واشینگتن پست: بایدن پیشنهاد داده بررسی موضوع بعث زدایی از مقام های دولتی باید پروسه ای شفاف باشد

مقامات دولت آمریکا گفتند آنها انتظار رد صلاحیت برخی از کاندیدا ها را داشتند ولی از وسعت این کار متحیر شده اند

واشینگتن پست، روز جمعه دوم بهمن، نوشت: دولت اوباما نگران از حذف صدها کاندید انتخابات آینده عراق که دمکراسی نوپای این کشور را به مخاطره انداخته است معاون رئیس جمهور جو بایدن را به عراق می فرستد تا بلکه بتواند بحران سیاسی در چشم انداز را خنثی کند.
سفر در نظر گرفته شده بایدن، نگرانیهای ایالات متحده از حذف 511 کاندیدای انتخابات آینده شامل برجسته ترین چهره های سنی را به نمایش می گذارد. حذف کاندیداها می تواند باعث از سر گیری خشونتهای فرقه ای و به تاخیر انداختن آماده سازیهای خروج نیروهای نظامی آمریکا گردد.
واشینگتن پست افزود: عزت شاه بندر که نزدیک به ائتلاف حکومت قانون نخست وزیر نوری مالکی است می گوید «ایالات متحده نسبت به وضعیت سنیها بسیار حساس است. این موضوع بسیار حساس است و گروههای مسلح ممکن است از هر بهانه سیاسی استفاده کند که درگیریها را مجددا از سر بگیرند»
به نوشته آسوشیتد پرس ، سفر بایدن پس از آن برنامه ریزی شد که او یکسری تماسهای تلفنی از جمله با مالکی و طالبانی داشت. مقامات عراقی گفتند بایدن پیشنهاد داده بررسی موضوع بعث زدایی از مقام های دولتی باید پروسه ای شفاف باشد. مقامات دولت آمریکا گفتند آنها انتظار رد صلاحیت برخی از کاندیدا ها را داشتند ولی از وسعت این کار متحیر شده اند.

واشینگتن پست هم چنین نوشت : طالبانی می گوید: «صدها هزار نفر مجبور بودند به عضویت حزب بعث در آیند تا بتوانند به زندگی عادی شان ادامه دهند و این نبایستی بعنوان مدرکی علیه آنها استفاده شود.»

پارلمان عراق در سال 2008 قانونی را از تصویب گذراند که کمیته بعث زدایی جنجال برانگیز، ساخته دست ایالات متحده را با ستاد حسابرسی و عدالت جایگزین سازد ولی این ستاد هیچگاه بطور رسمی مورد تایید قرار نگرفت واحمد چلبی بعنوان رئیس آن باقی ماند.

چلبی که سابق براین برای پنتاگون و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) کار می کرد و قبل از اشغال عراق نقش مهمی بازی کرد بعدا از چشم افتاد و مقامات ایالات متحده آمریکا معتقدند او یک جاسوس ایران است.

معاون چلبی علی فیصل اللامی نیز به اتهام انفجار یک ساختمان دولتی در شهرک صدر به مدت یکسال در زندانهای نیروهای آمریکایی بود. انفجاری که طی آن دو سرباز آمریکایی و دو کارمند سفارت آمریکا کشته شدند.