پاسخ سفارت آمریکا در بغداد به سوالاتی در رابطه با انتخابات پارلمان عراق

سفارت آمریکا در بغداد, , به سوالات پیرامون انتخابات عراق, نحوه مدیریت و نظارت بر انتخابات و نقش آمریکا و سازمان ملل, تعداد کرسی ها و سهمیه زنان و نحوه رأی دادن شهروندان در داخل و خارج کشور پاسخ داده است. 

مشروح این پرسش و پاسخ به این شرح است:
سفارت آمریکا در بغداد, اول بهمن 88
1- انتخابات ملی پارلمانی عراق در چه زمانی برگزار خواهد شد؟
ج: شورای ریاست جمهوری عراق اعلام کرده که انتخابات ملی پارلمانی, در 7 مارس 2010 برگزار خواهد شد. در این انتخابات, رای دهندگان 325 عضو مجلس نمایندگان عراق را انتخاب خواهند کرد.
 2- وقتی عراقیان به پای صندوقهای رای خواهند رفت, به احزاب رای خواهند داد یا به کاندیداها؟
 ج: انتخابات پارلمانی عراق بر اساس سیستم انتخاباتی باز است, و رای دهندگان می توانند یک حزب, یا یک کاندید و حزب آن کاندید را انتخاب کنند. این سیستم برای رای دهندگان, مشابه همان سیستمی خواهد بود که برای انتخابات استانی در ژانویه 2009 مورد استفاده قرار گرفت. 
3- چه کسی بر انتخابات مدیریت خواهد کرد؟
ج: انتخابات ملی پارلمانی سال 2010 توسط دولت عراق هدایت, تامین, و اداره خواهد شد. کمیساریای مستقل عالی انتخابات عراق, موسسه مرکزی است که وظیفه مدیریت انتخابات را برعهده دارد. این کمیساریا در سال 2007 توسط مجلس نمایندگان تاسیس شد.
کمیساریای مزبور, از یونامی کمکهای تکنیکی دریافت می کند و یو اس اید (بنیاد کمکهای آمریکا-م) یک بنیاد بین المللی را برای سیستمهای انتخاباتی (IFES) تامین می کند. این دو, یعنی یونامی و  IFES با هم کار می کنند تا نسبت به رعایت استانداردهای بین المللی در انتخابات عراق, اطمینان حاصل نمایند.
 4- در پارلمان عراق چه تعداد کرسی وجود دارد؟
 ج: در دسامبر 2009, مجلس نمایندگان عراق برای افزایش شمار کرسی های پارلمانی, از 275 به 325, قانون انتخابات ملی را اصلاح کرد. تعداد کرسی های پارلمانی, به این دلیل افزایش یافت که بطور دقیق تری مردم کشور را نمایندگی کند. این تغییرات همچنین برای آن طراحی شد که اطمینان حاصل شود, که ابعاد مجلس نمایندگان, با ماده 49 قانون اساسی عراق, که تصریح می کند , پارلمان باید تمامی مردم عراق را, با نسبت یک کرسی برای هر 100,000 شهروند عراقی نمایندگی کند, همخوانی داشته باشد. 
5- آیا دوران نمایندگی پارلمانترهای عراقی, محدودیتهایی دارد؟
 ج: تحت قانون اساسی عراق, اعضای مجلس نمایندگان در دوره های 4 ساله خدمت می کنند. هیچ محدودیتی برای انتخاب مجدد نماینده ای برای پارلمان , به منظور خدمت در دوره های بعدی وجود ندارد.
 6- آخرین انتخابات عراق کی برگزار شد؟
 ج: پارلمان کنونی عراق در دسامبر 2005 انتخاب شد. عراق در 31 ژانویه 2009, انتخابات استانی برگزار کرد, و منطقه کردستان در 25 ژوییه 2009 انتخابات برگزار کرد.
 7- آیا مقررات ویژه ای برای کاندیداهای زن وجود دارد؟
 ج: قانون اساسی عراق خواستار پارلمانی است که حداقل یک چهارم اعضای آن را زنان تشکیل دهند. این بدان معناست که احزاب سیاسی, باید لیست کاندیداهایی را تسلیم کنند که حداقل 25 درصد آن, شامل کاندیداهای زن باشند.
 8- احزاب اقلیتها چگونه برنده کرسی خواهند شد؟
 ج: بر اساس قانون اصلاح شده انتخابات, 8 کرسی در پارلمان جدید, به کاندیداهای اقلیتها اختصاص خواهد یافت. 5 کرسی که در سراسر عراق در یک حوزه انتخاباتی تنها, به آن رای داده شده, به کاندیداهای مسیحی اختصاص خواهد یافت. در نینوا, رای دهندگان می توانند یک کرسی برای شباک یا یک کرسی برای یزیدی انتخاب کنند. در بغداد, رای دهندگان می توانند یک کاندید برای یک کرسی که برای یک صائبی مندین  طراحی شده, انتخاب کنند.
 9- رای گیریهای خارج از کشور در کجا برگزار خواهد شد؟ 
 ج: در حال حاضر, کمیساریای عالی انتخابات عراق هنوز مشغول تعیین قوانینی برای عراقیانی است که می خواهند از سایر کشورها, برای انتخابات ملی پارلمانی عراق رای دهند. خبرهای به روز شده آن در سایت www.ihec.iq  قابل دسترسی است.
 10- اشخاص آواره شده در داخل کشور, چگونه قادر به رای دادن خواهند بود؟
ج: مطابق اصلاحات قانون انتخابات در دسامبر 2009, افراد جابجا شده در داخل کشور, اکنون تحت عنوان ” یک عراقی که بعد از 9 آوریل 2003, به هر دلیل, به زور از محل سکونت دائمی خود, به مکان دیگری در داخل عراق جابجا شده است” تعریف می شود. کمیساریای عالی انتخابات همچنان مشغول فرمولیزه کردن قوانینی برای رای دادن این آوارگان,  قبل از انتخابات مارس 2010 است. خبرهای به روز شده آن در سایت www.ihec.iq  قابل دسترسی است.
11-نقش یونامی در انتخابات 2010 چیست؟
ج: آمریکا از تلاشهای یونامی برای کمک به کمیساریای مستقل عالی انتخابات و دولت عراق در توسعه فرایندهایی در جهت انتخابات ملی پارلمانی این کشور در 2010 حمایت می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت یونامی و تعهداتش تحت قطعنامه 1883 شورای امنیت ملل متحد (2009) , لطفا به http://www.uniraq.org  مراجعه کنید.
 12-نقش آمریکا در انتخابات پارلمانی عراق چیست؟
 ج: آمریکا در برگزاری انتخابات عراق نقش مستقیمی ایفا نمی کند, اما زمانی که درخواست شود, از دولت عراق پشتیبانی می کنیم. شرکای آمریکایی از نزدیک, با دولت عراق کار  می کند تا به کمیساریای عالی انتخابات, مشاورتهای تکنیکی ارائه نماید. تیمهای بازسازی استانی سفارت, با مقامات دولتی, سازمانهای غیردولتی و احزاب سیاسی در ارتباط است, تا برآوردی از آماده سازیهای انتخابات بعمل آورد. نیروهای آمریکایی در عراق, در حمایت از انتخابات پارلمانی و در راستای توافقنامه امنیتی, به نیروهای امنیتی عراق, مشاوره, کمک و آموزش می دهند.
13- آیا آمریکا انتخابات عراق را مانیتور خواهد کرد؟
 ج: آمریکا در ماه مارس, تیمهای مانیتور کننده انتخابات را در موقعیتهای انتخاب شده, سازماندهی و حمایت خواهد کرد. مهمتر از آن, ناظران محلی عراقی انتخابات در روز انتخابات, یک نقش کلیدی را ایفا خواهند کرد, چرا که آنها در همه مراکز رای گیری در عراق فعال خواهند بود. آمریکا در آموزش دادن به حدود 200,000 ناظر محلی انتخابات, از سازمانهای غیردولتی و احزاب سیاسی در سراسر عراق, به ملل متحد و سایرین ملحق خواهد شد.
 14- عراقیان چگونه برای رای دادن ثبت نام می شوند؟
ج: کمیساریای عالی انتخابات, از شهروندان عراقی دعوت کرده است که از 22 اوت تا 30 سپتامبر 2009, اطلاعات خود را در زمینه ثبت نام برای رای دادن در همه استانهای عراق, به روز کنند. عراق دارای یک سیستم ثبت رای دهنده, بر اساس ثبت نام در سیستمهای توزیع عمومی, یا اطلاعات جیره بندی غذا است, که سیستمی غیرفعال می باشد. این بدان معنا است که رای دهندگان, نیازی نیست که ثبت نام خود را از ابتدا شروع کنند, در عوض, آنها بطور خودکار , زمانی که برای کارت جیره بندی غذا ثبت نام می کنند, برای رای دادن نیز ثبت نام می شوند. کمیساریای عالی برآورد می کند که حدود 18 میلیون عراقی از حدود 30 میلیون شهروند, برای رای دادن ثبت نام می کنند.
15-رسانه ها چگونه می توانند به انتخابات پوشش بدهند؟
 ج: رسانه هایی که مایل هستند به انتخابات پوشش دهند, باید درخواستهای خود را به کمیساریای عالی انتخابات ارائه نمایند. سایت این کمیساریا
www.ihec.iq/English <http://www.ihec.iq/English
است. مرکز رسانه ای کمیساریا, همچنین به سئوالات مشخص در مورد پروسه انتخابات یا کاندیداها رسیدگی می کند, و به درخواستهای احتمالی برای مصاحبه کمک می نماید.
یادآوری این نکته مهم است که اعضای این رسانه ها, در صورتیکه بخواهند انتخابات را, از محلهای رای گیری در روز انتخابات پوشش دهند, باید ابتدا تاییدیه مطبوعاتی از کمیساریا دریافت کنند. وب سایت کمیساریا,  اطلاعاتی در مورد نحوه درخواست چنین تاییدیه ای را ارائه می دهد.