جان کری: شهرکسازی در سرزمنیهای فلسطینی نقض قانون بین الملل و به زیان دستیابی به صلح

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در آخرین سخنرانی خود به عنوان وزیر خارجه، با دفاع از قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی در سرزمینهای فلسطین گفت شهرکسازی در سرزمنیهای فلسطینی نقض قانون بین الملل و بیش از همه به زیان دستیابی به صلح درخاورمیانه و به زیان خود اسرائیل است.

وی افزود: «هرکس بطور جدی به صلح فکر می کند باید به خطرات شهرکسازی در سرزمینهای فلسطین فکر کند‎». زیرا سیاست شهرک سازی،  راه حل دو کشوری را که ضرورت صلح خاورمیانه است، به بن بست میکشاند. جان کری،  با اشاره به سیاستهای تروریستی  رژیم آخوندی علیه صلح خاورمیانه، خاطرنشان کرد: یک چیز جدید در اینجا وجود دارد و ان منافع مشترک در مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم ایران و نبرد با افراط‌گرایی است که می باید مورد توجه قرار گیرد.


به دنبال سخنرانی جان کری، پرزیدنت محمود عباس، رئیس دولت فلسطین اعلام کرد باور دارد صلح با اسرائیل دست یافتنی است. اما قبل از هر اقدامی ضروریست تا شهرک سازیها توسط اسرائیل متوقف شود.


همچنین صائب عریقات، رئیس هیأت مذاکره کننده فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد: «به محض آنکه دولت اسرائیل با توقف شهرک سازی ها از جمله در شرق بیت المقدس موافقت کند و بپذیرد که بر اساس توافق های امضا شده عمل کند، رهبران فلسطینی آماده خواهند بود تا مذاکرات را از سر بگیرند.»