آمریکا ـ لایحه برای آزادی اینترنت

دولت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی دولتهای سرکوبگر به اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی، لایحه‌ای

 را به نام "قانون جهانی آزادی آن‌لاین" تنظیم کرد که به موجب آن، شرکتهای آمریکایی، از ذخیره اطلاعات شخصی قابل بازیابی کاربران اینترنتی، در آن کشورها منع خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا (25 دی 88) هدف از این لایحه تامین امنیت بیشتر برای کاربران اینترنتی در چین، ایران و برخی دیگر از کشورها است.
بنا به لایحه جدید، دولت آمریکا فهرستی از کشورهای محدودکننده اینترنت تهیه خواهد کرد و شرکتهای آمریکایی از ذخیره اطلاعات شخصی قابل بازیابی کاربران اینترنتی در آن کشورها منع خواهند شد.
بنابراین قانون پیشنهادی، که ”قانون جهانی آزادی آن‌لاین“ نام دارد در صورتی که یک کارمند شرکتهای فناوری اطلاعات، تعمداً اطلاعاتی را به دولتی خارجی بدهد و این کار باعث بازداشت یا سرکوب فعالان مسالمت‌آمیز سیاسی و مذهبی بشود کارمند مزبور به پنج سال زندان در زندانهای آمریکا محکوم می‌شود.
اعضای کنگره آمریکا گفتند اقدام جدید شرکت گوگل علیه سانسور دولتی چین انگیزه آنها را برای ارائه این لایحه قوی‌تر کرده‌است.
شرکت اینترنتی گوگل، روز سه‌شنبه گفت دیگر به سانسورهای دولتی چین تن نمی‌دهد و پس از کشف نفوذ دولت چین به ایمیلهای شخصی کاربران، گوگل در فکر خروج از بازار چین است. بازار اینترنتی چین با 360 میلیون کاربر از سودآورترین بحشهای تجارتی گوگل است.
رابرت گیبس، سخنگوی کاح سفید روز پنجشنبه گفت دولتش ”قویاً از گوگل در این مسئله پشتیبانی می‌کند.“
ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که در آن برخی وبلاگ‌نویسان به خاطر مطالب وبلاگ‌های خود بازداشت و محاکمه می‌شوند. وبلاگ‌نویسان در ایران با فشارهای گوناگونی روبه‌رو هستند. در 28 اسفند 87، امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس 28 ساله پس از بازداشت، در زندان اوین تهران جان سپرد.
به گفته مقامهای قضایی، در ایران بیش از پنج میلیون وب‌سایت (داخلی و خارجی) فیلتر شده‌اند».