نخست وزیر انگلستان سند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا را امضا کرد

د

در حالی که نخست وزیر انگلستان نامه اجرای خروج از اتحادیه اروپا را روز سه‌شنبه به امضا رساند، پارلمان اسکاتلند به برگزاری همه پرسی مجدد استقلال از انگلستان رأی داد.

9ماه بعد از تصمیم انگلستان به خارج شدن از اتحادیه اروپا، ترزامی نخست وزیر انگلستان با امضای سند جدایی، رسما راه خروج از اتحادیه اروپا را هموار کرد و درخواست جدایی را ارائه کرد. این سند روز چهارشنبه در مقر دولت انگلستان به نمایش گذاشته شد . نماینده انگلستان در اتحادیه اروپا این سند را به رئیی شورای اروپا دونالد توسک عرضه خواهد کرد و براساس بند 50 معاهده لیسبون ؛ این جدایی رسمی میشود.
انگلستان اولین کشوری است که از بدو تاسیس اتحادیه اروپا این اتحادیه را ترک میکند
ترزا می روز سه شنبه با دونالد توسک و ژان کلود یونکر و آنجلا مرکل تلفنی تماس گرفت و تاکید کرد که انگلستان همچنان یک متحد اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند
روند دوساله انتقال از هم اکنون با بررسی بیش از 10 هزار قانون اتحادیه اروپا شروع شده است رهبران کشورهای اروپایی قصد دارند در یک نشست ویژه در 29 آوریل موضع خود را اعلام کنند . کارشناسان صحبت از یک جریمه 60میلیارد یورویی میکنند که انگلستان باید بپردازد. البته انگلستان این مبلغ را قبول نکرده است .
دقایقی قبل از امضای سندجدایی توسط ترزا می، پارلمان اسکاتلند در یک رای گیری تاریخی راه را برای برگزاری رفراندم جدایی از انگلستان هموار کرد. رای پارلمان اسکاتلند، به خانم نیکولا اشتورگن رئیس دولت استکاتلند این امکان را میدهد که درخواست همه پرسی برای جدایی اسکاتلند را ارائه دهد. برای اجرای همه پرسی تایید لندن نیز ضروری است . ترزا می تا کنون مانع این همه پرسی بوده و روز دوشنبه اعلام کرد که اکنون لحظه مناسبی برای این کار نیست اما رئیس دولت اسکاتلند در نظر دارد که در پائیز 2018 و یا بهار 2019 مجددا برسر جدایی از انگلستان یک همه پرسی برگزار کند. اسکاتلند از ابتدا مخالف جدایی انگلستان از اتحادیه بود.