استقبال شخصیتهای عراقی از حکم صادر شده توسط هیأت استیناف

دکتر طارق الهاشمی نایب رئیس جمهور عراق رضایت کامل خود را از حکم صادر شده توسط هیأت استیناف مبنی بر اجازه دادن به کاندیداهای حذف شده برای شرکت در انتخابات پارلمانی ابراز داشت. طارق الهاشمی در یک گفتگوی ویژه با الحره(15بهمن88) در واشینگتن که این حکم ابراز امیداوی کرد که در برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف نقش داشته باشد.

نایب رئیس جمهور عراق گفت لیست ائتلاف العراقیه از رهبرانی برخوردار است که می توانند به عنوان کاندیداهای واجد شرایط برای منصب رئیس جمهور و نخست وزیر مطرح شوند. ما از این بابت نگرانی نداریم و یک نوع تفاهم و ادراک مشترک بین رهبران لیست العراقیه بر سر این موضوع وجود دارد، بنحوی که این لیست را در قیاس با سایر لیستها جهت ارائه کاندیدا برای این مناصب واجد شرایط تر می سازد ولی اینکه بطور رسمی مشخص کنیم  چه کسی را برای چه منصبی انتخاب کنیم، فکر می کنم این الان زود است و انشاء الله متعاقبا بر سر این موضوع به توافق و تفاهم خواهیم رسید.
دکتر طارق الهاشمی ا فزود: آنچه امروز برای ما مهم است که این لیست بیشترین کرسی را در پارلمان آینده احراز کند. همه تلاش می کنند تا از موضوع سهمیه بندی طائفی خلاصی پیدا کنند ولی در نهایت امر می بینیم که این فرهنگ و بینش که طی سالهای گذشته در عراق تقویت شده همچنان در ضمیر تمام سیاسیون که در روند سیاسی شرکت دارند وجود دارد و عبور از این وضعیت سهل و ساده نیست و همه برای خروج از این وضعیت تلاش می کنند ولی اینکار نیاز به وقت دارد چه بسا چهار سال آینده تا حدودی وضعیت در این خصوص مشابه همان وضعیت چهار سال گذشته باشد ولی معتقدم که آینده امیدوار کننده است و امروز شهروند عراقی حرف نهایی خود را زده و آن هم اینکه همه باید به طرح ملی در کشور روی بیاوریم».

 احمد ابوریشه رئیس کنگره بیداری عراق از حکم هیأت استیناف استقبال کرد.

وی که با تلویزیون العربیه (15بهمن88) مصاحبه می کرد افزود: هیأت استیناف آخرین مدار قانونی است که قضاوت می کند، لذا حکم آن درست است و ما از آن حمایت می کنیم و به دستگاه قضایی عراق امید زیادی داریم که در مقابل اختلافات سیاستمداران حق مردم را ادا کند.