تونس - جدایی دین از دولت

انفجار یک بمب فکری در تونس، این توصیفی است برای تصمیم اخیر حزب النهضه تونس که اعلام کرد از این پس جدایی دین از دولت را می پذیرد.

حزب نهضه تونس از یک حزب مذهبی به یک حزب مدنی تبدیل شد.
راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس اعلام کرد دین را باید از دولت جدا کرد. اعلام این موضوع که با استقبال زیادی حتی در اخوان المسلمین مصر روبرو شد، مانند یک بمب فکری منفجر شد.
او در پی تغییر نام حزب برآمد و بر اسلام دموکراتیک تأکید کرد.
راشد الغنوشی در دهمین کنگره حزب النهضه رابطه میان دین و حزب سیاسی را از هم جدا کرد.
گفته می شود پیش از این کنگره، او با گروهی از اعضای اخوان المسلمین در استانبول دیدار کرد و نسبت به سیاست های آنها در مصر انتقاد کرد و مسؤلیت شکست هایشان را به عهده خودشان گذاشت. شکست هایی که جنبش های اسلامی را در دیگر کشورها نیز تحت تاثیر قرار داد.
ناظران می گویند راشد الغنوشی با اعلام جدایی دین از دولت و تبلیغ اسلام دموکراتیک نه تنها تونسیها بلکه شهروندان سایر کشورهای عربی را هم در مقابل این انتخاب قرار می دهد.
آنها می خواهند ببیند که این تصمیم تا چه میزان در صحنه عمل نمود پیدا میکند.
دکتر خالد عبید پژوهشگر در امور استراتژیکی از ریاض گفت با توجه به اوضاع تونس حزب النهضه شاید مجبور شده در مقابل طوفان سر خم کند. در سال ۲۰۱۳ در تونس طوفان شد. هنگامی مردم به سکولارها و پیروان جدایی دین از دولت رأی دادند.
این طوفان در مصر شروع شد و مجددا در تونس سر بر آورد. مخصوصا زمانی که محمد البرامی یک روشنفکر سکولار ترور شد و اعتراضات مردمی بر انگیخته شد. تمامی اینها باعث شد که راشد الغنوشی وضعیت را بخوبی دریابد و متوجه شد راه حل در جدایی دین از دولت و مذهب از سیاست است.
العربیه - ۳ خرداد ۹۵