استقبال شخصیتهای سیاسی از لغو تصمیم حذف بیش از 500تن از کاندیداهای انتخابات عراق

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، گفت از اقدام عراق برای لغو حذفشدن بیش از 500 تن از کاندیداها از لیست انتخاباتی عراق، دلگرم شده است. وی کلیه احزاب عراق را ترغیب نمود عملی انجام ندهند که مشروعیت انتخابات آتی را به زیر سؤال ببرد.
کلینتون گفت می‌خواهد مطمئن شود که انتخابات، آزاد و منصفانه است. وی افزود ما هرکاری برای تشویق احزاب در عراق انجام میدهیم تا تضمین کنیم کاری که مشروعیت انتخابات را تضعیف کند صورت نگیرد.
تلویزیون صدای آمریکا در این باره گفت: مقامات دولت آمریکا نگرانند که حذف کاندیداهای اهل تسنن ممکن است کل پروسه انتخابات در عراق را به زیر سؤال ببرد و باعث پیچیدن شده طرح خروج نیروهای آن کشور از عراق شود.
طارق الهاشمی، معاون رئیسجمهور عراق، پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: دولت آمریکا ایده عدم برسمیت شناختن انتخابات، درصورت حذف مجدد کانداهای سنی را مورد بررسی قرار میدهد.

وزیر خارجه مصر، احمد ابوالغیط، از تصمیمگیری قضاییه عراق برای لغو حذف کاندیداها در انتخابات پارلمانی این کشور استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری امارات متحده عربی(16بهمن88)، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر در اطلاعیهیی اعتماد این کشور را به حسن روند پروسه سیاسی در عراق اعلام کرد، که توانسته به تنهایی و با آگاهی بالا و ارزیابی درست از اوضاع، چنین تصمیمات مسئولانهیی را به نفع همزیستی مسالمتآمیز و آشتی با گذشته اتخاذ کند که بالمآل در جهت منافع تمامیت عراق و کلیه شهروندانش باشد.

کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در عراق، درمورد تصمیم قوه قضائیه عراق مبنی بر مجاز شناختن شرکت کاندیداها در انتخابات، گفت: این تصیمم دادگاه عراق و هیات تمییز است و یک تصمیم اجرایی است که فکر میکنم خیلی مهم است، زیرا تنها یک ماه به شروع انتخابات باقی مانده و کارازر تبلیغاتی کاندیداها میتواند شروع شود.
سفیر آمریکا که با تلویزیون العربیه(16بهمن88) مصاحبه میکرد، در مورد ستاد ریشهکنی بعث که در سال 2003 ایجاد و بعد منحل شد،گفت: آنچه که در سال 2003 گذشت و برخی تصمیمات پایهیی اتخاذ شد توسط خارجیها بود و نه عراقیان، ولی امروز تصمیم توسط عراقیان اتخاذ میشود و این درست است.
تلویزیون العربیه در ادامه این مصاحبه گفت: آمریکاییها که جزئیات مشکل عراق را از نزدیک دنبال میکردند توسط سفیرشان در بغداد، علیه ستاد حسابرسی که کاندیداها را حذف کرده بود، موضع تندی گرفتند. هیل مستقیماً احمد چلبی، مسئول آنرا مورد انتقاد قرار داد.

دکتر طارق الهاشمی نایب رئیسجمهور عراق از همه خواست تا حکم هیأت استیناف مبنی بر لغو تصمیمات ستاد حسابرسی را محترم بشمارند.
وی خاطر نشان کرد که اگر عراقیان انتخابات را نامشروع بدانند، ممکن است به خشونت منجر شود، در آن صورت چه بسا کشورهای خارجی از جمله آمریکا نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناسند.
به گزارش تلویزیون الحره(16بهمن88) نایب رئیسجمهور عراق افزود: وی این موضوع را در سفر خود به واشینگتن با باراک اوباما رئیسجمهور و معاون او جو بایدن و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشته است.

دکتر صالح مُطلک، دبیرکل جنبش ملی عراق، با اشاره به تهدیدات ائتلاف وابسته به رژیم پس از حکم هیات استیناف گفت: بهرغم تهدیدات اعمال شده طی روزهای گذشته ولی قوه قضائیه عراق هیچگونه باج خواهی در برابر منافع ملی عراق را نخواهد پذیرفت.
به گزارش تلویزیون الحره، صالح مُطلک گفت، امروز میبینیم که ائتلاف علیه قوه قضائیه عراق شورش بپا کرده، اینها همان افرادی هستند که میگفتند اگر مشکلی دارید به قوه قضائیه روی بیاورید. خوب ما الان به قوه قضائیه رفتهایم پس چرا امروز این شورش علیه قوه قضائیه و چرا این کنفرانسها و حضور شخصیتهای مشکوک در رسانهها که به این شیوه تحریکآمیز صحبت میکنند، درست نیست که یک بار علیه قضا شورش کنیم، یک بار علیه قانون شورش کنیم. میگویند دموکراسی است. دموکراسی کجا بود؟ دموکراسی کجا بود که چنین واکنشهایی از خودشان نشان می دهند».

دکتر صالح مُطلک در مصاحبه دیگری، گفت، حکم هیئت استیناف به منظور متوقف کردن دخالت خارجی در عراق است .
وی به خبرگزاری اصوات العراق گفت، حکم هیئت استیناف یک حکم عراقی است و نه خارجی و نباید آن را زیر علامت سئوال برد، ولی همزمان با نظر خارجی هم انطباق دارد اما از آن تأثیر نپذیرفته است.
خبرگزاری اصوات العراق نوشت، صالح مُطلک، تصمیم هیأت حسابرسی مبنی بر در حاشیه قرار دادن نیروهای سیاسی را یک تصمیم خارجی دانست و از سر و صدای برخی از کسانیکه خواستار شکایت علیه حکم هیئت استیناف میشوند، در حالیکه خودشان خواستار صدور حکم در این زمینه بودند، ابراز تعجب کرد .
صالح مُطلک بر ضرورت التزام همه طرفها اعم از کاندیداها، هیئت حسابرسی، کمیساریای عالی مستقل انتخابات و نخست وزیر به حکم هیئت استیناف تاکید کرد.

ایاد جمالالدین، روحانی برجسته و عضو کمیسیون خارجه پارلمان عراق از حکم هیات استیناف استقبال کرد و گفت: اجازه دادن به همه کاندیداها برای شرکت در انتخابات صرفنظر از وابستگی مذهبی و نژادی آنها، گامی است مهم در مسیر محقق کردن آشتی ما در کشورمان، همه ما باید با فسادی که ما را از فرصتهای شغلی و خدمات و محقق کردن امنیت در جامعه مان محروم کرده است مبارزه کنیم و نباید به سیاستمدارانمان اجازه همدلی با فرقهگرایی در عراق را بدهیم .
ایاد جمال الدین که اظهاراتش توسط مرکز اطلاع رسانی صوت العراق منعکس شده، افزود لیست الاحرار که از کاندیداهای سنی، شیعه و کرد تشکیل شده است، به ایجاد یک عراق لائیک با فرصتهای مساوی برای همه صرفنظر از پیشینه مذهبی و نژادی آنها ملتزم است.

صباح الساعدی رئیس ستاد سالم سازی در پارلمان عراق، خواستار بازخواست از نوری مالکی به دلیل سوء استفاده از اموال عمومی در بسیج تبلیغاتی اش شد.
الساعدی در یک موضع گیری مطبوعاتی گفت باید از نوری المالکی در مورد اموالی که برای این تبلیغات صرف می کند بازخواست و حسابرسی شود و باید از وی پرسید که پول این مخارج و هزینه ها و پوسترهایی که تمام خیابانهای بغداد و سراسر عراق را در ابعادی زیاد پر کرده را از کجا آورده ای؟
تلویزیون الحره (16بهمن88) گفت، الساعدی خواستار تصویب قانون رفتار انتخابی به منظور مشخص کردن ضوابطی برای اموال عمومی شد. الساعدی گفت در حالیکه نوری المالکی از اموال عمومی در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می کند در همان حال نیز شعار دولت قانون سر می دهد ولی وی اولین کسی است که قانون را زیر پا می گذارد و این تناقضی آشکار بین شعارها و عمل وی می باشد. الساعدی گفت که نوری المالکی دم از دولت قانون می زند و می گوید، چیزی فوق قانون نیست ولی خودش و فراکسیونش را فوق قانون قرار میدهد.