اخباری از تحولات جهان در ۲۴ ساعت گذشته

الجزیره -نگرانی روسیه از تحولات نظامی سوریه
وزیر دفاع روسیه در روزهای گذشته به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار کرد. آگاهان این سفر را ناشی از نگرانی روسیه از وضعیت نیروهای اسد و بی تأثیر بودن بمبارانهای وحشیانه روسیه میدانند. بویژه که رژیم اسد و پاسداران رژیم ایران، مناطق گسترده ای را در جنوب حلب از دست دادند؛ مناطقی که دارای ارزش استراتژیک برای تمامی طرفهای درگیر در سوریه دارد.
تلویزیون الجزیره در گزارش خود از وقوع تحولات قابل توجه در سوریه خبر میدهد؛ از یک سو روسیه تأکید دارد که رزمندگان اپوزیسیون توان نظامی خود را بازیافته و به انگیزه بیشتری به پیکار خود ادامه میدهند.
 از سوی دیگر چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا از لبریز شدن کاسه صبر کشورش در رابطه با مواضع روسیه سخن گفته بود. اگر چه جان کری این موضع را بعداً نرم تر کرد و گفت این حرف به معنای تهدید کردن روسیه نیست.
وجه دیگر این تحول بالا گرفتن اختلاف و تشتت در جبهة اسد و حامیان آن است. چند روز پیش کار اختلاف میان نیروهای رژیم اسد و همپیمانان آن از جمله پاسداران و شبه نظامیان رژیم ایران وشبه نظامیان عراقی و لبنانی به جایی رسید که به درگیری نظامی میان طرفین انجامید. اینجا بود که قاسم سلیمانی سرکرده نیروی قدس سپاه پاسداران بسرعت خود را به حومه حلب رسانده است. بنا به گفته منابع رژیم ایران، هدف از این دیدار، جمعبندی صحنه نظامی در جنوب حلب بعد از حوادث و کشمکشهای اخیر میباشد.

سنای آمریکا 4طرح مربوط به اعمال محدودیت در خرید اسلحه را رد کرد
سنای آمریکا روز گذشته 4 طرح محدودیت در خرید اسلحه در این کشور را رد کرد. 2طرح از این 4طرح را سناتورهای دموکرات و 2طرح دیگر را سناتورهای جمهوریخواه ارائه کرده بودند. هر طرح برای تصویب به 60رأی مثبت نیاز دارد، اما هیچ یک از این 4طرح نتوانست این حد نصاب را به دست بیاورد.
پس از کشتار 49نفر در واقعة تیراندازی اورلاندو، شماری از نمایندگان و اعضای هر دو حزب آمریکا خواستار بازنگری در قوانین فروش سلاح در این کشور شدند.
شایان ذکر است که قانون اساسی آمریکا به شهروندان اجازه میدهد سلاح انفرادی داشته باشند.

افزایش تعداد افراد و نهادهای مخالف خروج بریتانیا از اتحادیة اروپا
 سه روز مانده به برگزاری همه پرسی درباره ماندن و یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا «برکسیت»، به تعداد افراد و یا نهادهایی که مخالف خروج این کشور هستند افزوده شده است.
 دست اندرکاران صنعت خودرو در بریتانیا و یا شخصیتهای مشهوری از جمله ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی و رئیس شرکت ویرجین مخالفت خود با برکسیت را اعلام کرده‌اند.
 آقای برانسون گفت: “برای بریتانیا [خروج از اتحادیه اروپا] یک فاجعه مالی خواهد بود. ارزش پوند به‌شدت پایین می‌آید. بخش تجارت و بازرگانی گرفتار خواهد شد و مرکز و قطب مالی اروپا که در حال حاضر در لندن است انتقال پیدا خواهد کرد».
 از سوی دیگر نتایج سه نظرسنجی در بریتانیا نشان می‌دهد به تعداد افرادی که در همه پرسی روز پنجشنبه در نظر دارند به ماندن این کشور در اتحادیه اروپا رای دهند به‌طور محسوسی افزوده شده است.
 این تحولات واکنش مثبت بازار بورس لندن را در پی داشته است. ارزش سهام در پایان کار روز دوشنبه یک افزایش سه و 4صدم درصدی داشته است.
 در بازارهای بورس اروپایی نیز این گرایش مثبت وجود داشته است. شاخص سهام در بازار بورس فرانکفورت نیز افزایشی معادل همین را نشان میدهد.

 تلویزیون التغییر -مقتدی صدر از دولت عراق خواستار اقدامات شدید علیه شبهنظامیان بسیجی شد
 مقتدی صدر رهبر جریان صدر از دولت فدرال خواستار اتخاذ اقدامات شدید علیه عناصر بسیج شد که به اهالی فلوجه و آوارگان تعدی کردند.
مقتدا صدر رهبر جریان صدر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دستگیری تعدادی از افراد شبه نظامی که اقدام به تعدی به شهروندان در فلوجه کرده‌اند، توسط دولت کافی نیست. وی این اقدامات دولت را به منظور کسب رضایت کشورهای همسایه و برخی عناصر سیاسی دانست و خواستار حسابرسی از تمامی کسانی شد که مبادرت به تعدی به مردم کردهاند حتی اگر این تعدی مخفیانه صورت گرفته باشد. وی بر ممانعت تمامی شبه‌نظامیان تاریک اندیش، ظالم و تروریست از دخالت در جریان آزادسازی شهرها تأکید کرد و گفت که حق را باید به صاحبان آن برگرداند».
تلویزیون التغییر عراق همچنین خبر داد که سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق گفته است: ضروری است که به شهروندان غیر نظامی گریخته از جنگ در الانبار ما به ازاء خسارتهایی که بر اثر تسلط تشکیلات داعش متحمل شده اند، پرداخت شود.
از سوی دیگر، به گزارش تلویزیون الجزیره، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل تعداد آوارگان از زمان شروع درگیریهای فلوجه را بیش از 84هزار نفر اعلام کرده است.
کمیساریای عالی امور پناهندگان: طی سه روز تا روز گذشته 10هزار خانواده از فلوجه خارج شدهاند.

شمار پناهندگان و آوارگان در سال گذشته به ۶۵ میلیون نفر رسید
 سازمان ملل شمار پناهندگان و آوارگان در سال گذشته میلادی را ۶۵ میلیون نفر اعلام کرد. در گزارشی که در روز جهانی پناهندگی منتشر شد افزایش نزدیک به شش میلیون پناهنده و آواره جنگی در عرض یکسال بیسابقه توصیف شده است.
کمیساریای عالی پناهجویان و آوارگان سازمان ملل می‌گوید میزان دربه‌دری و گریز انسانها از نزاع و خونریزی و فقر، هیچگاه به‌اندازه سال ۲۰۱۵ نبوده. از هر ۱۱۳ نفر جمعیت دنیا، یک نفر آواره است.
کمیساریای عالی امور پناهندگی سازمان ملل روز دوشنبه ۳۱ خرداد) اعلام کرد که رقم آوارگان و جنگ‌زدگان دنیا به ۶۵میلیون و ۳۰۰هزار نفر رسیده است.
 در گزارشی که این نهاد به‌مناسبت روز جهانی پناهندگی منتشر کرد، مهم‌ترین دلیل رانده شدن انسانها از خانه‌هایشان در سال ۲۰۱۵، مناقشات مسلحانه و پیگرد عنوان شده است. در این گزارش قید شده که در مجموع ۲۱میلیون و ۳۰۰هزار پناهجو تا پایان سال ۲۰۱۵ در سرزمینی بیگانه به‌سر می‌بردند. ۴۰میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز رنج دربه‌دری از زادگاه خود را تحمل کرده‌اند. هم‌چنین ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در خارج از موطن خود در انتظارند تا در کشوری ثالث به‌عنوان پناهنده پذیرفته شوند.
 کانون‌های خشونت و خونریزی در این گزارش، آفریقا و خاورمیانه معرفی شده‌اند. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی امور پناهجویان در سازمان ملل می‌گوید تهدیدها و مخاطراتی چندوجهی در کمین آوارگان هستند: «آنها در دریا غرق می‌شوند، مرزهای زمینی را مسدود کرده‌اند و همزمان مخالفت‌های سیاسی در بعضی کشورها برای پذیرش پناهجویان بالا می‌گیرد».
 سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید، مسیر مدیترانه در حال حاضر خطرناکترین راه فرار در سراسر دنیاست. تنها از شروع سال ۲۰۱۶ تا کنون، بیش از ۳۴۰۰ نفر در تلاش برای رسیدن به اروپا در امواج مدیترانه غرق شده‌اند.
 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید کشمکش‌های جدید چون بحران سوریه، تهدیدات داعش و بی‌ثباتی در لیبی، به مناقشات قدیمی چون درگیریهای افغانستان و سومالی اضافه شده‌اند: «۱۹میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر در تلاش رساندن خود به اروپا هستند».
 در بخش جنوبی آفریقا، ۱۸میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در اردوگاههای آوارگان به‌سر می‌برند. در آفریقا، اتیوپی، کنیا، اوگاندا، جمهوری دموکراتیک کنگو و چاد میلیونها نفر آواره و جنگزده را از سرزمین‌های همسایه پذیرفته‌اند.
 در گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگی آمده که ترکیه بالاترین میزان پذیرش پناهجویان را داشته است.

الجزیره ـ فضای ماه مبارک رمضان در حومه استانهای ادلب و حما
 با وجود بمبارانها و گلوله بارانهای مستمر مناطق و شهرهای سوریه توسط رژیم اسد و حامیانش نیروهای رژیم جنایتکار آخوندی و روسیه و درد و رنجهای بیکران مردم سوریه، مردم مقاوم سوریه همچنان فضای ماه رمضان را در مناطق آزاد شده برای گسترش و تعمیق روحیه مقاومت و همبستگی استفاده میکنند.

یک شهروند:
 بازار شهر در ماه رمضان، فضا و حال وهوای خاصی دارد. شلوغی زیادی مشاهده میشود. نوشیدنیهای مختلف در گرمای شدید تابستان جاذبة زیادی برای روزهداران تشنه دارد. همچنین هندوانه و میوههای تازه. ما این خوراکیها را فقط در ماه رمضان داریم می بینیم.
روزه داران به خیابان می آیند و برای خرید نوشیدنیهای مختلف اقدام میکنند. در ماه رمضان ما بیشترین شلوغی را در بازار داریم.
در ماه رمضان شیرینهای خاصی پخته و مصرف میشود. البته در تابستان نوع شیرینیها فرق میکند.
یک شهروند:
همه ما خویشاوندانی داریم که یا در زنداناند، یا مجروح اند و یا اعضایی از بدن خود را از دست داده، در ماه رمضان احساسات انسانی نسبت به همدیگر خیلی بیشتر از قبل است. همه در لحظات روحانی افطار جمع میشوند و گردهم میآیند و بر سر یک سفره و با یک امید مشترک می نشینند. رمضان در سایه انقلاب و در حالی که بشار جنایتکار هنوز حاکم است، تمامی جراحتهایمان را یادآوری میکند و هرکس به عزیزی که از دست داده فکر میکند و به مجروحینی که در خانه افتادهاند فکر میکند. به زندانیها در سیاهچالهای بشار اسد یا به رانده شدگان که در کشورهای مختلف در پشت سیم های خاردار هستند، می اندیشد. به کودکانی که مادرانشان را از دست داده اند و به پدری که در سوگ فرزندان از دست رفتهاش می گرید، فکر میکنند.
یک شهروند:
ما درمناطق آزاد شده در حومه جنوبی ادلب edleb و حومه حماهhama، روزانه در معرض بمباران هواپیماهای اسد و روسیه قرار داریم. با این وجود ما در فضای رمضان زندگی میکنیم و باید که همه چیز را که گران هم هست، بخریم و رمضان را گرامی بداریم. ما به خانواده های محاصره شده مان در مضایا و زبدانی درود میفرستیم و از خدای بزرگ میخواهیم که هر چه سریعتر درد و رنج آنها را کاهش دهد. برای تمام سوریه گشایش و پیروزی آرزومندیم.

اسکاتلندی ها هم در همه پرسی برکسیت شرکت می کنند
 روز پنجشنبه چهارم تیرماه شهروندان بریتانیا به پای صندوق های رای می روند تا در مورد باقی ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند. اسکاتلندی ها هم همانند دیگر شهروندان بریتانیا در این همه پرسی شرکت می کنند و این همه پرسی شهروندان دومین کشور این جزیره را نیز به دو دسته مخالف و موافق تبدیل کرده است.
پائولینا سینیکا، که لهستانی الاصل است معتقد است که بریتانیا باید از این اتحادیه خارج شود. او می گوید: «ما نباید مجبور شویم که مردم را در کشورمان بپذیریم. آنها مزایا، پول، کار و خانه ما را می گیرند. فکر می کنم که این مردم این کشور هستند که باید قبل از دیگران در اولویت قرار بگیرند و نه پناهجویان. آنها فقط برای استفاده از مزایای ما به اینجا می آیند و به همین خاطر من فکر می کنم باید اتحادیه اروپا را ترک کنیم.»
یکی دیگر از شهروندان جزیره اوبان در اسکاتلند ماندن در این اتحادیه را نقطه قوت می داند و می گوید: «بریتانیا دیگر یک قدرت جهانی نیست و ما یک جزیره دور هستیم و اقتصاد ما خیلی قوی نیست. نمی دانم چطور می توانیم به تنهایی سرپا بایستیم یا رشد کنیم.»
این همه پرسی بحت استقلال و جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا را دوباره براه انداخته است.
«اکثر تحلیلگران سیاسی محلی می گویند کارزار این همه پرسی برنامه های سیاسی در اینجا را تحت تاثیر قرار داده است. نخست وزیر اسکاتلند اعلام کرده است که در صورت رای آری او خواهان یک همه پرسی جدید بر سر استقلال اسکاتلند خواهد شد و نظرسنجی ها پیش بینی می کنند که در اینصورت نتیجه این همه پرسی با آنچه که دو سال پیش اتفاق افتاد کاملا متفاوت خواهد بود.»
در همه پرسی بر سر جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا که سال ۲۰۱۴ برگزار شد تنها ۴۵ درصد از مردم این کشور به جدا شدن از بریتانیا رای مثبت دادند

پارلمان کرواسی به انحلال خود رای داد
 نمایندگان کرواسی به انحلال پارلمان این کشور رای دادند. کیتاروویچ، رییس جمهوری کرواسی، پارلمان این کشور را مجبور به انحلال کرد تا راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار کند.
انحلال پارلمان با ۱۳۷ رای مثبت، دو مخالف و یک رای ممتنع صورت گرفت.
این امر پس از آن است که هفتة گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان به نخست وزیر و کابینه او، دولت ائتلافی کرواسی در آستانه سقوط قرار گرفت و نهایتا روز پنجشنبه، دولت تیومیر اورشکوویچ، پس از هفته ها بن بست سیاسی سقوط کرد.
این بن بست سیاسی، اولویت اصلاحات اقتصادی در این کشور را که از اعضای جدید اتحادیه اروپاست، به تعویق می اندازد.
پنج ماه پیش حزب محافظه کار اتحاد دموکراتیک کرواسی در ائتلاف با حزب راست میانه «موست» از نامزدی تیهومیر اورشکوویچ عضو این حزب برای نخست وزیری حمایت کردند، اما به دلیل اختلافات میان دو حزب، حزب اتحاد دموکراتیک حائز بیشترین کرسی ها در پارلمان کرواسی خواستار آن شد که اعتماد به نخست وزیر به رای پارلمان گذاشته شود.
دارو میلینوویچ از حزب دموکراتیک گفت است که رییس جمهور کرواسی انتخابات آینده را پس از تعطیلات تابستان برگزار خواهد کرد.
همچنین در تحولی جداگانه، در ادامه رقابت های جام ملت های اروپا بعلت درگیری طرفداران تیم کرواسی در بازی مقابل جمهوری چک در شهر سَنت اتین ( ETIEN ) فرانسه، تیم ملی این کشور با خطر تعلیق و محرومیت از ادامة مسابقات روبرو شده است.

مرگ ۱۴ کودک در اردوی تابستانی در روسیه
 دست کم ۱۴ دانشآموز که در یک اردوی تابستانی در نزدیکی دریاچه‌ای در روسیه شرکت کرده بودند بر اثر واژگون شدن قایقشان کشته شدند.
 به گفته مسئولان بررسی این حادثه، ۴۷ کودک و چهار فرد بزرگسال سوار این قایق بودند. کشته شدگان این حادثه بین ۱۲ تا ۱۴ سال داشتند.
 نماینده پارلمان از منطقه‌ای که این حادثه در آن رخ داده است می‌گوید پیش از این حادثه بارها نسبت به وقوع توفان هشدار داده شده بود و گفته شده بود که به‌دلیل هوای بد، کلیه فعالیتها در دریاچه باید متوقف شود.
 این اتفاق صبح روز یکشنبه در دریاچه سیاموزرو در شمال غربی روسیه رخ داد. به گزارش رسانه‌های روسیه یکی از کودکانی که توانسته بود خود را نجات بدهد، خود را به روستایی در نزدیکی دریاچه رساند و به پلیس خبر داد. پس از آن، نیروهای امداد بلافاصله با قایق و هلیکوپتر امداد راهی منطقه شدند.
 دست کم چهار نفر به اتهام سهل انگاری در رعایت نکات ایمنی بازداشت و بازجویی شده‌اند. جسد کودکان قربانی به مسکو فرستاده شده است.

نگرانی روسیه از وضعیت نیروهای اسد و بی تاثیر بودن بمباران ها
وزیر دفاع روسیه در روزهای گذشته به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار کرد. آگاهان این سفر را ناشی از نگرانی روسیه از وضعیت نیروهای اسد و بی تأثیر بودن بمبارانهای وحشیانه روسیه میدانند. بویژه که رژیم اسد و پاسداران رژیم ایران، مناطق گسترده ای را در جنوب حلب از دست دادند؛ مناطقی که دارای ارزش استراتژیک برای تمامی طرفهای درگیر در سوریه دارد.
تلویزیون الجزیره در گزارش خود از وقوع تحولات قابل توجه در سوریه خبر میدهد؛ از یک سو روسیه تأکید دارد که رزمندگان اپوزیسیون توان نظامی خود را بازیافته و به انگیزه بیشتری به پیکار خود ادامه میدهند.
از سوی دیگر چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا از لبریز شدن کاسه صبر کشورش در رابطه با مواضع روسیه سخن گفته بود. اگر چه جان کری این موضع را بعداً نرم تر کرد و گفت این حرف به معنای تهدید کردن روسیه نیست.
وجه دیگر این تحول بالا گرفتن اختلاف و تشتت در جبهة اسد و حامیان آن است. چند روز پیش کار اختلاف میان نیروهای رژیم اسد و همپیمانان آن از جمله پاسداران و شبه نظامیان رژیم ایران وشبه نظامیان عراقی و لبنانی به جایی رسید که به درگیری نظامی میان طرفین انجامید. اینجا بود که قاسم سلیمانی سرکرده نیروی قدس سپاه پاسداران بسرعت خود را به حومه حلب رسانده است. بنا به گفته منابع رژیم ایران، هدف از این دیدار، جمعبندی صحنه نظامی در جنوب حلب بعد از حوادث و کشمکشهای اخیر میباشد.