سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در موصل عراق هشدار داد

با شروع درگیریها در موصل در عراق، حدوی نیم میلیون نفر از اهالی این شهر که در شمال عراق واقع شده است، بدلیل محرومیت از آب آشامیدنی و قطع برق در شهری که شاهد درگیری بین نیروهای عراقی و افراد مسلح داعش بوده, با یک فاجعه انسانی روبرو هستند.

دراین زمینه سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه در موصل عراق هشدار داد.
هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در عراق خانم لیزگراند در این باره گفت, نزدیک به نیم میلیون غیر نظامی در موصل عراق که روزانه مشکل دسترسی به مواد اولیه غذا یی دارند, اکنون از رسیدن به آب آشامیدنی هم محروم هستند. خانم لیز هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمبود پیامدهای فاجعه باری بر روی کودکان و زنان وخانواده های کسانی که در شهر هستند خواهد داشت» ...
روزنامه االشرق الاوسط در گزارشی از وضعیت موصل نوشت: محمد خلیل ۲۵ ساله یکی از ساکنان منطقه خضراء که اخیرا آزاده شده گفت: «آب و برق نداریم و از آب چاه برای آشامیدن استفاده میکنیم که کافی نیست». خانم ایمان بکر ۳۴ ساله مادر ۳ کودک است و در منطقه ای زندگی می کند که نیروهای عراقی از دست داعش آزاده کرده اند. او گفت, «آب مهمترین مسئله ماست. ما می ترسیم که شپش از سروکول ما بالا برود. چون که هیج امکانی برای استحمام نداریم و نمی توانیم خانه هایمان را نظافت ابتدایی نماییم» .
روزنامه االشرق الاوسط مینویسد: بیش از یک میلیون نفر هنوز در داخل موصل هستند که ۶۰۰ هزار نفر از آنها در سمت شرق شهر هستند.
همچنین بیش از ۷۰ هزار نفر از شروع عملیات بازپس گیری موصل در ۱۷ اکتبر از خانه هایشان فرار کرده اند اما عبد الکریم العبیدی که در یک سازمان انسانی محلی کار می کند طی یک تماس تلفنی به خبرگزاری فرانسه نسبت به یک فاجعه انسانی و پزشکی بدلیل اینکه مردم مجبورند از آب چاه بنوشند هشدار داد. یک منبع پزشکی در مرکز قوق چلی در ورودی شرقی شهر گفت, نمونه های اسهال و دل پیچه بویژه در بین کودکان بدلیل استفاده از آب غیر قابل استفاده برای شرب دیده شده است.
 از طرف دیگر سازمان ملل مجددا نسبت به وضعیت انسانی در شرق موصل هشدار داد. دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت, وضعیت در شرق شهر موصل در نزدیکی جبهه جنگ هنوز مخاطراتی را برای غیر نظامیان بهمراه دارد. گلوله های خمپاره و گلوله های جنگی هنوز جان مردم را می گیرد. وی اضافه کرد, ذخایر محدود غذا و آب تمام شده است و امنیت غذایی در شهر نیست.
روزنامه الشرق الاوسط- فرامنطقه ای - ۱۱ آذر۹۵