شده بود.
وی گفت، به همراه همکارانم به‌سختی تلاش خواهم کرد تا سنا به‌سرعت این قانون را بدون فوت وقت، به تصویب برساند.

سناتور لیندزی گراهام ضمن استقبال از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان، سران حکومت آخوندی را «نازیست‌های مذهبی» توصیف کرد.

ایمی برا  نفر شمارة دو دموکرات‌ها در کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان دربارة لایحة جدید تحریم‌ها، گفت: «در خاورمیانه این تحریم‌ها، هر کسی را که از برنامة موشک بالیستیک (رژیم) ایران حمایت مالی و تکنیکی به‌عمل بیاورد تحریم می‌کند... این لایحه هم‌چنین یک تحریم قوی تسلیحاتی را به‌اجرا می‌گذارد که توانایی (رژیم) ایران را برای کسب تسلیحات سنگین هم‌چون هلی‌کوپتر، تانک و موشک تضعیف خواهد کرد. این تحریم‌ها توانایی ما را برای مقابله و مهار تهدیدات و تجاوز (رژیم) ایران در منطقه، قویاً بهبود می‌بخشد».

تام اوهالیران از دیگر نمایندگان کنگرة آمریکا، گفت: «ما باید با جلوگیری از فروش تسلیحات به (رژیم) ایران و از طریق (این حکومت) و توقف برنامة موشک بالیستیک آن، به ممانعت از گسترش تروریسم در خاورمیانه ادامه بدهیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس دربارة لایحة تحریم‌های کنگره، گزارش داد: «این بستة تحریم‌ها، مجازات‌های الزام‌آوری را علیه کسانی که در برنامة موشک بالیستیک (رژیم) ایران دخیل هستند و علیه هر کسی که با آنها تجارت می‌کند، اعمال خوهد کرد. این لایحه هم‌چنین تحریم‌های تروریستی را علیه سپاه پاسداران اعمال می‌کند... دموکرات‌ها گفتند، تحریم‌های جدید علیه (رژیم) ایران تداخلی با توافق اتمی... ندارد».