اخبار و بازتابها پیرامون انتخابات عراق و توطئة حذف کاندیداهای مردمی

رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه گفت او هیاتی را تشکیل داده تا مشروعیت کمیته دولتی را که به بررسی صلاحیت کاندیداها اشتغال دارد مورد بررسی قرار دهد. یکی از سرشناس ترین کاندیداهای حذف شده توسط ستاد حسابرسی و عدالت صالح مطلک یک قانونگذار عراقی است. او یک سنی مذهب و یک سیاستمدار دارای حمایت مردمی و متحد نخست وزیر قبلی عراق ایاد علاوی است.
فرماندهان آمریکایی می گویند انتخاباتی آرام اجازه اجرای طرح خروج نیروهای آن کشور درسال 2010 را خواهد داد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه(2بهمن88) نوشت: رئیس جمهور عراق خواستار بازنگری یک کمیته دولتی گردید که مسئول رد صلاحیت 500 تن از کاندیداها است. این اقدام (طالبانی) برای فرونشاندن طوفانی است که انتخابات مارس آینده را تهدید می کند.  انتظارمی رود جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و مسئول امور عراق در دولت اوباما از بغداد دیدار کند تا بتواند برای حل بحران پا در میانی کند. یک مقام آمریکایی در بغداد گفت ما نگرانی خود را در سطوح مختلف دولت عراق به منظور برگزاری شفاف بررسیها اعلام کرده ایم.
رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه گفت او هیاتی را تشکیل داده تا مشروعیت کمیته دولتی را که به بررسی صلاحیت کاندیداها اشتغال دارد مورد بررسی قرار دهد. یکی از سرشناس ترین کاندیداهای حذف شده توسط ستاد حسابرسی و عدالت صالح مطلک یک قانونگذار عراقی است. او یک سنی مذهب و یک سیاستمدار دارای حمایت مردمی و متحد نخست وزیر قبلی عراق ایاد علاوی است.
فرماندهان آمریکایی می گویند انتخاباتی آرام اجازه اجرای طرح خروج نیروهای آن کشور درسال 2010 را خواهد داد. واشینگتن در نظر دارد نیروهای رزمی خود را به کشور بازگرداند و 50 هزار نیروی غیر رزمی را از ماه اوت آینده در عراق حفظ نماید
کمیته سیاست ایران در یک اطلاعیه مطبوعاتی از واشینگتن نوشت: کمیسیون ملی عالی عراق برای حسابرسی و عدالت، صدها نفر از نامزدهای قانونی را از شرکت در انتخابات مجلس آینده، احتمالاً بدستور تهران، منع کرده است. ریاست کمیسیون را احمد چلبی که در سال های اخیر به رژیم ایران نزدیک شده است به عهده دارد.
در این اطلاعیه آمده است:
برطبق نظر پروفسور تنتر رئیس کمیته سیاست ایران، IPC ، و عضو سابق شورای امنیت ملی در کاخ سفید،  "برجسته ترین حذف مربوط به دکتر صالح مطلک، رهبر جبهه گفتگوی ملی در مجلس ملی عراق میشود. صالح مطلک رئیس شرکت کنندگان سنی عرب در مذاکره بر سر قانون اساسی عراق بود؛ او اهل سنت را به مشارکت در پروسه انتخابات تشویق کرد و سنی ها را از توسل به خشونت برحذر داشت. سیاستمداران بی اعتباری همچون احمد چلبی و سایر عوامل مزدور رژیم ایران سعی میکنند تا با تکیه بر اتهامات پوچ، به زور دکتر مطلک را از سیستم سیاسی عراق حذف کنند. "
به گفته پروفسور تنتر، "در جریان کنفرانس مطبوعاتی برای انتشار کتاب IPC در سال 2007 بنام " بغداد درآتش: چگونه می توان  آتش را در عراق خاموش کرد؟" ، دکتر مطلک به من گفت که خنثی کردن تأثیرات مخرب رژیم ایران در سیاست عراق از جمله بالاترین اولویت های او میباشد." ".
بروس مک کولم، مدیر اجرایی پیشین مؤسسه حقوق بشری ”خانه ی آزادی” و عضو هیئت مدیره IPC گفت، "قواعد بازی در سیاست های دموکراتیک، دست اندر کاران قدرت را بر آن میدارد که از حذف چالشگران خود داری کنند. ممنوع کردن مخالفان سیاسی از جمله نماینده مجلس صالح مطلک از انتخابات مارس 2010 در عراق، منجر به این برداشت میشود که انتخابات قلابی بوده و بازیچه دست روحانیون رژیم ایران است، همان هائی که ممکن است دست هایشان پشت حذف صالح مطلک بوده باشد".
مک کولم افزود : "بر اساس تحقیقاتی که مستقیماً در داخل عراق توسط کمیته سیاست ایران انجام شده و در کتاب "عراق و پرزیدنت اوباما: به سوی یک کاهش نیروی مسئولانه" گزارش شده است، اگر سنی های برجسته توسط مزدوران رژیم ایران از رقابت در انتخابات حذف شوند، راه افتادن سیل تازه ای از خشونت های فرقه ای محتمل است. این تحقیق نشان می دهد که برای جلوگیری از پیش آمدن چنین نتیجه ای، دولت اوباما می تواند بر بغداد فشار بیاورد تا اطمینان حاصل شود که بغداد از قواعد دموکراتیک بازی پیروی میکند."

 دکتر صالح مطلک، در مصاحبه با تلویزیون الجزیره(1بهمن88)، درمورد سخنان رئیس جمهور عراق که تصمیمات حذف کاندیداها را به زیرسوال برده است، گفت: این شروع چشم انداز جدیدی بود که ما را از تشنج سیاسی  دور می کند و  این فرصت را به عراقیها میدهد که خود به هر کسی خواستند رأی بدهند.
وی در پاسخ به سؤال این تلویزیون که این موضوع چگونه اجرا خواهد شد، گفت:  لازم است شورای ریاست جمهوری نشستی برگزار کند و تصمیم عاجلی بر اساس تصمیماتی که قبلاٌ گرفته است بگیرد تصمیماتی که طی آن هیئت ریشه کنی حزب بعث را ملغی کرد. لذا این کمیته حق گرفتن هیچ تصمیمی را نداشته و بخصوص این کمیته تا کنون تشکیل نشده است.
دکترصالح مطلک گفت : من فکر می کنم نیاز به یک تصمیم شجاعانه و صریح و واضح داریم که به کمیساریای عالی برگزاری انتخابات بگوید حق ندارد از این کمیته نامه یی دریافت کند. این هیئت اعتبارش بپایان رسیده و کمیته باید حذف کاندیداها را ملغی کرده و راه را برای شرکت تمامی آنها در انتخابات باز کند..
دکتر صالح مطلک گفت من اولین کسی خواهم بود که خواستار این هستم که هرکس دستش به خون آلوده شده طبق قوانین عراقی با وی رفتار شود و آقای طالبانی خوب میداند که من از سال 1978 تا شروع اشغال عراق فعالیتهای سیاسی را کنار گذاشته بودم که بعد از آن به جبهه گفتگوی ملی پیوستم.

 عَبدْ الَه کاظم، دفتر مطبوعاتی طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق طی بیانیه یی اعلام کرد سند مهمی به رئیس جمهور ارائه داده است که اثبات می کند ستاد حسابرسی و عدالت غیر قانونی است.
این بیانیه خاطر نشان کرد توافق شده تصمیماتی تعیین کننده در این رابطه اتخاذ شود. بیانیه صادر شده از دفتر طارق الهاشمی تأکید کرده است الهاشمی طی دیدارش با ادملکرت نماینده سازمان ملل در عراق بر غیر قانونی بودن این ستاد تأکید کرده است.
عَبدْ الَه کاظم، به العربیه(1بهمن88) گفت: این سند قبلاً توسط شورای ریاست جمهوری صادر شده و هنگام تدقیق قانون شورای ریاست جمهوری درباره تعلیق ستاد ریشه کنی بعث در شورای ریاست جمهوری و دبیرخانه نخست وزیری و در همه ادارات سندیت پیدا کرده است. سند دیگری نیز هست که نخست وزیری صادر کرده و طی آن دولت عراق تصمیم می گیرد کارهای ستاد ریشه کنی را تا زمانی که مورد تأیید قرار نگرفته به حالت تعلیق در بیاورد ولی این تأیید صورت نگرفته است و مجلس نیز به آن رای نداده است.

 شیخ رافع العانی، مفتی دیار عراق، نسبت به خطرناک بودن تصمیمات ستاد موسوم به حسابرسی و عدالت برای روند سیاسی هشدار داد.
العانی نسبت به حذف کسانی که تا کنون در روند سیاسی شرکت داشته اند ابراز تعجب کرد و سؤال نمود این ستاد در آن زمان کجا بوده است؟
مفتی دیار عراق در یک موضع گیری مطبوعاتی گفت کسی که مردم عراق او را نخواهتد از طریق صندوقهای رأی حذف خواهد شد.
به گزارش تلویزیون المشرق(1بهمن88) وی تأکید کرد حذف برخی شخصیتها و جریانات سیاسی از شرکت در انتخابات پارلمانی بر روی درصد مشارکت مردم در انتخابات تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 لس آنجلس تایمز (1بهمن88)بحران انتخابات عراق را آزمایشی برای آمریکا دانست و نوشت: مقامات آمریکا می گویند که به عراقیها هشدار دادند که اگر این بحران حل نشود آمریکا و جامعة بین المللی این انتخابات را به عنوان یک انتخابات مشروع قبول نخواهند کرد
این روزنامه نوشت: فشارهای دیپلوماتیک آمریکا در روزهای اخیر روی مقامات دولت عراق برای پیدا کردن راه حل حول بحرانی است که بسیاری را نگران کرده است زیرا می تواند این کشور را هم قبل و بعد از انتخابات بی ثبات کند.
ممنوعیت 515 کاندیدا. در حالی که تعداد آنها در حال افزایش است. بیشتر مشمول حال احزاب سنی و سکولار می باشد که مخالف با چیرگی احزاب دینی شیعی در دولت کنونی هستند. اخراج آنها این ریسک را دارد که دوباره جرقة تنشهای فرقه یی زده شود.
در علائمی که به بحران با جدیت نگریسته شده است. مقامات آمریکا می گویند که به عراقیها هشدار دادند اگر این بحران حل نشود آمریکا و جامعة بین المللی این انتخابات را به عنوان یک انتخابات مشروع قبول نخواهند کرد زیرا تمامی تلاشهای آمریکا را برای آوردن دموکراسی به عراق را تضعیف خواهد کرد و دولت عراق را به طور بالقوه یی از به رسمیت شناختن و حمایت داخلی بی بهره خواهد کرد.