اخبار و تحولات عراق

سی ان ان در گزارشی در باره درگیریهای فلوجه در عراق گفت: شورای استان الانبار از دولت عراق خواسته است شبه نظامیان بسیجی موسوم به حشد الشعبی را از صحنه این درگیریها خارج کند زیرا آنان شهروندان بیگناه را می کشند.

سی ان ان افزود: نیروهای عراق درحال فشار برای بازپس گیری فلوجه هستند که از دوسال پیش بدست داعش افتاده است، آنچه وضعیت را پیچیده کرده این است که بنا به گفته سازمان ملل و دولت عراق، بیش از ۷۵۰۰۰ نفر شهروند در این شهر هستند و دولت عراق به ساکنان توصیه کرده تا از کریدورهای امنی که ایجاد شده، ازشهر خارج شوند. ولی ظاهراً داعش مانع خروج مردم می شود و موضوع پیچیده دیگر این است که شورای استان الانبار که فلوجه نیز درآن قرار دارد، از دولت عراق خواسته است حشدالشعبی یا شبه نظامیان بسیجی را عقب بکشد چرا که آنها به مناطق مسکونی شهروندان در فلوجه شلیک می کنند و مردم بیگناه را می کشند. لذا شورای استان الانبار خواستار خارج کردن نیروهای بسیجی از صحنه هستند و این که عشایر سنی متعلق به دولت و ارتش عراق، جایگزین آنها شوند

سی ان ان در گزارش دیگری نیر به نقل از تحلیلگران خود گفت: جنگ درفلوجه یک جنگ طائفی شده، زیرا شبه نظامیان شیعی را به صحنه آورده اند، حال آنکه که قبلا در نبردهای رمادی از آنها استفاده نکرده بودند زیرا نگران حساسیت سنیها نسبت به آنها بودند. ولی اکنون که از آنها استفاده می کنند، سنی ها بسیار بدبین هستند و می گویند اینها جوخه های مرگ هستند و آنچه درجریان است این است که جنگ در فلوجه برای آنها مانند یک جنگ فرقه یی است و سنی ها به نیروی بسیج به به عنوان تهدیدی علیه موجودیت خود نگاه می کنند.