پایان اجلاس آستانه قزاقستان - ادامه مذاکرات صلح سوریه در ژنو

در پایان اجلاس صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان، ادامه مذاکرات صلح سوریه به ژنو موکول شد و وزیر خارجه قزاقستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما اعتقاد داریم که چارچوب ژنو، (چارچوب) اصلی برای گفتگوها میان سوری‌هاست و جلسة آستانه به موفقیت آن کمک می‌کند.
به گزارش تلویزیون روتپلای روسیه وی در آغاز کنفرانس مطبوعاتی خود در آستانه گفت: روزهای ۲۳و۲۴ژانویه، آستانه پایتخت قزاقستان میزبان جلسة بین‌المللی دربارة سوریه بود و همان‌طور که همة شما می‌دانید بعد از ابتکار عمل مشترکی که توسط رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اعلام شد. آستانه به‌عنوان میزبان گفتگوهای حل و فصل (وضعیت) سوریه بین دولت سوریه و اپوزیسیون مسلح اعلام شد و رئیس‌جمهور قزاقستان نیز تماماً از این ابتکار عمل حمایت کرد.

وزیر خارجه قزاقستان سپس متن بیانیه یی را که توسط نمایندگان دولت روسیه و دولت ترکیه و نیز هیات اعزامی رژیم آخوندی امضا شده قرائت کرد.
این بیانیه که مفاد آن مشابه توافقنامه مسکو در تاریخ ۲۰ دسامبر است، از جمله خاطر نشان می کند: امضا کنندگان
اعتقاد خود را ابراز می‌کنند که راه حل نظامی برای رویارویی سوریه وجود ندارد و فقط می‌تواند از طریق یک روند سیاسی حل و فصل شود که مبتنی بر اجرای کامل قطعنامة ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.
طبق این بیانیه امضا کنندگان متعهد شده اند که از طریق اتخاذ گام‌های واقعی و با استفاده از نفوذشان بر طرف‌ها، در پی تثبیت نظام آتش‌بس که براساس ترتیبات امضا شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ برقرار شد و توسط قطعنامة ۲۳۳۶ شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ مورد حمایت قرار گرفت، کمک کنند.
در این بیانیه هم چنین امده است که امضا کنتدگان بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک کشور چند قومی، چند مذهبی، غیر فرقه‌یی و دموکراتیک همان‌طور که در شورای امنیت ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته، تأکید می‌کنند؛
بیانیه هم چنین تصریح می کندکه امضا کنندگان این اعتقاد خود را ابراز می‌کنند که یک ضرورت فوری برای افزایش تلاش‌ها در راستای احیای روند مذاکرات مطابق با قطعنامة ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد؛ و تاکید می‌کنند که نشست بین‌المللی سوریه در آستانه پلاتفرمی مؤثر برای گفتگوی مستقیم بین دولت و اپوزیسیون است، همان‌طور که قطعنامة ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان آن شده است؛
از تمایل گروه‌های مسلح اپوزیسیون برای مشارکت در دور بعدی مذاکرات که میان دولت و اپوزیسیون تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو در ۸ فوریه ۲۰۱۷ برگزار می‌شوند، حمایت می‌کنند؛

محمد علوش رئیس هیأت مذاکره‌کنندة اپوزیسیون سوریه در اجلاس آستانه به خبرنگاران گفت، اپوزیسیون (سوریه) تأیید می‌کند که گزینة استراتژیک ما رسیدن به یک راه حل عادلانة سیاسی... از طریق کناره‌گیری بشار اسد و دار و دستة اوست.
به گزارش تلویزیون آر تی، علوش تأکید کرد که اپوزیسیون سوریه وارد هیچ‌گونه گفتگویی با رژیم ایران نخواهد شد و هیچ‌گونه موضع‌گیری این رژیم را بر سر آیندة سوریه نخواهد پذیرفت.
وی هم‌چنین گفت، پیشنهادی را در ارتباط با آتش‌بس به روسیه ارائه داده و در انتظار آن است تا در یک هفتة آینده، پاسخ آن‌را دریافت کند.
رویتر به نقل از محمد علوش، گفت: «روسیه از این مرحله که بخشی از نبرد باشد به تلاش برای تبدیل شدن به یک تضمین‌کننده منتقل شده است. اما آنها با موانع زیادی از سوی نیروهای حزب‌الله، (رژیم) ایران و (رژیم) اسد مواجهند».
رئیس هیأت مذاکره‌کنندة اپوزیسیون سوریه گفت، انتظار دارد روسهی طی یک هفته به پیشنهاد آتش‌بس اپوزیسیون و این خواسته که رزمندگان هرگز به (رژیم) ایران اجازه نخواهند داد بر سر آیندة سوریه نظری داشته باشد، پاسخ بدهد.

در همین حال دیلی تلگراف انگلستان گزارش داد، هیأت ۱۴ نفرة رزمندگان سوریه با وارد کردن (رژیم) ایران مخالفت کردند و گفتند، (این رژیم) نمی‌تواند یک ناظر معتبر باشد، چرا که عوامل آن در صحنه، به‌طور مستمر آتش‌بس را نقض کرده‌اند.
گاردین گزارش داد: مسکو... بر (رژیم) ایران فشار آورد تا در بیانیه (پایانی اجلاس) امتیازاتی بدهد. (رژیم) ایران نسبت به اشاره (بیانیة پایانی) به قطعنامة ۲۲۱۸ شورای امنیت دربارة توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه و بیانیة ۲۲۵۴ که راه را برای انتقال سیاسی در سوریه هموار می‌کند، محتاط بود. با این وجود بیانیة مشترک از جامعة بین‌المللی می‌خواهد که از روند سیاسی حمایت کند.
گاردین اضافه کرد: نتیجة اجلاس آستانه هم‌چنین به این علت قابل توجه است که اکنون به‌نظر می‌رسد، اپوزیسیون سوریه این امر را پذیرفته است که بعد از سقوط حلب، روسیه در همکاری با ترکیه، در پی یک توافق صلح در سوریه است. (این در حالی است که) اپوزیسیون سوریه چنین ارزیابی از نقش (رژیم) ایران ندارد.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ ۵ بهمن ماه یک تحلیلگر بنیاد کارنگی مسکو گفت، تنش‌ها میان روسیه و (رژیم) ایران که اهدافی در اساس متفاوت در سوریه دارند، رو به افزایش است...
وی افزود:... روسیه خواهان آتش‌بس است، اما این برای (رژیم) ایران و اسد یک خطر به‌شمار می‌رود.
در گزارش بلومبرگ آمده است: آلکساندر لاورنتیف فرستادة روسیه به سوریه که ریاست هیأت این کشور را در گفتگوهای قزاقستان بر عهده داشت گفت، در حالی که آتش‌بس فقط توسط روسیه و ترکیه تضمین می‌شود، (رژیم) ایران باید نقشی را در نظارت بر اجرای آتش‌بس، ثبت موارد نقض و تضمین عدم تکرار آن ایفا کند.
تلویزیون الجزیره در گزارشی از اجلاس آستانه گفت: اختلافات زیادی هنوز وجود است اپوزیسیون سوریه با حضور رژیم ایران مخالف است زیرا که رژیم وهمپیمانانش هنوز وادی بردا را بمباران می کنند».
الجزیره افزود: “روسیه می خواهند نظر نهایی داشته باشد و می خواهد که خودش را تحمیل کند و نمی خواهد رژیم ایران بلحاظ سیاسی پیشروی کند»..
به گزارش الجزیده، نشست های روزهای دوشنبه وسه شنبه  صبح نشان داد که تلاش زیادی می شود که کنفرانس پیش برود واپوزیسیون نیز برخورد مثبت کرده است. هیات اپوزیسیون می گوید ما به این جا آمده ایم که در باره آتش بس و متوقف کردن خونریزی صحبت کنیم...