شکست دموکراتها در انتخابات سنا در ماساچوست, یک ضربه سنگین به اوباما

سرمقاله لوموند اول بهمن 88 : لوموند درسرمقاله خود زیرعنوان «سیلی»، انتخاب یک جمهوریخواه برای کرسی خالی سناتور فقید تد کندی درایالت ماساچوست، که بیش از نیم قرن از دژهای دموکراتها محسوب می شد (کرسی مزبور را ابتدا جان کندی قبل از رسیدن به ریاست جمهوری در اختیار داشت و سپس به مدت 47 سال دراختیار ادوارد (تد) کندی قرارگرفت) را یک شکست سیاسی مهم برای شخص اوباما تفسیر می کند. دامنه این شکست درست یک سال پس از ورود اوباما به کاخ سفید، نشان دهنده افت میزان اعتبار وی در افکار عمومی است (او به پشتیبانی کاندیدای دموکرات درکارزار شرکت کرده بود) و ضمنا رفرم بزرگ بیمه های درمانی او را که برای آن به زحمت موافقت اولیه سنا را جلب کرده است، به خطرمیاندازد. همچنین زنگ خطربزرگی است برای دموکراتها و انتخابات میان دوره ای کنگره و فرمانداریهای ایالات که ده ماه دیگر برگزارخواهد شد. به نوشته لوموند اقای اوباما یک هفته وقت دارد (تا اولین سخنرانی «وضعیت عمومی کشور» که گزارش سالانه سنتی رئیس جمهور از وضعیت کشور به کنگره و مردم است) مسیر عمل و خطی را اعلام کند که به برطرف شدن نسبی بخشی از تردیدهای افکارعمومی راجع به قابلیتهای وی بیانجامد.
روزنامه  فیگارو نیز سرمقاله خود را به شکست اوباما اختصاص داده و می نویسد: اوباما برای پیش بردن طرحهای اصلاحاتش با مشکل مواجه خواهد بود. با از دست دادن کرسی «تد کندی» در ایالت ماساچوست، دموکراتها دیگر در مجلس سنا از اکثریت مطلق برخوردار نیستند. 37 درصد از مردم آمریکا با طرح اوباما در زمینه ایجاد یک بیمه درمانی دولتی مخالف هستند. اسکات برون سناتور جدید ماساچوست گفته است که نتیجه رای گیری اخیر در این ایالت گواهی بر این واقعیت است که مردم آمریکا بیش از پیش با سیاستهای اوباما مخالف هستند و او باید برای شنیدن این صداهای اعتراضی گوش شنوا داشته باشد.
در آمریکا بسیاری از افرادی که بیش از حد به بارک اوباما امید بسته بودند اکنون نسبت به او سرخورده شده اند. برای اولین بار پس از رسیدنش به ریاست جمهوری، محبوبیت او در آمریکا از مرز 50 درصد پایین تر رفته است.