اخبار و تحولات سوریه

به گزارش الجزیره، رزمندگان اپوزیسیون سوریه، حملات نیروهای اسد و شبه نظامیان و پاسداران اعزامی رژیم به اردوگاه حندرات در حومه حلب و تسلط بر جاده کاستیلو برای محاصره حلب را دفع کردند. به گفته فرماندهان اپوزیسیون سوریه، در این درگیریها بیش از ۵۰ تن از نیروهای اسد و شبه نظامیان و پاسداران اعزامی رژیم کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

این درحالی است که طی روزهای گذشته هواپیماهای جنگی روسیه بیش از ۳۰۰ حمله هوایی بر روی ارودگاه حندرات انجام دادند
الجزیره همچنین گزارش داد که رزمندگان اپوزیسیون سوریه، طی تهاجمی، نقاطی که در جنوب شهر داریا در حومه غربی دمشق در کنترل نیروهای نظام اسد بود را پس گرفتند .
شهر داریا از سال ۲۰۱۲ تحت محاصره ضدانسانی و بمباران های روزمره نیروهای اسد است.

هم‌چنین اورینت نت گزارش داد، رزمندگان سوری در منطقه جوبر در شرق دمشق دهها تن از نظامیان و شبه‌نظامیان اسد را به هلاکت رسانده و یک افسر ارتش اسد را به اسارت خود درآوردند.
این منطقه تحت حملات هوایی و موشکی ارتش بشار اسد قرار دارد.

در همین حال آمریکا  گفتگو های مورد ادعای روسیه بر سر عملیات مشترک  علیه نقض کنندگان آتش بس در سوریه را رد کرد.
 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جان کری در تماس تلفنی با سرگئی لاورف از او خواسته است که به رژیم اسد فشار بیاورد تا تهاجم به مناطق اپوزیسیون در حلب و اطراف دمشق را متوقف کند.
وزارت خارجه امریکا هشدار داد ادامه اینگونه تهاجمات به فروپاشی  کامل اوضاع در سوریه منجر خواهد شد .

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان با اشاره به نقض آتش‌بس توسط رژیم اسد و جلوگیری از رسیدن کمکهای انسان‌دوستانه به مردم سوریه گفت: «روشن است که بشار اسد به اراده جهانی جواب نمی‌دهد».
وی افزود: «ما باید روی مشکل اصلی متمرکز شویم که همانا اسد است و باید برکنار شود».
عادل الجبیر که در حاشیه مراسم سران جهان برای کار انسانی که در استانبول برگزار می‌شود، سخن می‌گفت ادامه داد: «ما نیاز به تقویت کمکهای انسانی به اپوزیسیون سوریه و تغییر موازانه قدرت در روی زمین هستیم».

ائتلاف ملی سوریه عملیات تروریستی در شهرهای طرطوس و جبله را محکوم کرد.
به گزارش الجزیره، این حملات که داعش مسئولیت آن‌را بر عهده گرفته، روز دوشنبه در هفت نقطة مختلف صورت گرفت و ۱۵۰ کشته برجای گذاشت.
ائتلاف ملی سوریه در بیانیة محکومیت خود، رژیم اسد را مسئول مستقیم یا غیر مستقیم تمامی اعمال تروریستی علیه غیر نظامیان در این کشور دانست، و افزود: «رژیم اسد رشد داعش را طراحی و به آن کمک کرده است و در هماهنگ‌کردن تروریسم دولتی علیه مردم سوریه دخیل بوده است... (این حملات تروریستی) مشابه جنایات جنگی است که رژیم اسد هر روز با به‌کارگیری تمامی انواع تسلیحات، از جمله با تصفیة گستردة بازداشت‌شدگان...، در بخش‌های مختلف سوریه علیه مردم مرتکب می‌شود.

دبیرکل ملل متحد و وزارت‌خانه‌های خارجة آمریکا و فرانسه نیز حملات تروریستی داعش در شهرهای طرطوس و جبله را محکوم کردند.
وزارت خارجة آمریکا در بیانیة خود با تأکید بر نقش دیکتاتوری اسد در کمک به رشد داعش، گفت: «ما هم‌چنین به پایان حملات رو به رشد رژیم اسد در حلب و داریا و نیز محاصرة شهرها و جلوگیری از دسترسی انسان‌دوستانه فرا می‌خوانیم. این اقدامات نشان‌دهندة نادیده‌گرفتن توقف مخاصمات است».
وزارت خارجة آمریکا خاطرنشان کرد که جان کری در تماس روز دوشنبه‌اش با وزیر خارجة روسیه، از او خواسته است تا به رژیم اسد برای توقف حملات هوایی علیه نیروهای اپوزیسیون و شهروندان بی‌گناه در حلب و حومة دمشق فشار بیاورد.

وزارت خارجة فرانسه نیز ضمن محکوم‌کردن حملة داعش در طارطوس، تصریح کرد: «فرانسه هم‌چنین بمباران‌های رژیم (اسد) علیه غیر نظامیان و تأسیسات پزشکی را محکوم می‌کند. ادامة تهاجم (این رژیم) به حلب با پشتیبانی متحدانش و جلوگیری سیستماتیک از کمک‌های انسان‌دوستانه... غیر قابل قبول است».
وزارت خارجة فرانسه به رعایت فوری آتش‌بس فراخوان داد و تأکید کرد که برای از سرگیری مذاکرات، باید خشونت‌ها متوقف شود.

به گزارش الجزیره، روسیه به یک آتش‌بس موقت در داریا و غوطة شرقی در حومه دمشق فراخوان داد. وزارت دفاع روسیه گفت، این کشور خواهان آن است که آتش‌بس مذکور از روز سه‌شنبه تا ۷۲ ساعت برقرار شود.