بررسی دخالت های رژیم ایران در اجلاس سران اتحادیه عرب

بیست و هفتمین نشست سران اتحادیه عرب روز دوشنبه چهارم مرداد با شرکت ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب برای بررسی بحران های منطقه ای از جمله دخالتهای رژیم ایران در این منطقه در نواکشوت پایتخت موریتانی مورد بررسی قرار گرفت.

این اجلاس با حضور امیر کویت و قطر، وزیران خارجه عربستان، مراکش (مغرب)، نخست وزیر دولت آشتی ملی لیبی، رئیس جمهور جیبوتی، رئیس جمهور کومور و نخست وزیر لبنان برگزار شد.
 در این اجلاس صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت گفت: «مقامهای رژیم ایران باید به اصول و عرف بین المللی و همچنین به حاکمیت کشورها احترام بگذارند تا به تفاهم برسیم. وی در رابطه با سوریه نیز گفت: نسبت به عدم حصول راه حلی برای متوقف کردن رنج های مردم سوریه و دادن امید به آنها متاسف هستیم.
احمد بن محمد الجروان رئیس پارلمان عربی نیز با اشاره به بحران‌ها و چالش‌هایی که جهان عرب را تهدید می‌کند خواستار اجرایی شدن طرح دفاع عربی مشترک شد و گفت این مسأله یک خواسته مردمی است.
وی با اشاره به دخالتهای رژیم ایران در منطقه گفت: نیت سوء تهران درباره کشورهای عربی به ویژه درباره بحرین نشان می‌دهد که این رژیم دوست کشورهای عربی نیست. وی افزود یک خواسته مردمی وجود دارد که باید آینده رابطه کشورهای عربی با رژیم ایران روشن شود؛
محمد بن مبارک نایب رئیس شورای وزیران بحرین نیز پیام «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور را قرائت کرد. پادشاه بحرین گفت مبارزه با تروریسم محقق نمی‌شود مگر از طریق مقابله با اقدامات مداخله جویانه رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی صورت گیرد..
وی با اشاره با صدور ترورسیم و حمایت از تروریسم برای بر هم زدن امنیت و ثبات کشورهای عربی گفت: «اگر کشورهای عربی در برابر این اقدامات متحد شوند، تلاش‌های رژیم ایران نیز با شکست مواجه خواهد شد».
پادشاه بحرین افزود: «از رژیم ایران می‌خواهیم به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند».
عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نیز در این نشست طی سخنانی از اتحادیه عرب تقدیر کرد که از او حمایت کرده‌اند. وی گفت: انصار الله یمن و علی عبدالله صالح تحت حمایت رژیم ایران علیه دولت قانونی یمن عصیان کرده‌اند. عبدربه منصور هادی گفت این یک پروژه رژیم ایران است که برای ناچیز کردن هویت عربی یمن صورت گرفته است.
شریف اسماعیل نخست وزیر مصر در این نشست به نیابت از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، پیام وی را قرائت کرد. در قسمتی از این پیام آمده است: «ما به دنبال دیدگاه عربی واحد در مقابله با تحولات منطقه هستیم. ما به خاورمیانه عاری و با ثبات نیاز داریم». وی دخالت در امور داخلی کشورهای عربی را عامل اصلی مشکلات این کشورها توصیف کرده و خواستار مقابله با آن شده است.
 محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی نیز که کشورش ریاست دوره بیست و هفتم اتحادیه عرب را برعهده دارد در سخنرانی افتتاحیه تأکید کرد که اصلی ترین مسأله کشورهای عربی حل پرونده فلسطین است.
 وی یادآور شد تا زمانی که بحران پرونده فلسطین حل نشود جهان عرب رنگ ثبات و امنیت را نخواهد دید.
 ایاد بن امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در نشست افتتاحیه اتحادیه عرب سخنرانی کرد و گفت چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه است در تاریخ بی سابقه بوده است.
 اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل متحد در پرونده یمن نیز بیانیه‌ای را به نیابت از «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل محد قرائت کرد؛ بان کی‌مون در این بیانیه ابراز تأسف کرد که هنوز در برخی کشورهای عربی از جمله سوریه بحران‌ها جان مردم را گرفته و فاجعه ایجاد می‌کند.
 غزالی عثمانی رئیس جمهور کومور در سخنرانی خود در این نشست ضمن محکوم کردن پدیده تروریسم از اقدام عربستان در تأسیس ائتلاف عربی-سعودی و حمله به یمن حمایت کرد.
رئیس پارلمان الجزایر ضمن اشاره به خطر تروریسم و لزوم مقابله با آن تأکید کرد که فلسطین همواره در رأس نگرانی‌های جهان عرب است.
 هانی الملقی نخست وزیر اردن نیز در این نشست بیانیه‌ای را به نیابت از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن قرائت کرد. پادشاه اردن در این بیانیه تأکید کرد تاریخ و واقعیت موجود ثابت کرده که کار عربی مشترک یک ضرورت واقعی است. وی افزود: هنگام سخن گفتن از بحران سوریه و وضعیت فاجعه بار مردم این کشور این مسأله روشن می‌شود هرچه بحران سوریه ادامه پیدا کند رنج مردم این کشور و همسایگان سوریه امتداد پیدا می‌کند. پادشاه اردن با اشاره به بحران یمن اعلام کرد از عبدربه منصور هادی و ائتلاف عربی-سعودی حمایت کرد و افزود امنیت کشورهای عربی و امنیت اردن یکی است.
در این نشست احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در حاشیه نشست کشورهای عضو این سازمان دخالتهای رژیم ایران در کشورهای عربی رامورد حمله قرار داد و به شبکه اسکای نیوز، گفت: بهتر است برادران ما در ایران به این نکته توجه کنند که با رفتارهایشان جهان عرب را خشمگین کرده و وادار به مقابله با رژیم ایران می‌کنند.
وی حضور رژیم ایران در سوریه و عراق را دخالت در امور داخلی کشورهای عرب دانست و هشدار داد که امیدوار است رژیم ایران رویکرد خود را تغییر دهند.
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست مقدماتی که روز شنبه برگزار شد، علاوه بر بررسی مسأله فلسطین و مبارزه با تروریسم، را بررسی کرده و دخالتهایه رژیم ایران را مورد حمله قرار دادند.
 وزیران خارجه عربستان، مصر، بحرین و‌ امارات به همراه دبیر کل اتحادیه عرب طی بیانیه یی خواهان پایان دخالتهای رژیم ایران در این کشورها شدند.
به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط آنها در نشستی در نواکشوت، پایتخت موریتانی، روابط با رژیم ایران را مورد بررسی قرار داده و دخالتهای رژیم را غیرقابل توجیه دانستند.