ادای احترام ۱۰۰ هزار نفر در خیابانهای شهر لوئی ویل به محمد علی کلی

مراسم تشییع و خاکسپاری محمد علی کلی قهرمان افسانه یی و برجسته آمریکایی روز جمعه ۲۱ خرداد در شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی با بدرقه ۱۰۰ هزار نفر برگزار شد.

مراسم تشییع او باعث نیمه تعطیل شدن شهر لویی ویل گردید، تا این شهر شاهد بدرقه این قهرمان بوکس سنگین وزن جهان تا محل گورستان کیوهیل باشد.
رویتر گزارش داد حدود ۱۰۰ هزار نفر در مسیر ۳۷ کیلومتری عبورخودرو حامل جسد محمد علی، به احترام او نامش را فریاد می زدند.
بسیاری از شخصیتها از بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا، حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، ملک عبدالله پادشاه اردن گرفته تا رهبران قبایل سرخپوستان آمریکا و دختر مالکوم ایکس، جسی جکسون فعال مدنی، آرنولد شوارتزینگر، هنرپیشه و فرماندار سابق کالیفرینا، لونی همسر محمد علی و دو دخترش مریم و راشده در این مراسم حضور داشتند و در مورد محمد علی صحبت کردند.
پس از خاکسپاری، هزاران نفر در یکی از بزرگترین مراکز ورزشی شهر لویی‌ویل دور هم جمع شدند و مراسم ختم و ادای احترام به وی را برگزار شد.
این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد، سپس چند روحانی مسلمان، کشیش و بزرگان سرخپوست برای دقایقی از محمد علی و "آرمان‌ها و اعتقادات او" سخن گفتند.
بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا از سخنرانان اصلی این مراسم بود.وی از جمله گفت: «محمد علی را برای خیلی چیزها ستودند اما فکر کنم کمتر یا اصلا کسی او را به علت هوش سرشارش ستایش نکرده است».
لونی علی، همسر محمد علی، طی سخنانی به مبارزات مدنی محمد علی، به چهره‌های برجسته همزمان او در جنبش سیاه پوستان آمریکا و جهان، همچون مارتین لوترکینگ، مالکوم ایکس و نلسون ماندلا اشاره کرد.
جمعیت حاضر در مراسم بعد از سخنرانی خانم علی بر پا خاستند و لحظاتی برای او کف زدند.
این قهرمان بوکس و فعال مدنی ۱۴ خردادماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.