تأثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر اقتصاد آن

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه تأثیری بر روی اقتصاد این کشور خواهد داشت؟

اولین اثر اقتصادی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، سقوط بی سابقه ارزش پوند است.
علت اصلی‌ سقوط پوند این نیست که بازار‌ها انتظار یک بحران اقتصادی ناگهانی را می‌کشند.
دلیل اصلی‌ این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران مجبورند پیش از آن‌که بحران اقتصادی شدت بگیرد دارایی‌های خود را بفروشند. همچنین دیگر پوند انگلیس ارزش چندانی برای ذخیره کردن نخواهد داشت. انگلستان برای پرداخت هزینه کالاهای وارداتی خود نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ دارد. اما تردید در دسترسی این کشور به سایر کشورهای اتحادیه ممکن است علاقه سرمایه‌گذاران خارجی را کاهش دهد.
خروج انگلستان پیش از هر چیز ارزش سهام در کشور را دستخوش تغییر کرده است.
افت ارزش سهام ممکن است در مدتی کوتاه به سایر کشورهای اتحادیه نیز منتقل شود. چون کشورهای دیگر، به دلیل خروج یکی‌ از بزرگترین اقتصادهای دنیا از اتحادیه، اطمینان کمتری نسبت به معامله سهام خواهند داشت.
با سقوط ارزش سهام، سرمایه‌گذاران به گزینه‌های مطمئن‌تری متمایل می‌‌شوند که یکی‌ از مرسومترین آنها اوراق قرضه است. شوک ناشی‌ از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می‌تواند از بازدهی اوراق قرضه بیش از پیش بکاهد.
کاهش معاملات مسکن به ویژه در لندن و جنوب شرقی‌ انگلستان نیز از دیگر عواقب اقتصادی خروج انگلستان است. از این پس خریداران خارجی‌ تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌ که برای خرید املاک عمده در مرکز لندن نیاز است نشان نمی‌‌دهند، چون نمی‌‌دانند آینده سیاسی و اقتصادی کشور به کدام طرف خواهد رفت.
در کوتاه مدت، سرمایه‌گذاری در انگلستان ممکن است کاهش پیدا کند و سقوط ارزش پوند به افزایش صادرات منجر شود. اما مساله تعیین‌کننده نتایج مذاکراتی است که باید بین انگلستان و سایر کشورهای اتحادیه انجام بگیرد.
 
پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تنشها در این کشور بالا گرفته است، علاوه بر آشفتگی سیاسی و خسارتهای میلیاردی، بسیاری از موقعیتهای سیاسی زیر سؤال رفته است:
 
نگرانیها در مورد خروج انگلستان از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. در جریان سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به لندن، تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرده‌اند که این دو کشور بر سر مدیریت بحران خروج انگلستان از اتحادیه اروپا با یکدیگر تفاهم کامل دارند. فرانسوا اولاند گفته است در صورت عدم تفاهم خطر تفرقه، منازعه و عدم هماهنگی وجود خواهد داشت.
همزمان یازده نفر از اعضای دولت سایه انگلستان، از حزب کارگر در مخالفت با جرمی کوربینgermi corbin، رهبر حزب، از عضویت در کابینه استعفا دادند. مخالفان وی، کوربین را به کم کاری در زمینه تشویق رای دهندگان، برای رای به باقی ماندن کشور در اتحادیه اروپا متهم کردند
همزمان، به دنبال افت شدید ارزش پوند در بازارهای جهانی، جرج آزبورن azborn وزیر دارایی انگلستان، گفته است که این کشور از موضعی قوی با تحولات آینده مقابله می کند. وی طی بیانیه یی تأکید کرد در حال حاضر نیازی به ارائه بودجه اضطراری وجود ندارد. نتیجه همه‌پرسی آنچه که وی می‌خواسته نبوده است اما تاکید کرد که مردم انگلستان راه را پیش روی ما گذاشته‌اند.
 
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان روز دوشنبه در اولین نشست مجلس عوام این کشور پس از برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا گفت اگرچه موافق این جدایی نبوده اما خواست مردم انگلستان را می پذیرد.
او همچنین اظهار داشت دولت انگلستان گروه ویژه ای را برای عملی کردن جدایی از اتحادیه تشکیل خواهد داد و دولتهای اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز در مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شرکت خواهند داشت.
دیوید کامرون گفت: «این نتیجه ای نبود که من می خواستم و انتظار چیز بهتری را برای کشوری داشتم که دوستش دارم. اما هیچ شکی درباره این نتیجه وجود ندارد. قطعا من از حرفهایی که درباره خطر این کار گفتم عقب نشینی نمی کنم. کار سختی در پیش داریم و این را می دانیم که این کار بر اقتصاد، مسائل پیچیده قانون اساسی ما و مذاکرات جدید با اتحادیه اروپا تاثیر دارد. روند اجرای این تصمیم باید از حالا به بهترین شیوه ممکن آغاز شود.»
با این وجود کامرون تاکید کرد که انگلستان به اتحادیه اروپا پشت نخواهد کرد و روابطش را با این اتحادیه بویژه در جنبه های اقتصادی حفظ خواهد کرد.
او همچنین یادآور شد که توافقات امنیتی تحت تاثیر جدایی قرار نمی گیرند.
دیوید کامرون روز جمعه گذشته استعفای خود را اعلام کرد و گفت سازماندهی کارها برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را به جانشین خود واگذار می کند.
کمیته اجرایی حزب محافظه کار انگلستان اعلام کرد نخست وزیر جدید حداکثر تا دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) مشخص شده و آغاز به کار خواهد کرد.
 
جرج آزبورن وزیر دارایی انگلستان، تلاش کرد که نسبت به وضعیت اقتصاد انگلستان به بازارهای مالی اطمینان دهد. وی در اولین سخنرانی خود پس از رای مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا گفت آمادگی مواجهه با اتفاقات پیش رو را داریم
وزیر دارایی انگلستان در شرایطی است که قیمت پوند در برابر دلار حتی نسبت به سقوط تاریخی روز جمعه، باز هم کمتر شد.
جرج آزبورن گفت روند رسمی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا فقط زمانی آغاز می شود که کشورمان چنین درخواستی را ارائه کند. او در میان خبرنگاران گفت: «اجازه بدهید که روشن صحبت کنم. شما نباید راه حل های ما را دست کم بگیرید. ما برای اتفاقات غیرمنتظره آماده بودیم و برای مقابله با هرگونه رخدادی مجهز شده بودیم. ما مصمم هستیم که بر خلاف هشت سال قبل، نظام مالی انگلستان می تواند به کشور ما برای هر گونه شوکی کمک کند و آن را خفیف کند نه اینکه بر شدت آن اضافه کند و آن را بدتر کند.»
جرج آزبورن که از حامیان ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا بود، پیش از همه پرسی روز پنجشنبه هشدار داده بود که رای به خروج، ممکن است به ایجاد رکود اقتصادی منجر شود.
او همچنین پیش از همه پرسی پیش بینی کرده بود که رای به خروج از اتحادیه اروپا، مسئولان این کشور را مجبور به افزایش مالیاتها و کاهش هزینه های دولتی می کند. با این حال، او در این سخنرانی گفت که فعلا به ارائه این بودجه اضطراری نیازی نیست.