آمار قربانیان زلزله هائیتی روبه افزایش است

گزارشهای رسیده حاکی است که کشه شدگان و مجروحان بیرون کشیده شده از زیر آوارها در خیابانها و کوچه‌های شهر دیده می‌شوند.

خبرگزاریها (27 دی 88) زلزله ای با قدرت 3/7 ریشتر که گفته می‌شود شدیدترین زلزله در طول 200 سال گذشته بوده است، روز سه شنبه هائیتی, فقیرترین کشور آمریکای جنوبی را لرزاند و باعث کشته شدن دست کم صد هزار نفر شده است. به گفته منابع خبری هنوز اطلاعات دقیقی از میزان قربانیان در دست نیست.
سازمانهای امداد بین‌المللی از زمان انتشار خبر زلزله مهیب هائیتی به سوی این کشور فقیر اعزام شدند.
این زمین لرزه باعث تخریب اکثر ساختمانهای "پورتوپرنس" پایتخت هائیتی شده است. گزارشهای رسیده حاکی است که کشه شدگان و مجروحان بیرون کشیده شده از زیر آوارها در خیابانها و کوچه‌های شهر دیده می‌شوند.
در حال حاضر اولویت امدادی در هائیتی آوار برداری و مداوای مجروحانی است که از این زلزله 3/7 ریشتری آسیب دیده‌اند.
به گفته شاهدان محلی و امدادگران در هائیتی ورود کالاهای کمک رسانی به هائیتی با مشکل مواجه است زیرا هواپیماهای حامل نیرو و کالاهای کمکی نمی توانند به سمت پورتو پرنس پرواز کنند.
برجهای مراقبت فرودگاه های پرتو پرنس در اثر زلزله از کار افتاده اند و این مساله ورود هواپیما به این شهر را غیر ممکن ساخته است. به همین دلیل هواپیماهای حامل کمکهای انسانی شب گذشته در "سانتو دومینگو"، پایتخت جمهوری دومینیکن فرود آمدند.
"الیزابت بیرز" سخنگوی دفتر سازمان ملل در امور هماهنگی امور بشردوستانه در ژنو گفت: کمک رسانی یک چالش بزرگ لجستیکی خواهد بود
کشورهای مختلف جهان در حال ارسال کمک‌های خود اعم از مواد غذایی، چادر، نیروهای پزشکی و امدادی و غیره به هائیتی هستند "فلورین وستفال " سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو در باره هواپیماهای کمک رسان کشورهای مختلف که در پورتو پرنس با وجود مشکلات بسیار فرود آمده‌اند گفت: پرسنل کافی برای تخلیه کمک‌های امدادی وجود ندارد و امنیت کمی در این منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: مشکل بزرگ تخلیه محموله‌های امدادی و توزیع آنها بین مردم است. فقط هواپیماهای نظامی که نیازی به پرسنل اضافی ندارند قادر به نشستن در فرودگاه پورتوپرنس هستند.