فاجعه انسانی در حلب و هشدار وجدانهای بیدار

فیلم ها و عکس هایی که از حلب می رسد دنیا را تکان داده است. شهری در خون و آتش ولی مقاوم که رژیم اسد با پشتیبانی مسکو هر روز آن را بمباران می کند.

شهری که نخستین قربانیان آن زنان و کودکان، بیماران و پزشکان هستند. با وجود بی عملی جامعه جهانی در برابر فاجعه انسانی در حلب، ابتکار عمل افراد و سازمان های مختلف در جهان برای بیدار کردن وجدان ها در این زمینه رو به افزایش است

چندین استاد دانشگاه و فعال اروپایی و آمریکایی طوماری را که در هلند تهیه شده و خواسته آن توقف کشتار حلب و محکومیت رژیم اسد است امضا کردند.
«ما امروز سکوت می کنیم» این جمله ای است که هفته نامه آلمانی «اشترن» در شماره اینترنتی روز جمعه خود به نشانه اعتراض به وضعیت اسفبار انسانی در شهر حلب منتشر کرد. این هفته نامه به همین دلیل در روز جمعه منتشر نشد.صفحه نخست وبسایت اشترن به جز یک توضیح برای تصاویر دلخراش از قربانیان نبرد در حلب، حاوی مطلب دیگری نیست. مسئولان این نشریه گفتند فاجعه انسانی در حلب به حد کافی در رسانه ها پوشش داده نشده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سی ام شهریور، پس از انتشار خبر حمله به یک کاروان کمک های بشردوستانه، تلاش کرد تا توجه جامعه جهانی را به فاجعه در سوریه جلب کند. او گفت: «آخرین نمونه، حمله وحشیانه و کثیف روز گذشته به یک کاروان هلال احمر سازمان ملل در سوریه بود که ظاهرا تعمدی هم بوده است. در نتیجه این گستاخی، سازمان ملل مجبور به قطع کمک های خود شد.
دو هفته پیش، رژیم اسد با پشتیبانی هوایی روسیه حملات گسترده ای را آغاز کرد که مستقیما زندگی روزمره مردم حلب را تحت تأثیر قرار داد.
یکی از شهروندان که طرفدار ارتش آزاد سوریه است گفت: «کسی در این منطقه نمی ماند. تنها دو سه خانواده را می شناسیم که اینجا مانده اند. یک سال است که آب قطع شده و برق هم نیمه قطع است».
یورونیوز - ۱۶ مهر ۹۵