عفو بین الملل خواستار توقف اعدام مهدی بهلولی شد

عفو بین الملل روز سه شنبه ۲۴ مرداد برای نجات مهدی بهلولی نوجوان زیر اعدام فراخوان داد.

عفو بین الملل طی بیانیه یی اعلام کرد:‌«اعدام برنامه ریزی شده مهدی بهلولی برای صبح چهارشنبه فقط چند روز بعد از حلق آویز کردن جوان دیگری که در کودکی دستگیر شده بود یک اقدام بیزار کننده و تهوع آوری از ظلم و بیدادی است که باید فورا متوقف گردد. مهدی بهلولی هنگام اقدام به جرم یک کودک بوده است».

مهدی بهلولی دوشنبه صبح در زندان رجائی شهر کرج در نزدیکی تهران به سلول انفرادی منتقل شده است. به خانواده وی گفته شده است تا امروز برای آخرین ملاقات با وی به زندان بروند. وی ۱۵ سال در صف انتظار اعدام بوده است.

برنامه ریزی برای اعدام جدید بدنبال اعدام علیرضا تاجیک در روز پنجشنبه ۱۰ اوت که هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله بود صورت میگرید...

مگدالینا مقربی معاون مدیر عفو بین الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت «در زمانی که جهان هنوز در مورد [اعدام] علیرضا تاجیک ابراز خشم می کند, با برنامه ریزی این اعدام غیرقانونی, مقامات ایران در عمل به جامعه جهانی اعلام می کنند که آنها هیچ شرمی در باقی ماندن بعنوان بیشترین اعدام کنندگان کسانی که در زمان ارتکاب جرم کودک بوده اند ندارند.

معاون مدیر عفو بین الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا اضافه کرد «آخرین دور از اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده اند نشاندهنده اشتیاق تهوع آور بدون انتهای سیستم قضائیه رژیم ایران برای اعدام میباشد. این چیزی جز تهاجم تمام عیار علیه کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با حقوق کودکان نیست». ...

از شروع امسال رژیم ایران حداقل چهار نفر را که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸سال بوده اند اعدام کرده است...

خاطرنشان می شود دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران روز دوشنبه طی اطلاعیه یی نسبت به اعدام قریب الوقوع مهدی بهلولی که هنگام ارتکاب «جرم» ۱۷ساله بود هشدار داد و به مداخله فوری و اقدام بلادرنگ مراجع بین الملی و ارگانهای مدافع حقوق‌بشر برای متوقف کردن حکم این نوجوان و شش زندانی دیگر فراخوان داد.
در قسمتی از این اطلاعیه امده بود:‌ ماشین اعدام و شکنجه رژیم که رکوردار اعدام نسبت به جمعیت و یکی از معدود اعدام کنندگان نوجوانان است، بعد از نمایش انتخابات ریاست جمهوری، شتاب بیشتری به خود گرفته است. تنها در ماه ژوئیه ۲۰۱۷، در یک رکورد کم سابقه ۱۰۱ مورد ثبت شده حلق‌آویز وجود دارد. شمار واقعی اعدامها بسا بیشتر است و این آمار اعدامهای مخفیانه را شامل نمی‌شود.
عفو بین الملل  ۲۴ مرداد ۹۶