ماجرای هواپیمای سرنگون شده مصری در دریای مدیترانه

کارشناسان مصری اعلام کردند توانسته اند اطلاعات ضبط شده در جعبه های سیاه هواپیمای مصری را که نزدیک به یک ماه پیش در دریای مدیترانه سقوط کرد استخراج کنند.

این اطلاعات چه چیزی را نشان می دهد. اطلاعات بدست آمده نشان می دهد درجه حرارت کابین خلبان هواپیما بالا رفته و از اتاق الکترونیک آن دود بلند شده است.
در رابطه با اطلاعات بدست آمده از جعبه های سیاه هواپیمای مصری رشا ابوزینه کارشناس هوایی از لندن به تلویزیون الجزیره گفت:
 معمولا جعبه سیاه شماره دو هواپیماها جعبه ضبط هشدارهاست و در این حادثه این جعبه نقش مهمی دارد چرا که این جعبه اعمال تمامی بخشهای هواپیما را به ما شرح می دهد.یعنی آیا اکسیژن هواپیما در وضعیت مناسبی بوده یا نه، یا در صورت باز شدن پنجره هواپیما فشار هوا در داخل هواپیما در چه وضعیتی بوده . در رابطه با آتش سوزی هم در داخل هواپیما مشخص می کند که به خاطر باتری های هواپیما بوده یا در نتیجه جرقه در مدارهای برق بوده . به زبان دیگر جعبه سیاه شماره 2 به ما می گوید که آیا تمامی بخشهای هواپیما خوب کار می کرده یا نه؟.
تلویزیون الجزیره: به گفته تیم تحقیق در نزدیکی کابین خلبان درجه حرارت زیاد شده معنی این چیست، آیا می توانیم بگوییم که اشکالی فنی بوده یا چیز دیگر؟
کارشناس هوایی: بدون شک اشکالی فنی بوده که باعث انفجار در کابین خلبان شده و در این صورت فشار هوا بشدت کم شده است. ارتفاع این هواپیما مقداری زیاد بوده یعنی در ۳۷ هزار پایی از سطح زمین پرواز می کرده، فشار در خارج هواپیما هشت بار کمتر از داخل آن بوده و در صورتیکه پنجره هواپیما باز شده فشار هوا در عرض چند ثانیه پایین می آمده و اگر مسافران در چنین حالتی از اکسیژن استفاده نکنند در عرض ۱۵ ثانیه بیهوش می شوند. در این صورت خلبان می بایست ارتفاعش را کم کند و به کمتر از ده هزار پایی بیاید، چرا که در کمتر از ده هزار پایی انسان می تواند وضعیت را تحمل کند.
چیزی که در این هواپیما اتفاق افتاده این بوده که خلبان ها نتوانسته اند کنترل هواپیما را در دست داشته باشند، احتمال دارد که بیهوش شده باشند و هواپیما بدون کنترل پایین آمده و در دریا سقوط کرده است.