آغاز آتش‌بس در حلب علیرغم کارشکنی های عوامل رژیم آخوندی

رسانه ها ی خبری صبح ۲۵ آذر اعلام کردند توافقات برای انجام آتش‌بس به نتیجه رسیده و با آغاز ترک تخاصم، طی «ساعت‌های آینده»، شورشیان از بخش شرقی حلب خارج خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد: «رزمندگان مخالف بشار اسد برای اجرای طرح آتش بس و خروج غیرنظامیان و مخالفان باقی مانده در برخی محله‌های شرق حلب، با مسکو به توافق رسیده‌اند».
اسامه ابو زید مشاور حقوقی «ارتش آزادی سوریه»، این خبر را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داد.
یک مقام شورشیان مخالف بشار اسد نیز در گفت‌وگو با رویتر تائید کرد آتش‌بس از ساعت ۲:۳۰ بامداد ۲۵ آذر ‌آغاز شده‌است.
خبرگزاری رویتر نیز به نقل از یکی از مسئولان گروههای رزمنده اعلام کرد: «گفت‌وگوهایی با روسیه انجام شد ... اول (توافق) شد بمباران هوایی متوقف شود، که صبح متوقف شد؛ اما درگیری‌ها ادامه یافت. سازمان ملل و ترکیه نیز در این مذاکرات حضور دارند.
رویتر گفت: «ارتباطات مستمر بین طرف‌های حاضر در مذاکرات بر سر آتش‌بس در حلب به بازبینی آتش‌بس و اجرای آن برای فراهم کردن مراتب خروج گروه‌های مسلح از مناطق شرقی در ساعت‌های پیش‌رو، انجامید».
سازمان صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه‌ای گفته است شورشیان از این نهاد و هلال احمر سوریه خواسته‌اند به انتقال مجروحان کمک کنند.
مخالفان دولت بشار اسد در شرق حلب، پیش‌تر از آغاز آتش‌بس در ساعت‌های اولیه روز پنج‌شنبه خبر داده بودند. اما همان‌موقع رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان اظهار داشتند که اجرای آتش‌بس با «مشکل بزرگی» روبه‌رو شده‌است.
حلب تقریبا به طور کامل به تصرف نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان آن درآمده‌است. قرار بود تخلیه باقی‌مانده شورشیان از مناطق شرقی این شهر، از بامداد روز چهارشنبه آغاز شود. اما با فرا رسیدن ساعت اعلام شده و گذشتن زمان، گزارش شد هنوز کسی از مناطق شرقی خارج نشده‌است.
اندکی نگذشت که گزارش‌های تازه‌ای منتشر شد و گفته شد ایران با شروط تازه‌ای در مورد تخلیه زخمی‌شدگان از دو روستای شیعه‌نشین تحت محاصره گروه‌های شورشی، مانع از برقراری آتش‌بس شده‌است.
پس از آن گروه نورالدین زنکی، از گروه‌های عمده شورشی گفت توافق تازه‌ای حاصل شده که روستاهای محاصره‌شده در استان ادلب را هم در بر می‌گیرد.
رژیم ایران و حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیر اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همتای روسی او پوتین در تماس تلفنی موافقت کردند نقض توافق آتش بس در شهر سوری حلب باید متوقف شود. آنها تاکید کردند توافق آتش بس باید به مورد اجرا گذاشته شود و موارد نقض این توافق باید متوقف شود. خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: اما به نظر می رسد بعد از توپ باران و از سرگرفته شدن حملات هوایی در حلب توافق در خطر فروپاشی قرار گرفته است. منابع ترک گفتند، درخلال تماس تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، آنها بر تعهد خود برای تخلیه هرچه سریعتر شهروندان و رزمندگان از طریق معابر امن در حلب تأکید کردند.
از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه رژیم ایران و شبه نظامیان وابسته به این رژیم را عامل اصلی جلوگیری از تخلیه حلب دانست و گفت: «شاهدیم در این میان سوریه، روسیه و رژیم ایران و گروه هایی هستند که توسط رژیم ایران حمایت می شوند، مانع اجرای تخلیه ساکنان حلب می شوند». خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: «حدود یک هزار نفری که بدنبال توافق آتش بس از پست بازرسی روس ها عبور کرده بودند در پست بازرسی شبه نظامیان رژیم ایران در بیرون از حلب متوقف شده اند.