بازتاب گسترده کنفرانس اعلام موجودیت ائتلاف العراقیه در رسانه های بین المللی


خبرگزاری فرانسه: علاوی در این گردهمائی که کاندیداهای ائتلاف العراقیه معرفی شدند، توسط طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور، همراهی می شد که اظهارات شدیدی علیه نوری مالکی اظهار کرد.

خبرگزاری فرانسه: ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق، روز شنبه یک ائتلاف گسترده سکولار از کاندیداها برای شرکت در انتخابات عمومی در 7 مارس را معرفی نمود. علاوی، دشمن قسم خورده نوری المالکی بوده و قصد جاکن کردن او را دارد. رافع العیساوی، معاون سنی نخست وزیر، به صدها نفر که در یک مراسم باشکوه بغداد گرد آمده بودند گفت: ما یک موجودیت سیاسی ملی و متعهد به خدمت به تمامی مردم عراق هستیم و از مردم خواهان پیوستن به این موجودیت می باشیم.
خبرگزاری فرانسه افزود: علاوی در این گردهمائی که کاندیداهای ائتلاف العراقیه معرفی شدند، توسط طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور، همراهی می شد که اظهارات شدیدی علیه نوری مالکی اظهار کرد. وی به کاندیداها و حضار در مراسم که در هتل الرشید برگزار شد گفت مالکی در ایجاد کشوری از اتباع عراقی به جای کشوری از جوامع مذهبی شکست خورده است.
تلویزیون الجزیره ضمن پخش مستقیم این مراسم در انعکاس این خبر گفت: امروز در بغداد تشکیل ائتلافی بنام العراقیه برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده اعلام شد. این فراکسیون بزرگترین فراکسیونی است که از زمان مشخص شدن روز برگزاری انتخابات شکل گرفته است.

 

تلویزیون العراقیه گفت: امروز در بغداد لیست العراقیه برای شرکت در انتخابات اعلام شد. رافع العیساوی عضو این لیست که در مقابل حاضرین سخنرانی میکرد گفت این لیست مبتنی بر کار مشترک و همکاری جدی با همه جریانات براساس منافع کشور استوار میباشد.
 تلویزیون الشرقیه نیز گفت: امروز ائتلاف العراقیه ترکیب انتخاباتی خود را متشکل از 63 جریان جهت ورود به انتخابات پارلمانی آینده اعلام کرد. این ائتلاف در بیانیه سیاسی خود، بر شروع یک دوران آشتی وانسجام و زندگی مشترک و ارجح شمردن منافع عالیه ملی بر همه پارامترهای دیگر و از طربق ارجحیت دادن به زبان گفتگوی جدی و احترام به حقوق بشر و ساختن یک دولت بر اساس مراکز و نهادها برای محقق کردن منافع مردم و اهداف وآرزوهای ملی شان تأکید میکند.
الشرقیه افزود: در مراسم اعلام تشکیل این لیست و اعلام بیانیه اعلام موجودیت آن، ایاد علاوی رئیس جنبش ملی عراق، طارق الهاشمی رئیس لیست تجدید، صالح مُطلک، رئیس جبهه گفتگوی ملی و سایر شخصیتهای سیاسی شرکت کننده در این لیست، شرکت داشتند.
 تلویزیون بی.بی.سی عربی نیز گفت: امروز فراکسیون العراقیه اسامی کاندیدهای خود برای ورود به انتخابات پارلمانی که قرار است در ابتدای مارس برگزار شود را اعلام کرد. ایاد علاوی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: امروز تأسیس لیست العراقیه را که یک ائتلاف گسترده و در برگیرنده نیروها و شخصیتهای ملی و 63 حزب و جریان است را اعلام میداریم. 20 جریان از این احزاب ائتلافی هستند و 43 جریان دیگر در لیست ملی العراقیه ادغام شده اند. این ائتلاف بیانگر طیفهای مختلف عراق بدون هیچ فریبکاری هستند. هدف آن ایجاد یک تعادل در روند سیاسی و تضمین فراگیر بودن آن است.
 به گزارش آسوشیتدپرس(24دی88) دکتر ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق در مورد ارعاب قبل از انتخابات، هشدار داد.
وی که روز پنجشنبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه میکرد گفت: تصمیمهایی که احزاب سیاسی را از انتخابات ماه مارس بدلیل روابط مشکوک با حزب بعث منع میکند به ارعاب ختم میشود.
کاخ سفید اعلام کرد: معاون رئیس جمهور آمریکا جو بایدن با معاون رئیسجمهور عراق، عادل عبدالمهدی، روز 14 ژانویه در کاخ سفید ملاقات کرد و پرزیدنت اوباما نیز در قسمتی از بحثها به آنها پیوست. آنها در مورد آمادهسازیهای انتخابات پارلمانی ماه مارس و تلاشهای در جریان برای حل و فصل موضوعات برجسته وحدت ملی، بحث کردند.
دکتر صالح مُطلک، دبیرکل جنبش ملی عراق سکوت برخی شخصیتهای سیاسی ذینفوذ در صحنه سیاسی عراق در قبال تصمیم حذف 16 جریان سیاسی از شرکت در انتخابات را مورد انتقاد قرار داد. تلویزیون البابلیه به نقل از صالح مُطلک گفت، هیچگونه نقش و تلاشی از سوی شخصیتهای سیاسی مؤثر در جامعه برای پایان دادن به این بحران که متعلق به حذف برخی فراکسیونهای سیاسی مهم می باشد، احساس نمی کند. وی اضافه کرد که برخی طرفها از حذف برخی جریانات سیاسی از شرکت در انتخابات منافعی را دنبال می کنند. وی خاطر نشان کرد که ستاد ریشه کنی بعث لغو شده و ستاد حسابرسی و عدالت که تا کنون بطور قانونی شکل نگرفته جای آن را گرفته است.
به گزارش تلویزیون البابلیه(24دی88) دکتر صالح مُطلک مسئول این ستاد، علی اللامی را به تقلب متهم کرد، چرا که تصمیم حذف برخی جریانات سیاسی را بجای رئیس این ستاد که هنوز در این منصب تایید نشده ، امضاء کرده ،چیزی که علی اللامی را در معرض یک تخلف قانونی قرار می دهد که طبق ماده تقلب قابل محاکمه در دادگاه می باشد».
تلویزیون الجزیره(25دی88) در گزارشی از بحران در روند سیاسی انتخابات عراق گفت: پارلمانترهای عراقی ستاد حسابرسی و عدالت را مشابه شورای نگهبان می دانند،که کارش ممانعت از وقوع هرگونه تغییری در انتخابات آینده و حفاظت از نفوذ نیروها واحزابی است که بر روند سیاسی سیطره دارند. این در حالی است که دیگران عقیده دارند این ستاد دارای وجاهت قانونی نیست، خصوصا بعد از اینکه پارلمان با کاندیداهای پیشنهادی نوری مالکی مخالفت نمود. همچنین استقلال وبی طرفی این ستاد از طرف دیگران مورد سؤال می باشد.
الجزیره افزود: نمایندگان پارلمان عراق می گویند این وضعیت به کم شدن استقبال مردم از شرکت در انتخابات منجرخواهد شد.