محکومیت بین المللی اعدام جنایتکارانه علیرضا تاجیکی به دست دژخیمان خامنه ای

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژة سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران، اعدام وحشیانه علیرضا تاجیکی توسط دژخیمان خامنه ای را محکوم کرد.

در بیانیه گزارشگر ویژه ملل متحد آمده است: علیرضا تاجیکی در ۱۰ اوت، به‌رغم مداخلات مکرر کارشناسان حقوق بشر ملل متحد اعدام شد؛ آنها گفتند، مجازات مرگ هرگز نباید علیه یک کودک اعمال شود و افزودند که طبق گزارش‌ها، تاجیکی شکنجه شده و از یک محاکمة عادلانه برخوردار نبوده است.
گزارشگر ویژه می‌افزاید: «دادگاه رژیم بر استفاده از «اعترافات» اجباری تکیه کرده که طبق گزارش‌ها با اعمال شکنجه، از جمله کتک‌زدن، شلاق‌زدن و آویزان‌کردن از دست و پا، به‌دست آمده و علیرضا تاجیکی از دسترسی به وکیل محروم بوده و در تمام طول روند تحقیق و نگهداری در سلول انفرادی بدون دسترسی به خانواده نگهداری شده است».
وی یادآوری کرد که رژیم آخوندی سه نوجوان زندانی دیگر را از ماه ژانویه تاکنون اعدام کرده و ۸۶ تن دیگر در انتظار اعدامند، هر چند احتمالاً آمار واقعی، بالاتر از این رقم باشد.
گزارشگر ویژه ملل متحد تأکید کرد: «حکومت ایران باید فوراً و بدون قید و شرط محکوم‌کردن کودکان به مرگ را متوقف کند».
سایت کمیساریای عالی ملل متحد

عفو بین‌الملل اعدام علیرضا تاجیکی را شرم‌آور توصیف کرد و افزود: رژیم ایران با اجرای این اعدام در نقض التزاماتشان به قانون بین‌الملل و به‌رغم مخالفت گستردة عمومی و بین‌المللی، بار دیگر به‌نحوی بی‌رحمانه، اهانت خود را به حقوق کودکان به نمایش گذاشت.
عفو بین‌الملل می‌افزاید: این عمل بی‌شرمانه، یک نقطة چرخش حیاتی برای رژیم ایران است و پوچ‌بودن ادعاهای مقامات رژیم ایران را دربارة برخورداری از یک سیستم قضایی مناسب برای کودکان به‌نمایش می‌گذارد..این اعدام نقض فاحش التزامات رژیم ایران تحت کنوانسیون حقوق کودکان ملل متحد است که دو دهة پیش آن‌را به تصویب رساند.
با اعدام علیرضا تاجیکی، مقامات رژیم) ایران تعهد مخوف خود را برای ادامة این اعمال شنیع به‌نمایش گذاشتند و نشان دادند که حتی از ارادة اجرای رفرم‌های سطحی خود برای نجات کسانی که در سنین کودکی دستگیر شده‌اند، برخوردار نیستند».
سایت عفو بین‌الملل

هم‌چنین اتحادیه اروپا، آلمان و هلند با صدور بیانیه‌هایی این جنایت رژیم را محکوم کردند.
مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان، گفت: «از این‌که رژیم ایران به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی، علیرضا تاجیکی را اعدام کرد، عمیقاً شوکه شدم. وی در زمان اتهامات مطرح‌شده علیه او، فقط ۱۵ سال سن داشت. اعدام او نقض کاملاً غیر قابل قبول قانون بین‌الملل است. دولت آلمان مجازات مرگ را در هر شرایطی رد می‌کند. من قویاً به مقامات رژیم ایران فراخوان می‌دهم که فوراً سایر مجازات‌های مرگ را به‌حالت تعلیق درآورند و در موارد مربوط به افراد زیر سن قانونی، تماماً از اعمال آن خودداری کند».
سایت وزارت خارجة آلمان

هم‌چنین وزیر خارجة هلند، گفت: «من اعدام علیرضا تاجیکی را که وقتی زیر سن قانونی بود دستگیر شد، محکوم می‌کنم... و با خانواده و دوستان او ابراز همدردی می‌کنم».
توئیتر وزارت خارجة هلند

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیة اروپا نیز در بیانیة خود گفت، اتحادیة اروپا بر نگرانی خود نسبت به آمار بالای اعدام‌ها در ایران ابراز می‌کند.