غرق ده هزار مهاجر در دریا، طی دو سال گذشته

سازمان ملل متحد روز سه شنبه 18 خرداد در گزارشی اعلام کرد، طی دو سال گذشته، یعنی از سال 2014 میلادی تاکنون ده هزار نفر از پناهجویان، در دریای مدیترانه غرق شدند.

آدریَن ادواردز، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ژنو، با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری میلادی یعنی طی 5ماه گذشته 2 هزار و 800 تن هنگام مهاجرت به اروپا از طریق دریا غرق شده اند.
همزمان، دادگاه عالی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، روز سه‌شنبه 18خرداد، طی حکمی اعلام کرد هیچ یک از کشورهای عضو پیمان شنگن حق ندارند پناهجویان را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز بازداشت کنند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت، اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد بیش از یک میلیون مهاجر از خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شده‌اند.
بیشتر بخوانید
طبق گزارش سالانه ی ”دیدبان وضعیت داخلی مهاجران“ که روز چهارشنبه 22 اردیبهشت 95 منتشر کرد، جنگها و در گیریها و فجایع طبیعی و جنایت در جهان منجر به آواره شدن 40 میلیون مهاجر طی سال گذشته شده است، که نیمی از آنها از سوریه، یمن و عراق می باشد.
در این گزارش آمده است: “حرکت مهاجران از زمان شروع بهار عربی در پایان سال 2010 و ظهور شبه نظامیان (داعش) سرعت پیداکرد، و 8.6 میلیون مهاجر جدید بدلیل درگیریهای مسلحانه ثبت شده اند که 4.8 میلیون از آنها از خاورمیانه و شمال آفریقا میباشند که عدد کلی آنها به 40.8 میلیون نفر مهاجر میرسد»
بنا به این گزارش سوریه، یمن و عراق بیش از نصف این مهاجران را تشکیل میدهند، بقیه از افغانستان، آفریقای میانه، کلومبیا، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه، جنوب سودان و اوکراین هستند».
این گزارش به 19.2 میلیون نفر مهاجر در سال 2015 بدلیل فجایع طبیعی اشاره میکند، که اکثریت این تعداد در هند وچین و نپال ثبت شده اند. بدلیل درگیریها و فجایع طبیعی کشورها با 27.8 میلیون مهاجر جدید در داخل کشورهایشان در سال 2015 روبرو بوده که این یک عدد کلی میباشد.
یان ایگیلاند دبیرکل شورای نروژی برای پناهندگان گفت: ”این رقم معادل تعداد ساکنان نیویورک، لندن، پاریس و قاهره باهم میباشد، آنها موقع فرارشان چیزی با خودشان بر نداشته اند، و اکثر آنها در میان رعب و وحشت فرار کرده اند، بجز وسایل کمی که ممکن است توانسته باشند با خود حمل کنند، با ترس و ابهام سفر میکنند، و به عبارت دیگر، درسال 2015، روزانه 66 هزار نفر مجبور شدند خانه هایشان را ترک کنند. با کمال تأسف در حال مهاجرت تا وقتی که استقرار پیداکنند به خوبی ثبت نشده اند، و روی آن تاکید میشود، پنج کشور آفریقای میانه و کلومبیا و عراق و جنوب سودان و سودان از سال 2003 دربین ده کشوری هستند که تعداد بیشتری از مهاجران درآنها ثبت شده اند».
الکساندرا بیلاک رئیس دیده بان وضعیت داخلی مهاجران گفت: «این جدید و برای اولین بار است که قربانیان در حال مهاجرت طی سالها شاید یک دهه بطور مستمر ثبت میشوند، درحالیکه کمکی دریافت نکرده اند».
این گزارش سالیانه برای اولین بار تعداد مهاجران و جنایت سازمانیافته و خشونت باندها علیه آنها را آورده است، به گفته دیده بان، در دسامبر 2015 در السالوادور و گواتمالا و هندوراس و مکزیک تعدادشان به بالغ بر یک میلیون نفر رسیده است.