موج مخالفت با ستاد موسوم به حسابرسی و عدالت عراق ادامه دارد

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، تصمیمات این ستاد برای حذف جریانها وشخصیتهای ملی عراق را مورد انتقاد قرار داد و رد کرد.
وی که با تلویزیون العربیه (۲۷دی۸۸) مصاحبه میکرد، گفت: قانون اساسی عراق نمیگوید همه بعثیها هدف هستند. منظور آنهایی است که مناصب و موقعیتهای مهمی داشتند. وی گفت سؤالات زیادی حول اقدامات ستاد حسابرسی و عدالت وجود دارد، اکنون همه کارها متوقف میماند. حتی کمیساریای عالی انتخابات نیز نمیتواند لیستهای کاندیدها را چاپ کند بدلیل اینکه این موضوع حل نشده است. 

به گزارش تلویزیون بابلیه(۲۷دی۸۸) دکتر صالح مطلک دبیرکل جنش ملی عراق همه عراقیان را به وحدت برای ساختن این کشور فراخواند و تصریح کرد هیچ نیرویی در جهان نمیتواند یک جریان سیاسی فعال و مؤثر را حذف کند. با حذف صالح مطلک هر عراقی یک صالح مطلک است.
مجری: دکتر صالح المطلک دبیرکل جنبش ملی عراق از همه مردم عراق خواست تا برای ساختن عراق با هم متحد بوده و در صلح و امنیت با هم زندگی کنند. وی گفت اگر فردا توانستند صالح المطلک را حذف کنند در آنصورت هر عراقی یک صالح المطلک می باشد . او اضافه کرد که نیرویی بر روی کره زمین وجود ندارد که بتواند یک جریان سیاسی فعال و مؤثر را حذف و ریشه کن سازد.
صالح المطلک دبیرکل جنبش ملی عراق: انا فتحنا لک فتحنا مبینا صدق الله العظیم
برادران و خواهران درود بر شما
خوشحالم که برای گفتن برخی نکات در این مناسبت عزیز در برابر شما ایستاده ام. مناسبت میلاد العراقیه که در آن امید عراقیان جهت ساختن آینده ای روشن برای این کشور عظیم را به چشم می بینم. ای برادران امروز از ما طلب همبستگی تمامی تلاش ها برای ساختن عراق متحد بزرگ را طلب می کند. عراقی که همه عراقیان را بدون استثناء در خود جای دهد».اُسامه الُنجیفی، یکی از رهبران جنبش ملی عراق، گفت لیست العراقیه با تمام سمبلهایش که اعلام بیرونی شدند انتخابات را تحریم نخواهد کرد و به دعوت از رأی دهندگان برای شرکت در انتخابات به منظور ایجاد تغییر مورد نظر ادامه خواهد داد.
 به گزارش تلویزیون البابلیه(۲۷دی۸۸) ، وی در یک موضعگیری مطبوعاتی گفت برای جلوگیری از ضربه به کاندیداهای حذف شده تلاش خواهد نمود، چرا که این تصمیم یک تصمیم قانونی نبوده و مواضع بینالمللی مخالف این اقدام میباشد.
دکتر ظافر العانی، رئیس فراکسیون جبهه توافق در پارلمان عراق، در مصاحبه با تلویزیون العربیه (۲۷دی۸۸) بر دخالت رژیم ایران در عراق و قرار داشتن آن در پشت حذف جریانهای سیاسی و ملی عراق از انتخابات آینده این کشور تأکید کرد.
العربیه پرسید آیا فکر میکنید که احمد چلپی پشت همه اینها قرار دارد؟ و این یک انتقام سیاسی از جانب فرد چلپی است؟ یا اینکه طرفهای دیگری در کار هستند. چه کسی  این قضایا را اداره میکند؟
ظافرالعانی پاسخ داد: دلایل و علائم کم نیستند. شخصیتهای سیاسی کمی نیستند که به اثر انگشت واضح رژیم ایران در ریشهکنی همه شخصیتهای ملی عراق اشاره میکنند، ریشهکنی همه کسانی که از یک برنامه ملی عربی برخورداند. این احساس نگرانی بهخاطر رشد ائتلاف العراقیه وجود دارد که شروع به تسخیر قلوب و احساسات مردم کرده است و آنها از این ناراحت هستند.
ظافر العانی گفت: بسیاری از تحلیلگران سیاسی میگویند ریشهکنی بعث یک خواسته ایرانی است. این رژیم میخواهد استقلال آرا و مواضع ملی را ریشهکن کند. این ریشهکنی شامل کسانی است که میگویند رژیم ایران در اعمال خرابکارانهیی که در عراق روی میدهد، دست دارد. کسانی که به اشغال فکه توسط رژیم ایران اعتراض میکنند.
حیدرملا سخنگوی جنبش ملی عراق که به همراه خالد الشامی مسؤل تبلیغات ستاد موسوم به حسابرسی و عدالت با تلویزیون الجزیره(۲۷دی۸۸) مصاحبه می کرد، درباره حذف جریانهای سیاسی از انتخابات آینده عراق گفت: ما اقدامات قانونی را انجام داده ایم اما برای همگان روشن شده که این یک پرونده کاملا سیاسی است. در واقع آقای خالد یا اللامی چیزی نیستند جز کارمندان و ابزاری که توسط چلبی بحرکت درآمدهاند. مشکل با چلبی بعنوان یک شخص نیست بلکه برای ما عراقیان مشکل بعنوان یک طرح است، الان روشن شده وقتی که احمدینژاد گفت ایران توانایی پر کردن خلاء در عراق را بعد از عقبنشینی آمریکاییان دارد در واقع این پرکردن خلأ از طریق مراکزی است که رژیم ایران در صحنه عراق بوجود آورده است. امروز اینکار یک کپیبرداری ازشورای نگهبان رژیم ایران است که چلبی میخواهد در عراق برای تصفیه تمامی رقبای انتخاباتی بوجود بیاورد. وی افزود: دلایل برخی از این تصمیمات، نظریات سیاسی است. وقتی ما علت حذف را از دکتر ظافر العانی سؤال کردیم گفت که بدلایل سیاسی است و این یک سابقه خطرناک است که تلاش میکنند در روند سیاسی عراق بوجود بیاورند.
به گزارش خبرگزاری نینا(۲۶دی۸۸) در پی ملاقات نماینده سازمان ملل در عراق با کمیساریای انتخابات عراق و درخواست نادیده گرفتن دستورات ستاد موسوم به حسابرسی و عدالت، ۱۲۷وکیل و حقوقدان عراقی طی نامهیی حمایت خود را از اد ملکرت، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق اعلام کردند.
وکلای امضا کننده این نامه خبر توطئه کثیف و غیرقانونی حذف سمبلهای ملی، بهویژه دکتر صالح مُطلک توسط کمیته حسابرسی و عدالت را شوکه کننده و اقدامی در راستای تخریب و نابودی کل پروسه سیاسی و تلاش برای حاکمیت طائفهگرایی بشمار آوردند.
تلویزیون العراقیه(۲۷دی۸۸) گفت: ستاد حسابرسی و عدالت دعوت اد ملکرت رئیس هیأت سازمان ملل برای کمک به عراق مبنی حذف نکردن کاندایداهای انتخابات را رد کرد. ستاد حسابرسی و عدالت در بیانه اش دعوت نماینده سازمان ملل مبنی بر تجاوز از قوانین قابل اجرا را تقبیح نمود واضافه کرد که این امر باعث بهم ریختگی در مؤسسات دولتی خواهد شد.
تلویزیون الشرقیه نیز گزارش داد: نمایندگی سازمان ملل در عراق به بیانیه ستاد حسابرسی و عدالت که در آن به دخالت سازمان ملل در امور نهادهای قانونی تهاجم شده بود، پاسخ داد. یک مقام در دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق اعلام کرد که مقامات این نمایندگی و رئیس آن فقط برای نزدیک کردن نقطه نظرات به هم تلاش میکنند و خاطر نشان کرد که دیدارهایی بین اد ملکرت و شورای کمیساریای عالی انتخابات صورت گرفته است.