تونی بلر: امروزه تهدید اصلی رابطه بین رژیم ایران با سازمانهای تروریستی است

تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان که امروز در برابر کمیته تحقیق در مورد جنگ عراق پاسخ می داد، گفت:  بخش عظیمی از بی ثباتی در خاورمیانه درحال حاضر از (رژیم) ایران نشات می گیرد. رابطه بین (رژیم) ایران که توانمندی تسلیحات هسته ایی دارد و سازمانهای تروریستی, ترکیب اینهاست که آنها را خطرناک می کند.

تلویزیون بی.بی.سی، 9بهمن، طی گزارشی از کمیته تحقیق در باره جنگ عراق، پاسخهای تونی بلر به سوالات این کمیته را پخش کرد. در قسمتی از این برنامه از تونی بلر سوال شد:  شما درموقعیت های مختلف در سال 2002 و در اوایل 2003 گفته اید که عراق آزمایش جامعه جهانی برای مقابله با سلاحهای کشتار جمعی وتروریسم بود. از کنفرانس مطبوعاتی شما در 2003 کد میاورم: “موضعی که جهان اکنون برعلیه صدام اتخاذ می کند نه فقط حق آنست بلکه آزمایش عظیمی از جدیت آن دربرخورد با تهدید دوگانه ای از ترکیب سلاحهای کشتار جمعی و تروریزم است”. آیا می توانید بگویید که این رابطه را چگونه دیدید و چه اسنادی داشتید که چنین رابطه ای وجود داشته است؟ چون همانطورکه می دانید کمیته باتلر این را اثبات کرد که هیج رابطه ای بین صدام و القاعده وجود نداشت.
بلر گفت: در آنزمان رابطه ای که در ذهن من بود این بود که  از طرفی تهدید تکثیر سلاحهای اتمی بود که بطور بالقوه در حال افزایش بود. زیرا که ما ایران و کره شمالی و لیبی و عراق را داشتیم که من تاکید زیادی روی فعالیتهای عبدالقادر خان داشتم. احساس من این بود و الان هم می گویم که آن احساسم امروز حتی بیش از آنزمان است. براساس آنچه که امروز رژیم ایران انجام می دهد.... بله این درست است ما مدرکی مبنی بر این که صدام در پشت 11 سپتامبر باشد نداشتیم و بخشی از اختلاف بین ما و آمریکا این بود که ما همیشه می گفتیم که ما این را نمی پذیریم. وقتی من به ایران امروز نگاه می کنم؛ رابطه هایی که باگروههای تروریستی دارد این موضوع دیگریست که نیاز به  بحث در زمان  دیگری دارد.اما من می گویم بخش عظیمی از بی ثباتی در خاورمیانه درحال حاضر از ایران نشات می گیرد. رابطه بین ایران که توانمندی تسلیحات هستهیی دارد و آندسته از سازمانهای تروریستی, ترکیب اینهاست که آنها را خطرناک می کند.