«جنایت علیه غیرنظامیان» وآبشار خون در حلب

به گزارش خبرگزاری رویتر, از پیشروی گسترده نیروهای دولتی سوریه در شرق حلب خبر داد. اما شورشیان به مقاومت و پایداری خود ادامه میدهند. رسانه ها ی خبری و فعالان سوری اخبار و گزارشاتی درباره اعدام غیر نظامیان در شرق حلب منتشر کرده اند.

حلب پیش از جنگ, بزرگترین و مهم ترین مرکز اقتصادی سوریه محسوب می شد. بخش‌هایی از شرق حلب از سال ۲۰۱۲ به کنترل مخالفین بشار اسد در آمد.
بگزارش تلویزیون الجزیره، نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیانش بعد از گرفتن محله های فردوس و صالحین وبستان القصر درحلب 79نفر را اعدام کرده اند. نیروهای نظامی شهر قدیم در حلب شرقی را بطور کامل گرفته است. تا بحال ۹۵ درصد از حلب در کنترل نیروهای دولتی است ومناطق تحت کنترل نیروهای اپوزیسیون بدلیل حجم بمبارانها شاهد کوچ گسترده مردم می باشد. خبرنگار ما فریادهای و کمک خواهی مردم محاصره شده را منتقل کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد, نسبت به «وقوع جنایت علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان» در شرق حلب هشدار داد. استفان دوجاریک, سخنگوی بان کی مون گفت: دبیرکل نگرانی شدید خود را به طرف‌های مرتبط منتقل می کند.
ایان ایگلند, مشاور سازمان ملل در امور کمک‌های انساندوستانه در سوریه روز دوشنبه گفته است, روسیه و سوریه در برابر هرگونه جنایتی که شبه‌نظامیان متحد بشار اسد در حلب انجام دهند, مسئول هستند.
 
تاکنون گزارش‌ها مبنی بر این است که نیروهای دولتی سوریه توانسته اند ۹۵ درصد حلب را از دست شورشیان مخالف اسد پس بگیرند و شورشیان از شش منطقه دیگر در شرق این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.
به گزارش رویتر, فعالان سوری و مردمی که در مناطق تحت کنترل شورشیان هستند میگویند اند, شبه نظامیان متحد نیروهای بشا راسد دست کم ۷۹ غیر نظامی رادر محله‌ها فردوس و صالحیه اعدام کرده اند.
رویتر گفت, ده‌ها نفر زیر آوار بمباران مدفون شده اند. درحالی که ممکن است برخی از آنها زنده باشند ولی هم اکنون کسی قادر نیست به آنها کمک کند.

به گزارش رویتر, گروه «کلاه سفیدها» و سایر گروههای امدادی که در شرق حلب هستند, از جامعه بین المللی درخواست کردند که مسیر‌های امن برای خروج۱۰۰ هزار نفر را در مسیرهایی که هم اکنون در کنترل نیروهای بشار اسد میباشد را به بیرون شهر تامین کنند.
گروههای امدادی اعلام کرده اند: رژیم اسد هرکس را که بدانند از غیر نظامیان حمایت کرده اعدام می کنند. ما اگر بمانیم باید نگران جانمان باشیم. زنان را احتمالا به اردوگاه‌ها خواهند برد ولی مردان ناپدید می شوند.
تلویزیون الجزیره نیز ۲۳ آذر با عنوان: آبشار خون را متوقف کنید گزارشی پخش کرد.
جود الخطیب فعال سوری از محله های محاصره شده شرق حلب طی پیامی گفت تنها خواسته الان خروج شهروندان از مناطق محاصره شده نیست بلکه متوقف کردن آبشار خون است.
جود الخطیب: فقط این آبشار خونی که در حال حاضر در منطقه بستان در پشت من به جریان افتاده است را متوقف کنید, بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ گلوله توپ را خودم دیدم... تعداد زیادی کشته و زخمی شدند و تعدادی نیز زیر آوار مانده اند.. جایی برای دفن کردن کشته ها وجود ندارد. وضعیت دیوانه کننده است ومردم بیش از این تحمل ندارند.
بگزارش تلویزیون الجزیره، در محله های محاصره شده حلب راهی برای فرار وجود ندارد، بمبارانها حتی وقتی که در حال فرار و کوچ هستند نیز آنها را دنبال می کند و درخانه هایشان نیز گرسنگی درکمین آنها نشسته است. زخمی و یا کشته در حلب وضعیت مشابه دارند. نه امدادگری هست و نه بیمارستانی که به آنجا بروند. بیش از صدهزار شهروند در مناطق باقی مانده در کنترل اپوزیسیون مانده اند. خیلی از انها وقتی که مناطق شان بدست نیروهای رژیم افتاد نپذیرفتند که به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای رژیم پناه ببرند و به مناطقی روی آوردند که چیزی بجز ویرانی وخرابی و بمباران و گرسنگی در آن نبود.آنها در انتظار ابتکار عمل هایی هستند که آنها را به سمت حومه حلب و ادلب که در کنترل اپوزیسیون است تخلیه شوند....مردم از داخل شهر فراخوان می دهند که جامعه جهانی باید مسئولیتش را برای خارج کردن آنها برعهده بگیرد.
یک پیرمرد: شما کجایید؟ ما در حلب داریم کشتار می شویم. ما درحلب گرسنه ایم. کودکانمان دارند قتل عام می شوند. زنان ما دارند قتل عام می شوند...
الجزیره گفت نگرانی از این است که نیروهای رژیم دست به قتل عام بزنند و یا موج دستگیری براه بیندازند و انتقام گیری کنند.
 
تلویزیون اسکای نیوز نیز در گزارشی با عنوان: وضعیت میدانی وانسانی در حلب فاجعه است، گفت: منابع ما از داخل حلب خبر دادند که نیروهای رژیم سوریه و شبه نظامیان ایرانی همه پزشکان و پرستاران بیمارستان الحیات در محله الکلاسه درحلب را قتل عام کرده اند. این منابع خاطر نشان کردند که به تیم پزشکی در ساختمانشان بصورت مستقیم شلیک شده است
بهاء الحلبی خبرنگار اسکای نیوز گفت وضعیت میدانی وانسانی در حلب فاجعه است وی آنچه که در حلب می گذرد را یک قتل عام توصیف کرد و گفت مردم محاصره شده در محله هایی که در آن درگیری است جهان را به کمک فرا می خوانند
بهاء الحلبی: یک کشتار واقعی در محله هایی است که تحت کنترل انقلابیون است. ۱۵۰ هزار شهروند در شهر هستند و از پیشروی شبه نظامیان فرقه گرا واشغالگر می ترسند. مردم از همه کمک می خواهند از کشورها و و از هر کسی که صدایشان را می شنود کمک می طلبند...
 
محمد نور خبرنگار از حلب نیز گزارش داد: در مناطق مختلف اعدام ها ادامه دارد و در برخی از مناطق خانواده ها بصورت جمعی توسط شبه نظامیان شیعه اعدام شدند. تعدادی از مردم در خیابانها اعدام شده اند. آنها هر کسی که می بینند حتی کودکان وزنان را می کشند و می سوزانند. اینجا قتل عام در جریان است.