سوریه - تحولات ۲۴ ساعت گذشته

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «وزیر دفاع روسیه گفت، روز سه‌شنبه جنگنده‌های روسی و (رژیم) سوریه حملات هوایی خود را به حلب در آماده‌سازی یک وقفة موقت، متوقف کردند... وزیر دفاع روسیه افزود.. توقف حملات باید راه را برای جنگجویان شرق حلب هموار سازد تا از آنجا خارج شوند...».

آسوشیتدپرس در گزارش خود اضافه کرد: «با توقف حملات هوایی در شهر حلب، این حملات مانند همیشه در مناطق... اطراف آن ادامه یافت».
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجة آمریکا روز دوشنبه در باره طرح آتش بس موقت و ۸ساعته روسیه گفت که طرح روسیه و رژیم اسد کاری ناچیز و دیرهنگام است.
سخنگوی سازمان ملل متحد نیز گفت: «ما به تضمین‌هایی از سوی همة طرف‌های درگیر نیاز داریم؛ نه فقط به یک اعلام یک‌جانبه».

خبرگزاری رویتر، گزارش داد: «بعد از این‌که روسیه توقف حملات هوایی را اعلام کرد...، رزمندگان سوری روز سه‌شنبه گفتند، هرگونه خروج نیروها از حلب را رد می‌کنند».
یکی از مسئولان سیاسی گروه‌های رزمنده، گفت: «گروه‌ها به‌طور کامل هرگونه خروجی را رد می‌کنند؛ چراکه این تسلیم است».
یکی از فرماندهان گروه‌های رزمنده در حلب نیز، گفت: “تروریستی در حلب وجود ندارد . وقتی ما در شروع انقلاب برای دفاع از مردممان... سلاح به‌دست گرفتیم، به خدا سوگند یاد کردیم که تا سرنگونی این رژیم جنایتکار، آن‌را بر زمین نگذاریم... ».
رویتر در ادامة گزارش خود، می‌نویسد: «رزمندگان در شرق حلب مستمراً گفته‌اند که گروه‌های وابسته یا تحت تأثیر القاعده، حضور جدی در بخش تحت کنترل اپوزیسیون ندارند».

اتحادیه اروپا طی بیانیه یی که 28 کشور عضو با آن موافقت کرده اند، بمباران هوایی مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در شرق حلب توسط روسیه و رژیم اسد را محکوم کرد و آن را جنایت جنگی خواند.
در این بیانیه آمده است: «بمباران عمدی بیمارستان‌ها، زیرساخت‌ها و همچنین به کارگیری بمب‌های بشکه‌ای وخوشه‌ای و شیمیایی، می‌تواند جنایت جنگی باشد» .

 ژان مارک ارو وزیر خارجة فرانسه در پایان اجلاس وزرای خارجة اتحادیة اروپا در لوکزامبورگ، گفت: «محقق‌شدن هدف بشار اسد، یعنی سقوط حلب و قتل عام مردم، لکة ننگی خواهد بود که در تاریخ اروپا باقی خواهد ماند... این بزرگ‌ترین نزاعی است که اروپا از جنگ جهانی دوم به بعد شاهد آن است و لذا اروپا باید بسیج شود».

وزیر خارجة فرانسه هم‌چنین طی سخنانی در لندن دربارة وضعیت حلب، تأکید کرد: «جامعة بین‌المللی باید به فشار وارد کردن بر روسیه، (رژیم) ایران و رژیم بشار اسد ادامه بدهد تا بمباران‌ها متوقف شوند... ما نمی‌توانیم شهروندان غیر نظامی سوریه... را رها کنیم؛ نمی‌توانیم مردم حلب را که امروز یک ملت شهید است رها کنیم...».
وزیر خارجه فرانسه، اضافه کرد: «نباید روسیه، (رژیم) ایران و رژیم بشار اسد تصور کنند که ما مخالفتمان را با آن‌چه در حلب در جریان است، کنار خواهیم گذاشت... روسیه، رژیم بشار اسد و (رژیم) ایران... یک استراتژی به‌سبک گروژنی را به‌پیش می‌برند... فقط یک هدف وجود دارد که پیش‌شرط هر چیز دیگری است و آن هم توقف بمباران‌های حلب است. ما می‌خواهیم مردم حلب را نجات بدهیم».

فعالان اپوزیسیون سوریه کلیپی را از سخنان یکی از مزدوران عراقی رژیم آخوندی که در درگیری‌های حلب دستگیر شده، منتشر کردند.
وی دربارة اسارت خود در حلب می‌گوید: «با ورود به منطقة شیخ سعید 70 نفر (از ما) کشته شدند و فقط 5 نفر باقی ماندیم و هر چه در بی سیم صدا می‌زدیم، کسی به ما جواب نمی‌داد...».
وی در سخنانش می‌گوید که بر اساس فتوای خامنه‌ای برای به شکست‌کشاندن انقلاب مردم سوریه، تحت بهانة از بین‌بردن داعش، به آنجا اعزام شده است.
او هم‌چنین اذعان می کند که، علاوه بر هزاران مزدور عراقی و افغانی رژیم، 8000 تن از عوامل سپاه خامنه‌ای و 6000 تن از عوامل حزب‌الشیطان در سوریه حضور دارند.
این مزدور اعزامی رژیم ولایت فقیه هم‌چنین، تصریح می‌کند: که «فرماندهی عملیات جنگی ‌و هماهنگی با هواپیماها با فرماندهی سرکردگان نظامی رژیم صورت می‌گرفت و مأموریت ارتش اسد تهیة مهمات و غذا بود.

یک کارگزار رژیم به میزان گسترده تلفات مزدوران اعزامی خامنه‌ای به سوریه، که قبل از اعزام، در پوشش دانشجو مشغول سرکوب در دانشگاهها بودند، اذعان کرد.
به اعتراف رئیس مزدور دانشگاه پیام نور، 25 تن از نیروهای اعزامی رژیم آخوندی که در سوریه و عراق،به هلاکت رسیده اند قبل از حضور در این کشورها، تحت عنوان دانشجو در این دانشگاه حضور داشتند.