جنگ و درگیری گسترده در کابل


نیروهای طالبان به کاخ ریاست جمهوری کابل و برخی مراکز مهم با راکت و موشک حمله کرده اند و قصد دارند کنترل آنها را به دست بگیرند. حمله یک روز بعد از آن صورت گرفت که دیروز حامد کرزای یک برنامه برای صلح با میلیتانهای طالبان را اعلام کرد. علاوه بر این قرار است یک کنفرانس کلیدی امنیت افغانستان در 28 ژانویه در لندن تشکیل شود.
سی.ان.ان: امروز 20 انتحاری طالبان به شهر کابل حمله کردند. انتحاریون به کاخ ریاست جمهوری در کابل حمله کرده و تلاش می کنند آنرا تحت کنترل بگیرند. طالبان علاوه بر بمب و مسلسل دستی, با موشکهای پیشرفته به کاخ ریاست جمهوری شلیک می کند. انتحاریون طالبان همچنین برخی اماکن کلیدی مثل بانک مرکزی و دیگر نقاط را تحت کنترل دارند.

صدای انفجارهای شدید از کاخ ریاست جمهوری در کابل به گوش می رسد. ساختمانهای کلیدی در مرکز شهر می سوزد و دود مرکز شهر را در برگرفته است. نیروهای آمریکایی و نیروهای افغان تلاش می کنند که کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست داشته باشند. طالبان تلاش کرده است که به هتل پنج ستاره “سرناSerena ” حمله کند و کنترل آن را به دست بیاورد, اما حفاظت از این هتل قوی است و طالبان نتوانسته به آن رخنه کند. هتل سرنا, محل اقامت کارکنان سازمان ملل و دیپلماتهای آمریکایی و اروپایی و ناتو می باشد. هلیکوپترهایی در آسمان شهر در پرواز هستند. خبرنگار سی ان ان می گوید مطمئن نیست که این هلیکوپترها, هلیکوپترهای ناتو هستند و یا هلیکوپترهای آمریکایی. حمله 20 انتحاری به مراکز کلیدی کابل و کاخ ریاست جمهوری در روزی صورت می گیرد که قرار بود دولت جدید افغانستان تحلیف شود. شنبه شب نیز همزمان با دیدار هالبروک فرستاده ویژه اوباما و دیوید میلیبند از کابل, طالبان به منطقه دیپلوماتیک در کابل که تحت حفاظت شدید است, با راکت حمله کرد».
خبرگزاری فرانسه: حمله یک روز بعد از آن صورت گرفت که دیروز حامد کرزای یک برنامه برای صلح با میلیتانهای طالبان را اعلام کرد. علاوه بر این قرار است یک کنفرانس کلیدی امنیت افغانستان در 28 ژانویه در لندن تشکیل شود.
خبرنگار سی.ان.ان در افغانستان: یک سخنگوی طالبان تلفنی به سی.ان.ان گفت: “اهداف ما در حمله امروز, کاخ ریاست جمهوری, وزارت دارایی, وزارت دادگستری و وزارت معادن است”. شورشیان به یک مرکز خرید 5طبقه در مرکز کابل و همینطور وزارت آموزش و پرورش حمله کردند. در حال حاضر جنگ در جریان است. ما دقیق نمی دانیم که آیا طالبان توانسته مرکزی را تحت کنترل بگیرد (صدای انفجارهای بزرگ و همینطور شلیک سلاح به گوش می رسد). این حملات بسیار خوب هماهنگ و همزمان است. تعداد شلیکها از مناطق مختلف است  و به نظر میرسد که بیشتر از 20انتحاری باشند. حملات از امروز ساعت 0900 صبح شروع شده است و تا الان که ساعت 1200 در افغانستان است ادامه دارد و برخلاف بیانیه های نظامی دولت افغانستان, وضعیت در شهر کابل هنوز تحت کنترل دولت افغانستان نیست و من که در صحنه هستم, هنوز صدای شلیک سنگین مسلسل و راکت را می شنوم. هنوز مشخص نیست که آیا این یک حمله یک روزه است و یا شروع یک جریان است .