آخرین تحولات سوریه

روز چهارشنبه آخرین مرحله عملیات انتقال مردم و رزمندگان شهر حلب پس از یک تأخیر بیش از ۲۴ ساعته، مجدداً از سر گرفته شد. تأخیر در حرکت ستون‌ها باعث شد که هزاران تن از مردم باقی‌مانده در شرق حلب، به‌رغم شدت سرما، مجبور شوند در خیابان‌ها منتظر بمانند. بارش برف در روز چهارشنبه، بر درد و رنج آنها افزود.قبل از شروع مجدد عملیات انتقال، اورینت نیوز گزارش داد که عوامل وابسته به حکومت آخوندی بار دیگر در عملیات انتقال مردم از شرق حلب کارشکنی کرده‌اند.

عمر عرب یکی از خبرنگارانی که به‌تازگی از شرق حلب خارج شده طی مصاحبه ای با سیمای آزادی گفت:
من از شهر حلب خارج شده ام، رژیم (اسد) و طرف های مختلف، به مردم حلب فشار آوردند، به‌مدت ۶ سال مناطق شهر تحت محاصره بودند، محله‌های شهر شاهد خشونت‌بارترین حملات بودند با هواپیماها، بمباران‌ها و کشتارهای روزانه. من خودم به‌عنوان یک فعال مطبوعاتی همین بمباران‌ها را با تمام جزییاتش ثبت می‌کردم. ولی مرحله ایجاب کرد که شهر حلب و محله‌های آن‌را ترک کنیم و امیدوارم کشور و خاکمان را دوباره بسازیم. چون شهر حلب آتش گرفته است؛ انشاالله به حلب باز خواهیم گشت؛ از مقاومت ایران تشکر می‌کنم که در کنار مردم سوریه و به‌طور خاص در کنار اهالی شهر حلب ایستاد و با تشکر از همگی.

در همین حال «عبدالاله فهد، دبیرکل ائتلاف ملی سوریه گفت   حفظ منافع روسیه در سوریه با ادامة قتل سوریها نیست، بلکه با حمایت از درخواستهای مردم سوریه و دست برداشتن از رژیمی فرسوده و شبه نظامیان فرقه ای است که توان حفاظت از شهر کوچکی مثل تدمر(پالمیرا)  در مقابل تهاجم را  ندارد،.  وی  تأکید کرد   به رژیم ایران و مقاصد آن نمی توان اعتماد کرد . شبه نظامیان تروریستی وابسته به رژیم ایران توافق تخلیه غیر نظامیان از حلب را مختل کرده و برادامه راه حل نظامی اصرار دارند.
همچنین وزیران خارجه اتحادیه عرب و همتایان اروپایی آنها در اطلاعیه‌ای که در اجلاس قاهره صادر شد نگرانی عمیق خود را از وخامت وضعیت انسانی در سوریه اعلام کردند و تهاجمات رژیم اسد به شهر حلب را به‌شدت محکوم کردند.
این کشورها بر اهمیت صلحی فراگیر و دائمی در فلسطین بر اساس راه‌حل دو کشوری تأکید کردند.
آنها همچنین از دولت قانونی یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی حمایت کردند و اعمال خودسرانه شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح و تشکیل دولتی نامشروع توسط آنها را محکوم کردند. علاوه براین، دخالتهای خارجی در عراق نیز توسط وزیران خارجه عرب و اروپا محکوم شد.
منبع: العربیه 1  سایت ائتلاف ملی سوریه، اورینت نیوز و آسوشیتدپرس ۲۱ و ۲۲دسامبر