شبکه بی بی سی جهانی: انتخابات عراق ماشه جنگ قدرت بین (رژیم) ایران و ایالات متحده را می چکاند

شبکه بی بی سی جهانی درگزارشی از بحران مربوط به حذف کاندیدهای انتخابات عراق توسط عوامل رژیم ایران گفت: انتخابات عراق ماشه جنگ قدرت بین (رژیم) ایران و ایالات متحده را می چکاند.

بی بی سی گفت: آماده سازی ها برای انتخابات پارلمانی عراق به وادی هرج و مرج در غلطیده است. این وضعیت بدلیل درگیری بر سر حذف یا ابقای صد ها کاندیدای انتخابات به ظن ارتباط با حزب بعث میباشد. این درگیری منعکس کننده اختلافات طائفه ای و مناقشات ژئوپلیتیک حکومت تهران و واشنگتن بر سر عراق است.
در خلال کشاکش انتخاباتی بین احزاب مختلف و ائتلافهای متعدد آنچه سر بر میدارد، دو خط سیاسی کاملا متمایز است. یکی اساسا با حمایت اکثریت شیعه نزدیک به حکومت تهران (نمایندگی) میشود. در حالیکه دیگری به میزان زیادی برحمایت عربهای اهل تسنن و نیروهای سکولار تکیه دارد و تمایلات ملی عربی نیز در آن دیده میشود. در مرکز این مناقشه 500 کاندیدای حذف شده هستند که هم شیعه و هم سنی میباشند.
شایان ذکر است که کمیته ای که (مسئول) حذف این کاندیدا هاست روابط نزدیکی با (رژیم) ایران دارد. رییس این کمیته علی اللامی است که مدتی توسط نیروهای ایالات متحده در آغاز سال 2008 به اتهام اینکه در پشت حمله به نیروهای آمریکا با حمایت رژیم ایران بوده است، زندانی شد.
برجسته ترین اسم در بین کاندیداهای حذف شده، یک سیاستمدار سنی، صالح مُطلک است که در یک ائتلا ف سکولار با نخست وزیرپیشین عراق، ایاد علاوی در انتخابات شرکت کرده است. منتقدین میگویند حذفها چیزی نیست جز یک تلاش مذبوحانه برای از دور خارج کردن رقبای انتخاباتی به نفع شیعیان از جمله نخست وزیر فعلی نوری المالکی. امّا آنچه دراین درگیری چهره مینماید نگرانی ایالات متحده از حذف هاست، که بخشاً به دلیل زیر سؤال رفتن پروسه انتخاباتی توسط رأی دهندگان سنی میباشد.
عراق تبدیل به میدان جنگی ژئوپلیتیک مابین ایالات متحده و (رژیم) ایران بر سر قدرت و نفوذ ذر این کشور شده است. امّا بدلیل منازعات موجود بین واشنگتن و تهران، ممکن است نزدیک شدن به آن اهداف نیز برای هر دو طرف هزینه داشته باشد.