انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به دور دوم کشیده شد

نتایج دور اول نشان می دهد امانوئل ماکرون با ۲۳ و هفت دهم درصد و مارین لوپن با ۲۲ درصد به دور دوم راه یافتند.

حدود ۴۶ میلیون و ۸۷ هزار رای دهنده برای رای دادن در ۶۶۵۴۶ شعبه اخذ رأی ثبت نام کرده بودند. این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
فرانسوا فیون رأی دهندگان فرانسوی را به حمایت از امانوئل ماکرون فراخواند.
نخست وزیر فرانسه نیز از مردم این کشور خواست که برای شکست دادن راست افراطی، در مرحله دوم انتخابات به امانوئل ماکرون رأی دهند. دور دوم انتخابات دو هفته دیگر یعنی روز ۱۷ اردیبهشت برگزار می شود.
سی ان ان ۳ اردیهبشت

بیشتر بخوانید:

مردم فرانسه روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور بعدی این کشور پای صندوقهای رای رفتند. نزدیک به ۴۷ میلیون فرانسوی، واجد شرایط رأی دادن ارزیابی شدند. براساس نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهور ی فرانسه امانوئل ماکرون با ۲۳.۷درصد در برابر مارین لوپن با ۲۲ درصد به دور دوم راه یافتند. دور دوم ۱۵ روز دیگر برگزار می شود فیون کاندید محافظه کاران شکست را پذیرفت و از ماکرون حمایت کرد.
 ‍پرزیدنت فرانسوا اولاند طی یک تماس تلفنی پیروزی ماکرون را به او تبریک گفت.
در دور اول این انتخابات یازده نفر با یکدیگر رقابت کردند و دو تن از آنها برای رقابت نهایی به دور دوم راه یافتند. انتخابات امسال فرانسه به دلیل حملات تروریستی، در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. ۵۰ هزار پلیس و ژاندارم برای حفاظت از مراکز رأی گیری به کار گرفته شد. ۷ هزار سرباز هم به عنوان نیروهای اضافی به گشت زنی مشغول بودند.
بگزارش آسوشیتدپرس, رئیس پارلمان اروپا در حمایت از امانوئل ماکرون در رقابتهای ریاست جمهوری به طیفی از کشورهای اتحادیه اروپا و رهبران آلمان پیوست پیوست.
آنتونیو تایانی گفت: او بر این باور است که کاندیدای راست مارین لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۷ مه پیروز نخواهد شد . وی از مردم فرانسه خواست تا خود را درگیر این مساله کنند و از اتحادیه اروپا دفاع کنند.
 ارزش یورو در مقابل دلار بدنبال اعلام نتایج دور اول انتخابات فرانسه، افزایش یافت.
به گزارش رویتر, پیشتاز بودن امانوئل مکرون, نامزد میانه‌رو, افزایش یک و نیم درصدی نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا را به دنبال داشت و به بالاترین میزان خود در پنج ماه گذشته رسید.
در بازار تهران هم, ارزش یورو تا پایان وقت اداری روز یک‌شنبه نزدیک به چهارهزار و صد تومان رسید.
امانوئل ماکرون کیست؟
سایت رادیو فرانسه نوشت: امانوئل ماکرون, رهبر جنبش «در حرکت» با کسب حدود ٢٣٬۵ درصد آراء در دور اوّل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتاز دیگرنامزدها شد و به دور دوّم راه یافت. او با این حال تا سه سال پیش که به مقام وزارت برگزیده شد, برای فرانسویان چهره‌ای بکلی ناآشنا بود. امانوئل ماکرون, ٣٩ ساله کیست؟
هنگامی که در آوریل سال گذشته, امانوئل ماکرون, وزیر وقت اقتصاد و صنایع فرانسه در دولت فرانسوا هولاند, در راه ایجاد جنبش «در حرکت» گام برداشت, کسی باور نداشت که این حرکت به کاخ الیزه منتهی شود. بسیاری او را کارگزار رئیس جمهوری وقت تلقی می کردند که به سبب نا امیدی از حزب سوسیالیست - در پی ناامیدی بخشی از سوسیالیست‌ها از او- جریانی فراحزبی بر بستر چپ میانه براه انداخته است تا نامزدی خود را برای دوره تازه‌ای از ریاست جمهوری بر پایه‌های گسترده‌تری بنا نهد. به زبانی دیگر او را کاروان‌سالار قافله‌ای می‌دیدند که سوارکار اصلی آن قرار بود دیرتر پرده از رخ برکشد.
هنگامی که اندک اندک زمزمه‌های ناخرسندی برخی از وزراء و بویژه نخستین آنها, مانوئل والس, آغاز شد و کنایه‌های فرانسوا فیّون نسبت به وزیر جوان خود نیز آشکار شد و به کناره‌گیری او از دولت منجر گردید, ناظران زندگی سیاسی فرانسه دریافتند که امانوئل ماکرون چنانکه فرانسویان می گویند «برای خود می دود» .
هنگامی که چرخ‌های جنبش «در حرکت» با شتاب فزاینده‌ای به چرخش افتاد, هر چند برخی واهمه‌ها بر رخسار شماری از نامزدهای آشکار شده و پنهان مانده عیان گردید, باز هم کسی امانوئل ماکرون را باور نداشت. او را که پیش از این در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده, شهردار و نماینده مجلس و سناتور نبوده و در واقع رائی بدست نیاورده و نمایندگی کسی را نداشته, «بادکنکی» خواندند که با نخستین ضرب مبارزات انتخاباتی «خواهد ترکید».
در چنین شرایطی چگونه می توان پیروزی امانوئل ماکرون را که تجربه سیاسی او به دو سال معاونت دبیرکلی دفتر رئیس جمهوری و دو سال وزارت اقتصاد و صنایع فرانسه محدود می‌شود, دریافت و توضیح داد.
او پس از دریافت فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه نانتر در غرب پاریس وارد مدرسه عالی علوم سیاسی پاریس شد و سپس به مدرسه عالی مدیریّت دولتی رفت که غالب دولتمردان و کارگزاران برجسته این کشور را پرورده است. امانوئل ماکرون در پایان تحصیلات خود وارد اداره کلّ بازرسی مالیاتی شد که در فرانسه پلکان ترقی بسوی مقامات عالیه دولتی است. وی با این حال ٤ سال بعد خواستار مرخصی دراز مدت شد و به استخدام بانک روچیلد در آمد. اقدامی و شغلی که بارها توسط رقبای انتخاباتی او مورد ایراد و انتقاد قرار گرفت.
پس از آن بود که امانوئل ماکرون به معاونت دبیرکلی دفتر رئیس جمهوری برگزیده شد و تنها هنگامی که دو سال بعد به وزارت رسید, چهره او آشنای فرانسویان گردید.
امانوئل ماکرون زاده پدر و مادری پزشک است. پدر او, ژان میشل ماکرون متخصص اعصاب و استاد همین رشته در دانشکده پزشکی شهر اَمیان است. او هر چند در دوران مبارزات انتخاباتی در باره گرایش سیاسی خود سخنان گوناگون بر زبان آورد و گاه به داشتن پایگاه خانوادگی چپ بالید و زمانی از دست چپ نالید, امّا پیش از آن همواره به پرورش در دامان مادر بزرگ مادری خود که افکاری چپ داشت افتخار کرده بود.

امانوئل ماکرون با شعار «فرانسه باید برای همه فرصت موفقیت باشد» به میدان مبارزات انتخاباتی قدم گذاشت و برنامه ریاست جمهوری خود را «طرحی برای ساختن فرانسه‌ای جدید» اعلام داشت.
امانوئل ماکرون هر چند در دولتی سوسیالیستی عضویت داشت امّا خواستار اصلاحات گسترده اقتصادی بود که تنها بخشی از آن را به نتیجه رساند. جناح چپ حزب سوسیالیست در برابر این دیدگاه پرچم مخالفت برافراشت و به عنوان نمونه در برابر اصلاح قانون کار قد علم کرد.
امانوئل ماکرون خواستار «مدرنیزه کردن» اقتصاد, آزاد کردن بازار کار, سرمایه گذاری گسترده, توجه ویژه به آموزش و فرهنگ و نیز تحکیم اتحادیه اروپاست.