اطلاعیه مطبوعاتی لیگ حقوق بشر ایتالیا درباره موج جدید اعدامها در ایران

اطلاعیه مطبوعاتی - ایران: موج جدید اعدامها، اعدام نوجوانان همچنان ادامه دارد

رم، ۱۷ اوت ۲۰۱۷ – لیگ حقوق بشر ایتالیا نگرانی عمیق خود را بخاطر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران ابراز داشته و از دولت ایتالیا بعنوان کشوری که همواره در ابتکارات مربوط به لغو حکم اعدام در جهان فعال بوده میخواهد که موج جدید اعدامها را در ایران که ناقض حقوق بین الملل نیز می باشد محکوم کند.

تنها در روز پنجشنبه ۱۰ اوت، در ایران ۱۳ زندانی اعدام شدند، که در بین آنها در شهر شیراز یک جوان بنام علیرضا تاجیک که در هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله بوده و پروسه ریل دادگاه از او سلب شده بود.این چهارمین مورد در سال ۲۰۱۷ می باشد از نوجوانانی که در هنگام ارتکاب جرم سن قانونی نداشته اند.

آنتونیو استانگو رئیس لیگ حقوق بشر ایتالیا که سال قبل هماهنگ کننده ششمین کنگره جهانی علیه حکم اعدام بود در این اطلاعیه خاطر نشان میکند که بر طبق پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ( ماده ۶ بند ۵) و کنوانسیون بین المللی حقوق کودکان و نوجوانان (ماده ۳۷ بند ۱) ایران هم رسما بخشی از آن میباشد. از مقامات ایران میخواهد که به این نرمها احترام بگذارد، همانگونه که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته، این یک دخالت بی جهت نیست بلکه یک حق مسلم و بلحاظ سیاسی یک اجبار و وظیفه از طرف ایران می باشد.

در همان روز نیز ۱۱ نفر تنها در زندان بیرجند اعدام شدند. در دوران روحانی بیش از ۳ هزار نفر اعدام شده اند.
لیگ حقوق بشر ایتالیا همچنین اخباری دریافت کرده مبنی بر شرایط وخیم دهها زندانی سیاسی که در زندان گوهردشت کرج اعتصاب غذا کرده و در سلولهای انفرادی در زیر سرکوب بسر می برند.