اخبار تحولات منطقه

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از رژیم آخوندی خواست تا از دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از شبه نظامیان و گروههای مسلح  دست بردارد.
او  در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان در ریاض این سخنان را ایراد کرد.
پادشاه عربستان سعودی  ابراز امیدواری کرد مذاکرات جاری میان طرفهای یمنی بر اساس طرح صلح  کشورهای حوزه خلیج فارس و قطعنامه 2216 شورای امنیت  راه حلی به‌بار بیاورد.

پوزیسیون سوریه اعلام کرد گروههای رزمنده توافق کردند مجددا اتاق عملیات ارتش فتح را بازگشایی کنند. هدف از بازگشایی این اتاق عملیات مقابله با یورش دشمن  به مناطق تحت کنترل آنها در شمال سوریه است.
در یازدهمین روز از بمبارانهای وحشیانة حلب توسط هواپیماهای روسی و رژیم اسد  تعدادی دیگری از غیرنظامیان کشته شدند.
رژیم اسد  مناطق تحت بمباران را به حومه غربی حلب گسترش داده چندین روستا را در این مناطق منهدم کرده است.


سالم المسلط سخنگوی هیأت عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات جاری در ژنو افزود: پیام خونینی که اسد از حلب می فرستد نشان می دهد که او خواهان راه حل سیاسی نیست. هیچ کشوری بجز روسیه نمی تواند به اسد فشار بیاورد.
سالم المسلط  از کشورهای منطقه بویژه ترکیه و قطر  خواست تا با  اقدامات  عاجل خود مانع ادامه کشتار در سوریه شوند.

هیأت دولت یمن اعلام کرد  در اعتراض به نقض مستمر  آتش بس  توسط شبه نظامیان حوثی گفتگوی مستقیم با آنها را به تعلیق در می آورد و مذاکرات را از سر نخواهد گرفت مگر این که تضمینهای لازم وجود داشته باشد.

امیر کویت با هیأت دولت قانونی یمن ملاقات کرد تا در مورد علت به تعلیق در آمدن شرکت در مذاکرات کویت از مواضع آنان مطلع شود.
وی گفت کویت تمامی تلاشش را خواهد کرد تا گفتگو های یمن موفق شود.

روزنامه الوطن چاپ عربستان به نقل از یک منبع فاش ساخت، مقامهای امنیتی کویت جلوی هیأت اعزامی از طرف سفارت رژیم آخوندی به کویت برای کمک به هیأت شبه‌نظامیان حوثی در مذاکرات را گرفتند و از رسیدن آنها به محیط کاخ بیان جلوگیری کردند.
این اقدام در پی شکایت هیأت یمنی به شیخ ولد، نماینده سازمان ملل صورت گرفت. هیأت یمنی از مقامهای کویتی خواست تا به هیچ‌کس جز هیأتهای مذاکره کننده اجازه ورود به محل مذاکرات را ندهد. عوامل سفارت رژیم با حضور در محل مذاکرات، هیأت مذاکره‌کننده حوثی را به اجرای مطامع خود تشویق می‌کردند.